Yooka-Laylee

Yooka-Laylee
Yooka-Laylee

Het jaar is 1998, ik zit als 10-jarig kereltje uit het raam te staren. Plots stapt mijn vader binnen met een brede grijns op zijn gezicht en een cadeautje in zijn handen. Wat hij daar vast had, was niets minder dan Banjo-Kazooie voor de Nintendo 64. Wat een geniaal spel. Maar ach, genoeg in het verleden gedwaald, zulke games maken ze niet meer. Of wel?

Kickstarter is a Rare way to go

Wel dus! Want vandaag staat er niets minder dan de spirituele opvolger van Banjo-Kazooie op de planning voor deze review. Het nostalgische kind in mij wist niet wat het overkwam. Maar eer we tot deze dag komen, is er wel een heel deel aan vooraf gegaan.

In Juni 2015 was er een kickstarter project van enkele ex-medewerkers van Rare, de studio achter veel meesterlijke Nintendo games (denk maar aan de Donkey Kong Country trilogy voor de SNES, de Donkey Kong games op Nintendo 64, Conker’s Bad Fur Day en natuurlijk Banjoo-Kazooie en Banjo-Tooie). Het project was een succes, want er waren maar liefst 80.000 mensen die potentieel zagen in deze game, en er werd zo een slordige 2,1 miljoen pond ingezameld. De belofte was, om een gelijkaardige ervaring te bezorgen als in de gloriejaren van Banjo-Kazooie en soortgelijken. Nu twee jaar later gaan we ontdekken of het hen gelukt is.

A tale of bears and birds… I mean bats and chameleons

Destijds hadden we de woordgrap al met Banjo-Kazooie (twee muziek instrumenten). Deze keer hetzelfde met Yooka-Laylee (deze keer de combinatie van de helden hun naam voor een instrument). In dit avontuur hebben we Yooka (de groene kameleon) en Laylee (de vleermuis) onder de knoppen. Het duo laat zich perfect besturen. Voeg daar een hoop (nog te unlocken) extra moves aan toe, en dit duo is de ideale combinatie om de prachtige werelden rondom hun te verkennen.

Grafisch gezien ziet het spel er heel erg mooi uit. Felle kleuren die elkaar complementeren, genoeg variatie in gebieden zodat alles toch fris blijft voelen. Enkel is er de camera die het wel eens oneens durft zijn met jou als speler. Op zich geen probleem eens je er aan went, maar in het begin kan dit wel eens frustrerend werken.

A new page for retro love

Het verhaal is niet erg diepgaand, maar dat hoeft het ook niet te zijn voor een game als deze. Een groot bedrijf wil het monopolie hebben op alle boeken en ze hebben een machine gebouwd waarmee ze alle boeken kunnen opzuigen uit de wereld. Een van deze boeken is een boek dat bij Yooka en Laylee ligt, en blijkt gouden bladzijden te bevatten. Laylee merkt dat op, en ziet er natuurlijk een bron van inkomsten in. Maar het boek wordt mee opgezogen, en onze helden willen dit uiteraard terug. Daarop begint ons avontuur.

Je begint de game in de hub wereld (een tussenportaal die de andere werelden verbindt). In deze wereld vind je gaandeweg enkele “tomes”. Dit zijn speciale boeken die je toegang verschaffen tot andere werelden. Elke “tome” kan je nog eens upgraden (van zodra je genoeg “pagies” hebt verzameld). Na een upgrade komen er extra delen bij in de wereld, waar je weer meer zaken kunt verzamelen en extra challenges kunt vinden.

One more, just one more…

Deze game is weer een ware collectathon zoals de games van vroeger (denk maar aan Mario 64, Spryro the Dragon, Banjo-Kazooie, …). In elk level heb je enkele collectables om te verzamelen:

• Pagies (deze zijn je hoofddoel om te verzamelen)
  • Quils (de munteenheid van het spel, om upgrades mee te kopen)
  • Butterfly Booster (permanente upgrade van je health meter met een extra butterfly)
  • Power Extender (permanente upgrade van je power meter, gebruikt voor special moves)
  • Play coin (deze is nodig om de retro arcade game te spelen in dat level)
  • Mollycool (een item dat nodig is om te kunnen transformeren in dat level)
  • Ghost writers (Er zitten 5 in elk level, met hun eigen manier om te vangen. Deze 5 samen leveren je een Pagie op)

Zoals je kan zien zorgt elk level er voor dat je niet snel er doorheen hoeft te lopen. Uiteraard ben je niet verplicht om alles te verzamelen, er is maar een bepaald minumum nodig elke keer om de volgende wereld te kunnen openen.

If it ain’t broken, don’t fix it

Dat deze game veel zaken “leent” van zijn spirituele voorganger is wel duidelijk denk ik. Heel veel elementen vinden hun weg weer terug naar deze game. Denk maar aan de transformaties (in Banjo-Kazooie kon je Mumbo Jumbo vinden die je in de werelden unieke transformaties gaf), het verzamelen van verschillende objecten, de hub wereld met daarin toegang tot andere werelden, …

Maar niet alles wat ze overnamen is daarom ook nog steeds goed. Een van de meest vervelende zaken (buiten de camera issues en de lange laadtijden) zijn waarschijnlijk de stemmetjes. Waar deze destijds nog wel iets leuks hadden, werden ze ook wel vervelend na een tijdje. In deze game wouden ze dat terugbrengen (iets wat ook de community graag wou), maar gingen ze er een beetje te ver mee. De stemmetjes zijn heel vervelend, en alles komt te snel achter elkaar.

Wat me ook stoorde, is het feit dat er maar 5 werelden (6 als je de hub er bij telt) zijn. Ze zijn wel goed uitgewerkt, en lang genoeg. Maar ik had er graag wel wat meer gezien. Al bij al zijn al deze zaken kleine probleempjes die het grotere genot niet in de weg hoeven te staan. Hopelijk komen deze foutjes tot bij hun, en mogen wij een vervolg verwachten waarin ze deze aanpakken en verbeteren.

• Mooie open werelden
  • Veel collectables
  • Humor zoals we kennen uit vroegere Rare games