Xuan Yuan Sword is een titel waar de meeste gamers waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord. Toch zitten we alweer aan deeltje 7. Xuan Yuan Sword 7 is de eerste game uit deze reeks die een Westerse release krijgt. De game is ontwikkeld door het Taiwanese DOMO Studio, van ontwikkelaar Softstar Entertainment. Een Studio en ontwikkelaar die in China bekend staat voor het maken van de populairste Chinese RPGS. Aangezien deze serie al een zeer rijke geschiedenis heeft opgebouwd met ondertussen alweer zeven delen en talrijke spin-offs werd mijn nieuwsgierigheid snel gewekt toen ik deze reviewcode kreeg aangeboden.
Xuan Yuan Sword is het nieuwste spel in de 30 jaar oude Chinese RPG-serie. Hierdoor verwacht ik mij dan ook aan een zeer uitgebreide lore en wereld. En die is er gelukkig ook. Xuan Yuan Sword 7 is een Actie RPG met een verhaal waarin de speler wordt ondergedompeld in de Chinese geschiedenis en mythologie. Dit betekent dat we hierdoor elementen en een fantasy setting tegenkomen die we nog niet zo heel vaak zijn mogen tegenkomen. De game voelt hierdoor zeer authentiek aan. Zeker ook omdat de gehele game in het Chinees is ingesproken. Er zijn dus geen Engelse stemmen te vinden, en dat hoeft ook niet vind ik, daarvoor hebben we de ondertitels. Het draagt enorm bij tot de sfeer, ook al versta je er dus geen hol van.
Chinese mythologie
Xuan Yuan Sword 7 vertelt het verhaal van Taishi Zhao, die voor zijn jonge zus moet zorgen na de tragische moord op zijn ouders. Jaren later, wanneer zijn zus zwaar gewond raakt, moet hij haar ziel overbrengen in een houten pop vanwege haar verwondingen. Hierdoor reist hij doorheen het in oorlog verscheurde land in een poging het echte lichaam van zijn zus weer tot leven te brengen. Onderweg moet hij het opnemen tegen verscheidene strijdende partijen en de politieke plotten van keizers en generaals, zodat hij en zijn zus kunnen terugkeren naar het vredige leven dat ze altijd al wilden.
Naast het redden van je zus draait het verhaal zelfs om thema’s zoals politieke onrechtvaardigheid, verlies, liefde en vastberadenheid. Het plot reikt hierdoor dus verder dan het redden van zijn zus. Gelukkig verliest de game nooit de verschillende andere verhaalelementen die het introduceert uit het oog. Dankzij de vele plotwendingen die gemixt zijn met de Chinese mythologie blijft het verhaal uniek aanvoelen, en boeit deze tot aan het einde.
De game voelt bij momenten zelfs een beetje aan als een Chinees fantasy-drama serie op TV, of althans, zo stel ik het mij voor. Het verhaal verloopt traag met massa’s dialogen die je zal moeten doorspitten om het verhaal te kunnen volgen. Personages nemen zelfs bij de rust en save punten de tijd om even de voorbije dag met elkaar te bespreken. Alle momenten die Taishi Zhao beleeft op zijn avontuur zal ook jij in zijn volledigheid meemaken. Het reizen van punt A naar Punt B en alle interacties zal je in zijn geheel moeten aangaan zonder enige shortcuts. Echter zorgt dit wel voor een heel realistisch tijdsbesef, gezien je tijdens het reizen meermaals de zon zal zien ondergaan en weer opkomen. Zelfs als je even de game laat draaien – omdat je bijvoorbeeld even een koffietje gaat maken -, zal de tijd verderlopen en kan het voorvallen dat wanneer je weer terug bent met je koffie het plots duister is of dat de nacht zelfs al is gevallen.
Martial Arts
De gameplay van Xuan-Yuan Sword 7 zal iedereen die wel eens een Actie-RPG heeft gespeeld bekend voorkomen. Doorheen je avontuur zal je meerdere vijanden moeten bevechten, en elke verslagen vijand levert natuurlijk XP op, om zo te stijgen in level, sterker te worden en meer vaardigheden te unlocken. Het gevechtssysteem is vrij basic, maar daarom zeker niet minder leuk. Je hebt een normal en heavy attack met je zwaard, welke je vervolgens kan combineren om zo combo’s uit te voeren. Vervolgens heb je ook meerdere martial arts stances. Je kunt twee stances equippen voor gebruik. Deze stances voegen nieuwe moves toe aan je aanvallen. Deze stances kunnen zullen ook levelen naarmate je ze meer gebruikt, waardoor deze sterker worden en meer mogelijkheden krijgen. Nieuwe stances kun je unlocken door een boss te verslaan. Wanneer je dit lukt, wordt je beloont met een nieuwe stance die je kan gebruiken.
