WRC 10

WRC 10
WRC 10
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

De WRC-reeks gaat ondertussen alweer wat jaartjes mee.  De eerste games uit deze serie werden nogal lauw ontvangen maar toch wist deze reeks zich met elke daaropvolgende release te verbeteren. En dit vooral sinds WRC5, toen ontwikkelaar Kylotonn de touwtjes overnam van de voorgaande ontwikkelingsstudio.

Meer van hetzelfde, maar beter

Kylotonn heeft sindsdien elke opeenvolgende release naar een hoger niveau weten te tillen. Vooral WRC 8 en 9 werden erg goed ontvangen, en terecht.  WRC 10 weet gelukkig deze lijn verder te zetten, want deze nieuwste telg is zonder twijfel de sterkste titel uit deze ondertussen toch wel geliefde reeks. Kylotonn heeft duidelijk de juiste richting gevonden voor de WRC-games.

Hierdoor zal je niet zo heel veel vernieuwing merken, behalve dan kleine verbeteringen en tweaks.  Vooral op gebied van rijgedrag en het visuele aspect van de game zal je de verbeteringen merken. Het resultaat is ook deze keer zeker niet moeders mooiste, maar de game is in geen geval lelijk te noemen. Vooral de auto’s stelen hier de show en de omgeving oogt deze keer lekker levendig. Het enige dat op dit gebied af en toe wat roet in het eten gooit zijn de textures van de omgeving die niet overal even mooi zijn. Hier en daar zitten nog wat low-res textures in de game, maar gelukkig doen deze de ervaring en presentatie niet teniet.

50ste verjaardag?

In de WRC-games streeft men al jaren naar de perfecte sim rally-game. Helaas werden de games steeds tegengehouden door mindere physics en handling. Dat is nu eindelijk verleden tijd. Alle wagens rijden enorm fijn en hebben elk hun eigen rijgedrag.  Alle schade die je tijdens een rit oploopt zal daarbij invloed hebben op het rijgedrag van de wagen. Al deze gegevens in combinatie met een zeer goed snelheidsgevoel zorgen ervoor dat de wagens eindelijk realistisch aanvoelen. Een sterke verbetering tegenover de voorgaande delen.

Buiten de subtiele en de merkbare verbeteringen zijn er ook nog steeds bekende elementen aanwezig. De carrière mode bijvoorbeeld volgt nog steeds dezelfde lijn als voordien. Maar dat mag geen probleem zijn, deze mode stond reeds op punt, dus daar gaan we niet over muggenziften.  Wat dan weer wel nieuw is, is de “50th Anniversary mode”, die een ode brengt aan euh… 49 jaar WRC.  Een jaartje te vroeg dus, maar, na twee jaren met een pandemie te moeten leven mag er best wel eens wat gevierd worden, zelfs al is dit een jaartje te vroeg.

Deze mode is een viering van de vijf decennia lange geschiedenis van de motorsport. Hier kan je enkele klassieke en belangrijke gebeurtenissen uit de sport herbeleven. Denk als voorbeeld maar aan de allereerste overwinning van Alpine met de A110 Berlinette tijdens de Acropolis Rally van 1973.  Verder kan je nu ook racen met enkele van de meest iconische rallymonsters uit de beruchte Groep B-categorie, Groep A en de jaren 2000. Deze events uit de 50th Anniversary mode komen trouwens ook aan bod tijdens de career mode, dus je moet deze niet per se apart afwerken.

Jij tegen de wereld

Naar goede gewoonte kan je na al het offline geweld natuurlijk ook online racen. Hier kan je deelnemen aan de gekende online races samen met vrienden en onbekenden. Het is ook mogelijk om je eigen kampioenschappen te maken, of deel te nemen aan kampioenschappen die opgezet zijn door andere spelers. Een leuke extra is de mogelijkheid om in split screen te racen tegen vrienden op de bank. Dit is iets wat de WRC-reeks al jaren goed doet, want deze optie is al jaren een zeldzaamheid geworden.

WRC 10 is zonder twijfel het beste deel uit deze reeks te noemen. Kylotonn heeft duidelijk geleert uit de ontwikkeling van de vorige games en levert hier een heel fijn spelletje af. De career mode kent weinig vernieuwing, maar dat is niet nodig want deze mode stond al als een huis. De toevoeging van de 50th Anniversary mode is een zeer interessante extra voor liefhebbers van de sport. Want zeg nu zelf, wie wil niet zelf aan de slag met iconische races van weleer. De game is niet perfect, maar komt elk jaar toch net iets dichter in de buurt van de perfecte rally game.

• Historische races en auto's
  • Verbeterde handling en physics
  • Diepgaande career mode