World of Warcraft: The War Within (bèta)

World of Warcraft: The War Within (bèta)
World of Warcraft: The War Within (bèta)
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Nog niet zo heel lang geleden heb ik nog een review geschreven over het Plunderstorm event. Daar voor was het toch al even geleden dat ik nog tijd had gespendeerd met mijn favoriete characters in World of Warcraft. Hoewel ik nu voor deze bèta terugkeer naar Azaroth, zal het toch even met een nieuw character zijn. Tijd om The War Within eens onder de loep te nemen, kijken naar de nieuwigheden die deze expansie met zich meebrengt en of het mij even hard kon terugtrekken naar Azaroth als Dragonflight.

End of an Era

Over het verhaal wil ik nog niet te veel kwijt, dat is iets waarvan ik immers vind dat je het als speler best zelf ervaart, maar deze tiende expansie brengt het einde van World of Warcraft met zich mee. Ofja, tenminste het huidige verhaal, dat bekend staat als de World Soul Saga, dat nu al zo een twintig jaar zich afspeelt in de games. Dit wil uiteraard niet zeggen dat World of Warcraft er mee gaat stoppen. Ongetwijfeld zal er een nieuw verhaal beginnen waar we weer twintig jaar of zo zoet mee zijn. Om nu toch niet helemaal te willen stilzwijgen over het verhaal, kan ik wel vertellen dat we in deze uitbreiding afreizen naar een eiland waar de Nerubians, een spinachtig ras, vandaan komen. Mocht je een spinnenfobie hebben, dan heeft Blizzard aan je gedacht en een Arachnophobia Mode toegevoegd waardoor de spinnen veranderen in krabachtigen.

Welcome the Earthen

In deze expansie kunnen we een nieuw ras kiezen, namelijk de Earthen. Ze zijn een ras dat door titanen geschapen is en doordrongen zijn met Azeroth’s “worldsoul”. De Earthen zijn voor zowel de Horde als de Alliance beschikbaar! Ze kunnen de meeste classes gebruiken, zelf ben ik nog eens voor een Rogue gegaan, maar beschikken natuurlijk over hun eigen racial traits. Zo heb je “Hyper Productive” waardoor je Finesse verhoogt met 2% om zo meer materialen te kunnen verzamelen. Dit speelt mooi in op een andere trait, namelijk “Ingest Minerals”. Earthen zijn altijd “Well Fed”, maar kunnen geen voedsel consumeren. Ze kunnen wel mineralen zoals amber of emeralds opeten om de voordelen van de “Well Fed” status te veranderen. Zo zijn er nog wel enkele traits die de Earthen best wel tot een interessant ras maken.

Warbands

Een andere nieuwigheid is het overkoepelende progressie systeem dat over heel je account functioneert: Warbands. Hierdoor is het een stuk gemakkelijker voor spelers die graag met meerdere characters spelen, maar niet voor elke character alles opnieuw willen doen. De volgende zaken zijn mogelijk via de nieuwe Warband functie:

  • Warband Bank: Een “reagent” bank met meerdere bank tabs laat je toe om gemakkelijk “reagents” en items te wisselen tussen characters.
  • Transferrable Gear: Bepaalde gear zal Warbound zijn, waardoor je deze gear kan uitwisselen tussen je characters.
  • General Account-Wide Progression: Verschillende progressie systemen die eerst character specifiek waren kan je nu globaal gaan tracken. Enkele voorbeelden hier van zijn Reputation, Transmog collecties, Flight Paths, Delves en Achievements.

I need a Hero

The War Within introduceert ook een nieuw in-depth class-fantasy systeem zodat spelers hun characters nog verder kun customizen. Hero Talent trees bouwen verder op hetgeen er al is, maar voegt wat nieuwe zaken toe die gebaseerd zijn op iconische Warcraft archetypes. Zo is er bijvoorbeeld de Dark Ranger als een van de Hero Talents van de Hunter. Een van de skills laat je Black Arrows afschieten die je ook weer kan laten ontploffen in een paarse wolk, wat een beetje doet denken aan Sylvanas Windrunner. Voor elke class zijn er verschillende Hero paden die je kan opgaan.

Into the delves!

Dan komen we nu aan bij een van de meest interessante toevoegingen, alleszins naar mijn mening toch. Deze mini-dungeons duren gemiddeld een 15-tal minuten en kan je solo spelen, met een AI-hulpje of in team tot met 5 spelers. Heel nieuw is dit echter niet, want het werd al eens getest in de Zaralek Caverns patch, maar het is zalig om met NPC companions op een episch soloavontuur te kunnen gaan, iets wat al enige tijd kan in Final Fantasy XIV en waar ik toen al laaiend enthousiast over was. Delves zijn overigens zo ontworpen dat meermaals gespeeld kunnen worden en dynamisch veranderen om toch steeds anders aan te voelen. Op het einde van een Delve wacht je de schattenkamer waar iedereen gegarandeerd een beloning heeft.

Conclusie

Mijn tijd met The War Within was momenteel nog relatief kort, maar het heeft mijn interesse wel enorm gepiekt om te weten hoe het verhaal zich gaat afsluiten en welke richting ze gaan inslaan hierna. De Hero Talents brengen een extra laag aan customizatie naar het spel waardoor ik ook weer geneigd ben meerdere characters te maken om de verschillende opties te testen. Gelukkig kan ik door de toevoeging van de Warbands heel wat globale progressie delen over al die nieuwe characters en voel ik me niet zo verplicht om met ze allemaal dezelfde dingen te vervullen. Tenslotte hebben de Delves mij ervan overtuigd dat er ook voor mij een plaatsje is om (korte) Raids te kunnen spelen (met NPC’s), zelfs met mijn tijdgebrek. De expansion verschijnt op 26 augustus, dus zet dat alvast maar in je agenda, tenzij je de vette Collector’s Edition al gepreorderd hebt (en in dat geval ben ik vrij jaloers op je)!

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password