WWE 2K22

WWE 2K22
WWE 2K22
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Bijna 20 jaar lang hebben we elk jaar een nieuwe WWE-game mogen verwelkomen. Elk jaar opnieuw probeerde men de lat hoger te leggen met elk jaar wel enkele kleine aanpassingen die al dan niet in goede aarde vielen. Dit was zo tot een dikke twee jaar geleden WWE 2K20 uitkwam, die – laat ons eerlijk zijn – de eer kreeg om bekend te staan als de grootste teleurstelling uit de reeks. De voorgaande release zorgde er eigenhandig voor dat het vervolg WWE 2K21 geannuleerd werd. Ontwikkelaar Visual Concepts kreeg van 2K twee jaar de tijd om zich te herpakken en een laatste poging om een goede WWE-game op poten te zetten.

Hoewel ik tegenwoordig niet zoveel met worstelen heb, kan ik altijd wel genieten van een goede WWE game. Vroeger, als kind, keek ik wel eens graag naar deze shows, zeker in de tijd van WCW. Ik noem het bewust shows, want echte wedstrijden kan je deze niet noemen. Ik vermoed dat bijna iedereen wel weet en beseft dat de wedstrijden goed ingestudeerde choreografische dansjes zijn. Worstelaars oefenen samen voor de match welke moves ze gaan doen, en er wordt vooraf beslist wie de winnaar zal zijn. Dit zorgt ervoor dat ik het hedendaags niet zo graag meer bekijk. Gelukkig stroken de games niet met de realiteit, want hier zul je toch je best moeten doen om te winnen, en zo zien we het graag.

Hall of Fame

De laatste WWE- game die ik uitgebreid speelde was WWE Smackdown VS RAW 2007. Voor mij was dit ook één van de laatste goede WWE-games, behalve dan misschien WWE ’12, die ook nog zijn momenten had. De beste games echter blijven voor mij die uit de PSOne- en PS2-periode. Voor wie dezelfde mening heeft, heb ik meteen goed nieuws, WWE 2K22 doet mij erg denken aan de games uit dat tijdperk, de game wist zowaar zelfs een nostalgisch gevoel te brengen. Op vlak van fun is deze uitgave voor mij zonder twijfel geslaagd. Iets wat mij wel meteen opviel, is dat er wel heel veel van de voor mij bekende worstelaars ontbreken. Dit doet mij beseffen dat er misschien wel iets aan de hand is dat niemand graag toegeeft, namelijk dat ik stilletjes aan ook wat ouder aan het worden ben. Want wat blijkt, veel van mijn favoriete worstelaars zijn ondertussen op pensioen of zelfs al overleden. Plots voel je je dan meteen ook even vrij oud. Gelukkig zitten er toch nog enkele bekende helden uit het goede oude tijdperk in, al zul je ze wel even moeten unlocken.

Mijn favoriete momenten waren dus ook de matches met deze grootheden van pakweg 20 jaar geleden. Denk aan spierbundels zoals Goldberg, Kevin Nash, Macho Man Randy Savage, Hulk Hogan, Eddie Guerrero en meer. Voor mij zijn deze heren nog steeds de toppers die deze sport leuk en herkenbaar maakten. De game steekt natuurlijk bomvol bekende namen, maar voor mij zijn ze ondertussen vrij onbekend. Gelukkig mag dat toch de pret niet onderdrukken, want zelfs voor iemand die niet bekend is met de huidige WWE-sterren is de game nog steeds leuk om te leren, dit vooral dankzij de vernieuwde gameplay.

Get ready to rumble

De besturing is volledig op de schop gegaan en doet mij denken aan hoe het was uit de games van het PSOne- en PS2-tijdperk. Ze zijn versimpeld en een pak toegankelijker zodat iedereen de game snel en vlot kan leren. Je kunt aanvallen of grapples en tegenbewegingen uitvoeren door op één enkele knop te drukken. Een grapple uitvoeren kan dus zonder problemen met één knop, waarna je een volgende knop drukt om te kiezen welke grapple move je zult uitvoeren. Je kan deze keer ook simpel combo’s uit je mouw toveren door slagen te combineren met grapples om zo extra schade te veroorzaken. Gaanweweg vult ook je special meter, waardoor je na verloop van tijd je signature move of je finisher kan uitvoeren. Het werkt intuïtief, het voelt goed aan en bovenal speelt de game op deze manier erg fijn weg. Toegegeven, het is nog niet de revolutie die de reeks nodig heeft, maar het is wel al een stapje in de goede richting.