Tijdens je reis, en dus ook tijdens de gevechten, word je vergezeld door je zusje en een jeugdvriendin. Deze metgezellen hebben elk hun eigen speciale vaardigheden die je tijdens gevechten kunt activeren wanneer je deze wil gebruiken. Buiten hun abilities heb je echter geen controle over deze personages. Ze handelen verder zelf volledig op eigen houtje. Hoewel het vechten leuk is, ontbreekt het echter toch wat aan diepgang. Je gebruikt abilities, zwaait wat met je zwaardje in het rond en af en toe ga je even een aanval ontwijken. Ondertussen wacht je tot je abilities weer uit cooldown zijn en je herhaalt dit hele circus opnieuw. Hierdoor kan het vechten na verloop van tijd wat eentonig aanvoelen, want je kan makkelijk winnen zonder enige vorm van strategie te gebruiken door slechts wat knopjes te rammen op je controller.
Attack of the Clones
Wat mij echter vrij snel opviel aan deze game is dat je niet zo heel veel verschillende soorten vijanden tegenkomt. Je zal bijna constant dezelfde monstertjes of soldaten bevechten, telkens met dezelfde aanvalspatronen. Dit zorgt er af en toe voor dat het wat als bandwerk kan gaan aanvoelen. Het gebrek aan diversiteit in vijanden begint na enkele uren spelen toch wel erg hard op te vallen. Hierdoor gebeurde het na een tijdje wel eens dat ik vijanden gewoon voorbij liep en naar het volgende verhaal punt liep om niet weer dezelfde vijanden te moeten bevechten.
Hier merk je dan ook meteen een klein gebrek aan de game, zodra je een checkpoint bereikt mag je de vijanden die achter je aanlopen negeren alsof ze er nooit geweest zijn. De game is trouwens makkelijk genoeg om niet altijd te moeten trainen voor je level, waardoor je soms net iets te snel doorheen de game poogt te lopen. Gelukkig worden de vijanden na enkele uren wel wat moeilijker, maar veel problemen zullen ze je nooit bezorgen. Behalve dan de bossfights. Deze zijn telkens uniek, stukken moeilijker en een stuk uitdagender om te verslaan. Het zijn dan ook de bossfights die de spotlight stelen, en voor de leukste momenten zorgen op gameplay vlak.
Journey To the West
Xuan Yuan Sword 7 is het eerste spel van de reeks dat in het westen wordt uitgebracht. Hierdoor vallen er af en toe enkele vertaalproblemen voor. In de vertalingen vind je regelmatig verkeerde meervoudsvormen terug. En af en toe heb je zelfs enkele stukken die niet vertaald zijn. Mijn kennis van het Chinees beperkt zich enkel tot benamingen van enkele gerechten, dus met deze kennis werd ik op zulke momenten niet veel wijzer van het verhaal of de conversatie. Gelukkig ben je meestal wel mee, maar het is wel vervelend dat je af en toe geen idee hebt wat er verteld wordt.
Naast het verhaal en de gameplay kun je ook genieten van prachtige omgevingen en vergezichten. Meermaals ben ik even blijven staan om te genieten van het uitzicht om vervolgens een mooie screenshot te nemen. Het zal wellicht een beetje beroepsmisvorming zijn vanwege mijn activiteiten in de fotografie, maar toch is dit iets wat enorm bijdraagt tot de sfeer. Helaas is de game buiten enkele side-quests om erg lineair. Dit uit zich ook dat elke omgeving in feite niet meer is dan een lange sfeervolle gang met wat kleine locaties die wordt volgepropt met vijanden. Verloren lopen is hierdoor niet mogelijk, mocht je hier op één of andere manier toch in slagen mag je het mij laten weten, dan kom ik je persoonlijk feliciteren.
Verder heb ik een beetje een gemixed gevoel bij de graphics van deze game. Hoewel de game vaak mooi oogt, en dan vooral de personages en de vergezichten, heb je hier en daar toch stukken met wat lelijke textures die wat doen denken aan oudere games. Gelukkig is dit meestal niet storend, maar af en toe struikelde ik hier over. Verder breekt het de sfeer van de wereld gelukkig niet. Wat ook erg bijdraagt tot de sfeer is de gebruikte muziek. Deze klinkt op-en-top Chinees, waardoor je jezelf constant in China waant. De soundtrack past perfect bij de momenten die je beleeft in dit avontuur.
Conclusie
Hoewel Xuan Yuan Sword 7 zeker geen perfecte actie RPG is heb ik toch genoten van deze game. Vooral de sfeer en het verhaal stelen de show in deze game. De gameplay en gevechten zijn nogal wat simpel en wat eentonig, maar als je jezelf hierover kan zetten dan valt er zonder twijfel te genieten van deze RPG. Ondanks de af en toe minder geslaagde vertalingen heeft de Taiwanese ontwikkelaar voor mij een eerste geslaagde westerse release te pakken. Ik hoop dat ze in de toekomst meer games naar onze contreien brengen, ik ben in ieder geval heel benieuwd naar hun toekomstige games, die hopelijk net als deze game hier ooit mogen verschijnen.