WRC Generations

WRC Generations
WRC Generations
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

WRC Generations is voor ontwikkelaar Kylotonn Games de zwanenzang voor diens WRC-reeks. Al jaren maakt deze ontwikkelaar de officiële WRC-games. De licentie gaat vanaf volgend jaar echter naar EA, waarna Codemasters voortaan aan de slag mag gaan met WRC-games te ontwikkelen. Kylotonn Games mocht dus nog een laatste keer het beste van zichzelf geven met WRC Generations.

Gezien het hun laatste WRC game is, merk je duidelijk dat ze met deze release wat speciaals wilden doen en hun reeks wilden vieren. Het eerste waar je dit aan merkt, is de titel, die voor de eerste keer geen getal bevat. WRC Generations kan je zien als hun zwanenzang, en hun greatest hits release. Kylotonn Games nam alles uit WRC 8, 9 en 10 en bundelde het samen in wat misschien het best omschreven kan worden als “best of WRC”. De carrièremodus en multiplayer-onderdelen van WRC 10 zijn inbegrepen, evenals alle stages en alle klassieke auto’s van de drie games. De keerzijde van dit alles is dat de game hierdoor niet echt als nieuw aanvoelt en eerder als een grote update voor WRC 10. Maar gezien het zachte prijsje van WRC Generations bij release, kan ik hier best mee leven.

Een ode aan de vorige games

De aanpak van deze titel zorgt er dus voor dat er, net zoals vorig jaar, weinig tot geen vernieuwing te vinden is. Het menu en jouw thuisbasis in de career mode is gewoon nog exact hetzelfde. De game blijft hiermee trouw aan wat het bracht in de vorige delen. Alle modes keren weer terug, en ook de career mode verloopt hetzelfde als voordien, weliswaar met enkele nieuwe rally’s.  Wat erg aangenaam is aan de WRC-games van Kylotonn, is dat deze telkens weer met een optionele tutorial beginnen. Wie wil kan deze doorlopen om alle in en outs te leren kennen, maar wie ervaring heeft met de eerdere delen kan deze zonder problemen overslaan.

Je kan dus meteen in de game vliegen en door het landschap vlammen met je rallywagen. De besturing is nauwkeurig, makkelijk te leren en voelt nog steeds arcade aan. Het racen in WRC Generations voelt ongeveer even goed aan als in de laatste paar games, want de arcade-achtige aanpak uit 5, 6 en 7 heeft een veel bevredigender middenweg gevonden in de volgende delen, wat in WRC Generations verder doorgezet wordt. Voor het realisme hoef je WRC Generations dus niet te spelen, maar desondanks voelt de game nog steeds uitdagend en soms verrassend pittig aan. Want maak je tijdens een stage één foutje, dan eindig je zonder pardon met een beetje pech onderaan een heuvel, in een greppel of gewoon op je dak. Geconcentreerd en snel, maar voorzichtig rijden is hier de boodschap.

Hybride

Dat WRC Generations weer meer van hetzelfde biedt, zal ondertussen al wel duidelijk zijn. Toch zijn er ook weer enkele veranderingen tegenover WRC 10. De Anniversary-modus uit WRC 10 ontbreekt volledig in deze game, en het aantal waardevolle veranderingen weinig talrijk. Gezien WRC Generations, de officiële FIA WRC-game is krijg je het bijgewerkte 2022 rooster van teams, auto’s, rally’s en coureurs uit deze sport. Je krijgt ook een selectie van legendarische auto’s om mee te spelen tijdens klassieke rally evenst. Vanaf dit jaar zijn de echte WRC-auto’s hybride, wat meteen ook voor enkele kleine, maar interessante veranderingen zorgt op gebied van gameplay.