Op vlak van inhoud schiet WWE 2K22 ook niet tekort. Alle traditionele spelmodes zoals gewone matches, cage maches, ladder matches en noem maar op zijn weer van de partij. Naar goede gewoonte kan je gewoonweg een spelmode kiezen, een match type, snel wat worstelaars en er invliegen. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de Myrise Career mode. Hierin maak je gebruik van create-a-wrestler om je eigen superster te fabriceren en zijn of haar carrière uit te bouwen.

In de spotlight staat deze keer de Rey Mysterio’s 2K Showcase mode. Hier volg je de carrière van Rey Mysterio, door alle hoogtepunten hieruit na te spelen. Tijdens de matches zul je af en toe aanwijzingen volgen om een bepaalde move uit te voeren, zoals dit in het echt gebeurde tijdens de wedstrijd waarop de match is gebaseerd. Wanneer je deze uitvoert, zal de game naadloos overgaan naar echte beelden uit de deze match. Het is een leuke extra welke zorgt voor een mooie presentatie en het gevoel geeft alsof je die match echt speelt. De spotlight mode kan je eigenlijk zien als een speelbare documentaire, waarin Rey Mysterio tussen de gevechten door zelf over zijn carrière verteld.

Visuals

WWE 2K20 staat bekend omwille van zijn graphics, en dit bedoel ik dan niet op een goede manier. De supersterren leken namaak modelletjes afkomstig van AliExpress en leken in de verste verte niet op de personage waarop ze gebaseerd waren. Gelukkig is dit niet meer het geval in WWE 2K22. Integendeel zelfs, de game en vooral de worstelaars zien er geweldig goed uit. Ze zijn erg herkenbaar en ogen op vlak van beeldkwaliteit en bewegingen erg realistisch. Sterker nog, ze zien er griezelig echt uit. De screenshots doen de game in alle eerlijkheid geen eer aan. Wanneer je de game in actie ziet met bewegende beelden is het zonder twijfel indrukwekkend te noemen.

Dit wil daarom niet zeggen dat alle grafische weergaven even geslaagd zijn. De personages die je zelf kan maken in create-a-wrestler zien er alles behalve realistisch uit. Je merkt dat dit zelfgemaakte figuurtjes zijn die net wat minder echt lijken dan de echte supersterren. Een euvel dat de reeks al jaren plaagt, is bijvoorbeeld het haar dat je deze personages kan geven. Nog steeds slaagt men er niet in om enigszins realistisch of echt ogend haar te ontwikkelen. Het lijkt telkens alsof je eigen creatie een mislukte pruik op heeft staan. Gelukkig blijft het nog steeds leuk om een carrière aan te gaan met je eigen personage, let gewoon niet op zijn of haar kapsel, want dat zal nooit in de plooi vallen.

WWE 2K22 zet een eerste stapje in de goede richting. De game is nog steeds verre van perfect, maar brengt ondertussen wel de fun terug naar deze reeks. Dankzij de nieuwe besturing speelt de game veel vlotter dan zijn voorgangers en laten de worstelaars zich veel makkelijker besturen. De aanwezige supersterren zien er af en toe griezelig echt uit, waardoor je zo nu en dan het gevoel hebt dat je naar een echte wedstrijd aan het kijken bent. WWE 2K22 is zonder enige twijfel de beste WWE-game in jaren, hopelijk weet Visual Concepts deze positieve richting te behouden voor toekomstige titels, want in dat geval zal ik deze telkens weer met veel plezier oppikken.

• Verbeterd gevechtssysteem
  • Veel inhoud
  • De worstelaars zien er prachtig uit