XIII Remake

XIII Remake
XIII Remake

We kunnen wel zeggen dat we in een tijdperk leven waar ze remakes en remasters van een hele boel oudere games naar je hoofd smijten. En ik denk dat het zo nog wel een tijdje kan blijven aanhouden. Persoonlijk ben ik wel fan van een goeie oude klassieker terug op te lappen en nog eens de glorietijden te kunnen beleven. Maar helaas slaagt niet elke game erin om de tand des tijds de doorstaan. Ik heb voor jullie eens uitgezocht hoe het met de remake van de oude cult klassieker XIII zit.

Steve Who?

Om je wat context mee te geven wil ik eerst vermelden dat de originele versie van XIII uitgekomen is in 2003, ondertussen alweer 17 jaar (!) geleden. Je kon de game spelen op PS2, de originele Xbox, Gamecube en PC. Dat is dus een enorme grote stap om meteen naar de huidige generatie te springen, en dat nog nét voor de release van de next gen consoles. De game is ook geen remaster maar een remake. Niet dat deze vanaf scratch terug is opgebouwd maar er zijn best wat verschillen en er is ook niet gewoon een Instagram filter over geplakt.

XIII is een nostalgische espionage first person shooter. Denk aan bijvoorbeeld een oude James Bond game maar dan met net iets meer actie zoals een “Cold Winter” of “Black” laten we zeggen. In sommige missies kan je volop voor de actie gaan en andere missies sporen je dan weer aan om te gaan rondsluipen zonder gezien te worden. Je speelt met Steve Rowland of ook wel XIII genoemd. Enfin, hij weet het zelf eigenlijk allemaal niet meer zo goed want hij kampt met een serieus geheugenverlies. Zonder al te veel van het verhaal mee te geven, kan ik je wel vertellen dat het verhaal draait om het vinden van de echte identiteit van Steve Rowland.

2003 > 2020

Nu, één van de eerste zaken die me opviel met de vernieuwingen is dat eigenlijk het meest iconische van deze game is aangepast. Namelijk, de cell shaded graphics. Deze zorgden ervoor dat de game er als een comic book uitzag. En jammer genoeg hebben ze dat effect naar beneden geschroefd. Maar daar kon ik op zich nog mee leven tot ik de game effectief begon te spelen. Wat ik me kan herinneren als een vlotte en leuke first person shooter werd helemaal teniet gedaan door de performance issues dat deze remake heeft. Voor meer dan 75% van de game had ik te kampen met screen tearing wat het enorm lastig maakt om een first person shooter deftig te spelen. Daarbovenop had ik ook regelmatig last van frame drops die de schwung er een beetje uithaalde. Er zitten ook tal van kleine gamebrekende bugs en glitches in het spel waardoor je vaak je game opnieuw moet herladen naar de laatste checkpoint.

De vlotte gameplay die ik eerder aanhaalde was helaas ook nergens meer te vinden. Dit heeft voornamelijk te maken met de controls die niet responsief genoeg zijn. Ik moest soms meerdere malen mijn weapon wheel, ook een nieuwigheid trouwens, opendoen en het wapen selecteren alvorens XIII effectief van wapen wisselde. Dat kan enorm frustrerend zijn zo in het midden van gevecht of wanneer een bewaker richting het alarm loopt en heel je missie om zeep kan doen helpen. Iets wat ik me trouwens niet kan herinneren van in 2003 is dat de AI echt ongelofelijk dom was want dat is zeker het geval in de remake. Je kon letterlijk voor een vijand gaan staan terwijl die naar de grond staarde en hij zag of hoorde je nog niet. Easy kill, right?

De grootste verandering is dat ze alle stukjes die tussen de missies werden getoond als pagina’s van een comic book hebben vervangen door cutscenes. Maar dan met exact dezelfde voice acting. Ik heb geprobeerd dit te appreciëren maar het is me helaas niet gelukt en is wellicht de grootste fout die ze konden maken in deze remake.

BOOM, POW, PHEW

Ondanks de game op sommige momenten niet wou dat ik verder speelde, heb ik toch altijd de moed gevonden om door te spelen tot het einde. En dat heeft voornamelijk te maken met de gameplay die me enorm aansprak. Je kan zo goed als elke missie op een voorzichtige of een luide manier spelen. Ik verkoos meer de voorzichtige aanpak in de meeste missies en dat loonde ook wel op de meeste momenten. Je hebt ook enkele tools ter beschikking om dit nog beter te kunnen uitspelen. Zo heb je een lockpick, een zipline en een grappling hook. Paar leuke elementen die zorgen voor verandering van spijs doorheen de missies. Als je gebukt rondloopt, kan je ook horen waar de vijanden zich bevinden. Dan zie je ‘TAP TAP TAP’ op je scherm verschijnen en kan je zien welke richting ze uitgaan. Haal je liever de grote jongens boven? Geen probleem, dankzij het grote wapen arsenaal kan je volledig zelf kiezen hoe luid of stilletjes je de bewakers neerhaalt. Of je nu op een ton knalt en het woord ‘BOOM’ ziet verschijnen of ‘PEW’ als je een pijl in iemand zijn hoofd plant, er is voor ieders wat wils. En zo hebben meerdere acties een comic book gerelateerde toets gekregen. En dat heeft zeker zijn charme!

Als je de originele versie van XIII hebt gespeeld blijf je best weg van deze remake om je ervaring met de game niet te verpesten. Indien je nog niet van deze game hebt gehoord zou ik zeggen dat het zeker de moeite waard is maar je kan best nog op enkele patches wachten voor deze deftig draait. XIII heeft ergens nog zijn oude charme verborgen in hetgeen dat deze remake nu is geworden. Screen tearing, frame drops, bugs, clipping glitches, onresponsieve controls, domme AI, stroeve gameplay. Het is best een lang lijstje van dingen die mis zijn met een game.

Ondanks de fijne gameplay elementen en cell shaded graphics die in 2003 nieuw en innoverend waren, is XIII anno 2020 de remake die de game niet nodig had. Ik denk ook dat de fanbase van de game hier niet op zat te wachten. De game zelf blijft hetzelfde als vroeger en heeft geweldige level designs met genoeg keuzes en wapens om de missies te voltooien hoe jij dat zelf wilt. Kortom, een leuke nostalgische first person shooter die met veel moeite amper op zijn benen kan blijven staan door de performance issues.

• Vette comic stijl
  • Nostalgisch en afwisselend level design
  • Groot arsenaal aan wapens