Hoewel dit qua gameplay geen enorm verschil maakt, moet je nu wel rekening houden met één van de drie instellingen voor het vermogen, waarin je door de hybride aard van deze wagens zelf een instelling kan kiezen. Wil je een krachtige uitbarsting van snelheid, of eentje die zwakker is, maar langer duurt? Het hangt volledig af van jouw speelstijl, en de stage die jij moet zien te temmen. In stages met veel bochten is het vooral interessant om bij het accelereren een krachtige, maar kortere boost te hebben. Bij een stage met lange rechte stukken heb je dan weer baat bij een langer durende, maar minder krachtige acceleratie boost.

Deze boost duurt net zolang dat er energie in de batterij van een hybride wagen zit, al kan je deze wel opladen door gebruik te maken van de energie die bij het remmen vrijkomt. Wanneer de batterij weer is opgeladen kan je weer van deze boost gebruik maken door stevig te accelereren. Dankzij de elektrische hulp van de hybride-motor genereren deze moderne WRC-auto’s, een extra 100 kW, waardoor het vermogen in korte uitbarstingen tot ongeveer 500 pk wordt opgevoerd. Hierdoor voelt het racen met deze moderne wagens verfrissend aan waardoor er ook een klein laagje strategie aan te pas komt met het kiezen van de juiste setting voor de aankomende stage.

Het beste uit WRC

WRC Generations brengt het beste uit de voorgaande delen. Dit uit zich meteen ook in een game met zeer uitgebreide inhoud. WRC Generations bevat maar liefst 21 rallylocaties, waaronder alle 13 evenementen van het officiële kampioenschap van dit jaar, plus nog eens acht bonus rally’s, die niet op de officiële kalender staan. Dit zorgt voor een totaal van 165 unieke speciale stages. Aan races dus zeker geen gebrek. Daarbovenop biedt de game ook nog eens 85 auto’s aan om deze stages mee te bedwingen. Waardoor WRC Generations zonder twijfel de meest uitgebreide game is uit de gehele serie.

Hoewel deze reeks nooit bekend heeft gestaan als een grafische hoogvlieger, ziet WRC Generations er toch erg mooi uit dankzij de current-gen consoles. De omgevingen zijn mooier en uitgestrekter dan we voordien mochten aanschouwen. De weereffecten zijn sterk verbeterd en de verschillende ondergronden op de stages zoals sneeuw, modder, regen en grint zijn allemaal gedetailleerder weergegeven en voelen tijdens het rijden allen anders aan, waardoor je jouw rijstijl telkens zal moeten aanpassen naargelang de ondergrond. WRC Generations biedt een keuze tussen een 2k/60fps prestatiemodus en een 4K/30fps grafische modus. Beide werken zonder enige framerate issues, maar zelf gaf ik de voorkeur aan de 2k modus. Grafisch merkte ik erg weinig verschil, maar de boost naar 60fps zorgde ervoor dat de game veel fijner wegspeelde, dus 2k/60fps is echt wel de beste manier om deze game te beleven.

Kylotonn games kiest voor de veilige route met WRC Generations. De game brengt geen wereldschokkende vernieuwingen met zich mee, behalve dan de hybride wagens uit het 2022 WRC-seizoen. Dankzij de hybride motoren kan je zelf de acceleratie boost kiezen die de elektrische motor aanbiedt, waardoor er een kleine strategische ondertoon ontstaat bij het instellen van je WRC-rallymachine. WRC Generations is tevens ook het laatste deel dat Kylotonn games zal ontwikkelen, gezien de WRC-licentie volgend jaar verhuist naar EA. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkelaar alles uit de kast heeft getrokken om de reeks mooi te beëindigen en een soort “best of” game heeft weten neer te zetten. Je merkt zonder twijfel de passie en liefde voor de reeks uit het resultaat, waardoor WRC Generations de reeks van Kylotonn games in schoonheid weet te beëindigen. WRC Generations is absoluut de beste WRC game die ontwikkelaar Kylotonn games heeft voortgebracht.

• Meer van hetzelfde
  • Een ode aan de voorgaande WRC-games
  • Boordevol inhoud