World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic

Zoals jullie misschien hebben gelezen in mijn preview voor World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic, was dit mijn eerste echte ervaring met WoW. Niet mijn eerste MMORPG gelukkig, maar het was toch een groot gat in mijn (gamer) cultuur. Het was dan ook interessant om ineens in een van de meer, naar mijn mening maar ook de mening van velen als ik het hier en daar online las, boeiende uitbreidingen te stappen. Volg mij, de Lich King ontbiedt ons. Op naar Azeroth!

In service of the Lich King

Deze derde expansie verscheen ergens in november 2008, ondertussen toch al heel wat jaren geleden dus. Met een nieuwe expansie komt er ook een nieuwe grote vijand waar het verhaal rond draait. Ditmaal de Lich King, zoals de titel al verklapte, genaamd Arthas Menethil (Het verhaal van Arthas zelf kwam al aan bod in Warcraft 3: The Frozen Throne) die vanuit het bevroren continent Northrend zijn leger samenstelt om zo Azeroth te veroveren. Deze questline kan je vanaf level 55 met een Death Knight class beginnen en biedt heel wat toffe korte quests aan waarin je deze class rustig kan leren kennen. Deze class is, zoals ik in mijn preview artikel ook al aanhaalde, vooral een melee fighter die ook nog dark magic en runeforged wapens kan gebruiken. De class is dus vooral bedoeld voor DPS en om van kortbij aan te vallen, bij voorkeur in een-op-een gevechten.

Classic Lich King

Het leuke aan deze classic herwerkingen is dat je de questlines en dergelijke opnieuw kan meemaken zoals deze, ondertussen dus 14 jaar geleden, vroeger speelden. Dit op zowel grafisch als gameplay vlak. Al zijn er toch wel wat verschillen en verbeteringen te vinden. Als we kijken naar de graphics, dan ziet de game er best goed uit, toch zeker als je PC het aankan om de game op de hoogste settings en in 4K te draaien. Ook draait het spel op een standvastige 60 fps op 1080p, wat in deze tijd echt wel een minimum mag zijn voor PC games. De soundtrack is echter ongewijzigd gebleven, wat ik wel kan appreciëren. Ik heb dan vroeger wel geen WoW gespeeld, maar de soundtracks heb ik wel altijd geluisterd tijdens het studeren en het is leuk om al de herkenbare tracks terug te horen.

Verder zijn er wel nog enkele aanpassingen, niet allemaal ten goede van de game, die deze classic versie laten differentiëren van de oude versie. Een daarvan is de Random Dungeon Finder, een feature die nochtans door veel spelers gewenst is omdat het er voor zorgt dat je gemakkelijk een party kan vinden om dungeons te doen. Ergens snap ik wel waarom ze het gedaan hebben. Je bent nu feller aangewezen om te gaan communiceren met andere spelers, maar dit kost toch best wat tijd en kan uiteindelijk erg frustrerend zijn. Hoe vaak ik dan ook linksonder in de chat de woorden “LFG” of “LFM” en dergelijke zag staan van mensen die op zoek waren naar een groep of specifieke spelers met een bepaalde class kon ik op den duur niet meer tellen. Het viel me ook wel op hoe toxic de community kon zijn, waar best wat hate speech, onrespectvolle commentaar naar spelers of zelfs bepaalde keuze in ras en/of class en meer naar boven kwam in de berichten op diezelfde chat.

Er zijn nog wel andere aanpassingen gedaan zoals de “Heroic+” mode, dit is wel pas beschikbaar vanaf de tweede fase in de questlines, waarin bepaalde challenges toegevoegd zijn aan de Heroic dungeons en waar de beloningen speciale raid-level gear omvatten. Deze mode is echter zwaar gebaseerd op het Mythic/Mythic+ systeem dat ook niet zo heel goed onthaald werd door spelers in de Shadowlands uitbreiding.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King Classic is op het eerste zicht dezelfde game die in 2008 door heel wat mensen geliefd was. Het is zonder twijfel ook een van de beste uitbreidingen die de World of Warcraft franchise heeft gezien, maar de classic versie voelde, buiten de fantastische questlines, lore en uitbreiding op de wereld, niet heel welkom. Het is een heel gedoe om in de community wat vriendelijke spelers te vinden waarmee je samen dungeons en raids kan doen. Dat laatste zorgde er bij mij persoonlijk ook voor dat ik, eenmaal ik alle mainline quests gedaan had, ook terug greep naar de gewone World of Warcraft, waar er wel de mogelijkheden zijn om gemakkelijk en snel wat mensen bijeen te zoeken voor dungeons en raids te doen zonder al te veel gedoe.

• Interessante (en onveranderde) questlines
  • Zeer vlotte launch ervaring met amper downtimes

• Geen Random Dungeon Finder