WWE Battlegrounds

WWE Battlegrounds
WWE Battlegrounds
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

WWE Battlegrounds is duidelijk heel een ander beestje dan de gebruikelijke jaarlijkse titels gebaseerd op de WWE-licentie. Weg zijn de realistische worstelaars en moves. Deze hebben plaats gemaakt voor cartoony personages en overdreven weergegeven acties. Laat ons meteen ook duidelijk zijn dat deze game in geen geval een vervolg is op de klassieke WWE All-Stars van weleer. Het gaat hier om een nieuwe opzichzelfstaande titel die er in de verte wat op lijkt. Hoe deze titel uitpakt hebben we voor je uitgezocht.

Na het fiasco van WWE 2K20 komt 2K met een radicaal andere WWE game. Zoals je vast wel is opgevallen gaat het hier meer over een arcade-achtige party game. Dit betekend ook dat de game niet meteen bedoeld is voor de hardcore WWE-fans zoals dat met de main titels wel het geval is. Deze game kun je daardoor gerust spelen zonder enige kennis van de sport of diens worstelaars.

Campaign

De belangrijkste singleplayer modus van deze game is de Campaign mode. Dit is ook meteen de mode waarin je op je eigen het meeste plezier zult beleven. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan door middel van comics die uiteraard het verhaal vertellen van deze game. Het verhaal gaat erover dat men een nieuwe extremere WWE Show opricht en dit op nieuwe unieke en extremere locaties. In het verhaal neem jij de controle over nieuwe worstelaars, die speciaal zijn gecreëerd voor deze game. Op zich is het verhaal hierdoor best nog amusant, al is het tegelijkertijd ook nergens erg memorabel. Al is dat natuurlijk te verwachten met een verhaal voor een worstel game. Het werkt in ieder geval voor deze game.

Echter is er toch sprake van een gemiste kans in de campaign modus. Hoewel de game beschikt over een “create a wrestler” modus, is het niet mogelijk om met een zelfgemaakt personage de campaign te spelen. Een gemiste kans dus.  Akkoord, op deze manier zou het natuurlijk lastig zijn om het verhaal via comics te vertellen, maar het had toch leuk geweest om in-game met een zelfgemaakt gedrocht te kunnen paraderen door het verhaal en diens match-ups.

Beter met vrienden

Naast de campaign kan je alle type matches natuurlijk ook op je eentje spelen. Maar het leukste is uiteraard om je vrienden genadeloos af te maken in de multiplayer. Samen kan je de gekende normale matches spelen, tag matches, cage matches enzoverder. Het zijn de standaard modes die we kennen uit andere games, niets wereldschokkends dus. Cage matches spelen wel iets anders dan je gewent bent. De bedoeling hier is om eerst zakken met geld te verzamelen die af en toe aan de muren hangen. Zodra je genoeg geld verzamelt hebt kun je uit de kooi klimmen. Het is een vreemde keuze om deze soort matches op die manier te brengen. Al heb ik wel een vermoeden waarom de cage matches over deze opzet beschikken. Daarmee komen we meteen ook aan bij ons volgende punt, de gameplay.

Het IQ van een pindanoot

De game is veel te makkelijk en simpel in zijn opzet. Zeker wanneer je tegen een computer tegenstander speelt, want deze hebben standaard het IQ van een pindanoot. Je kan met gemak winnen van alle computer tegenstanders door simpel weg op slaan of schoppen te rammen op je controller. Dit zonder dat er enige vorm van strategie nodig is. Naast gewoon slaan en schoppen kan je natuurlijk ook grepen doen. Maar deze hebben weinig nut tegen een computer tegenstander, buiten dat ze er erg flashy uitzien. Hierdoor is de game dan ook veel te simpel. Elke worstelaar beschikt over een zeer beperkt arsenaal aan moves en combo’s. Ram drie keer op slaan of schoppen na elkaar in willekeurige volgorde en je maakt een combo. Herhaal dit in het oneindige en de AI krijgt geen kans om wat terug te doen.

Tegen menselijke spelers speelt dit scenario anders uit. Je kan namelijk blokken en counteren, waardoor je tegen je vrienden natuurlijk wel wat strategie moet gebruiken. Maar de game en controls zijn zo simpel dat een potje al snel ontaard in wat slagen uitwisselen met hier en daar een greep gevolgd met een poging om te pinnen. Natuurlijk kan je weinig anders toevoegen aan een gevecht in een worstel game, maar het voelt zo simpel, en eentonig aan waardoor het al snel gaat vervelen. Op zich is er niet veel mis met het gevechtssysteem, het probleem is voornamelijk dat het net iets te basic aanvoelt.

De worstelaars zijn onderverdeeld in enkele classes, waarbij alle worstelaars die tot dezelfde classe behoren steevast dezelfde moves hebben. De moves hangen namelijk vast aan een character class, en niet aan personages. Het enige verschil da ze hebben is hun unieke finishing move. De gameplay is zeker niet slecht, maar ook niet goed. Je kan de gameplay perfect gebruiken als voorbeeld van middelmatigheid. Het voelt een beetje aan als een free-to play game die bedoeld is om fans geld af te troggelen door via microtransacties extra’s te verkopen. Helaas is dat ook iets wat de game effectief probeert te doen. Je voelt het vermoedelijk al aankomen, de game beschikt over microtransacties.

Microtransacties

In alle eerlijkheid gebied het mij wel te zeggen dat alles te unlocken is zonder bij te betalen. Maar bereid je dan wel voor om te grinden om genoeg ingame credits te verzamelen. Om deze te verdienen dien je matches te spelen, waarna je na elke wedstrijd credits kan vergaren naargelang het resultaat. Gelukkig is de game niet erg moeilijk, maar het zal je nog steeds veel tijd kosten om alles te unlocken. Geen zin om hier zoveel tijd in te investeren? Dan heeft 2K hier een “goede” oplossing voor, je kan namelijk echt geld spenderen om snel alles te unlocken. Wil je alles op deze manier unlocken? Dan zal je al snel rond de €40 kwijt zijn.

Het is niet dat WWE Battlegrounds een slechte game is, maar potten breken zal deze titel ondanks de aanwezige spierbundels helaas ook niet doen. De game voelt zeer middelmatig aan. Het gebrek aan een variatie van moves zorgt ervoor dat de gevechten snel repetitief aanvoelen. De game had vermoedelijk beter tot zijn recht gekomen als een mobile game, of een free to play titel. Desondanks valt er best wel wat plezier uit te halen wanneer je deze game met enkele vrienden speelt. WWE Battlegrounds is een mooie poging van Saber Interactive om eens wat anders te doen met de WWE-licentie. Geef de game wat meer variatie en meer moves en mogelijkheden en je hebt een potentiële topper als luchtige party game.

Een Xbox One review code werd ons aangeboden door 2K.

• Oogt spectaculair
  • Klassieke worstelaars