World of Final Fantasy Maxima

World of Final Fantasy Maxima
World of Final Fantasy Maxima

World of Final Fantasy is ondertussen al een goede 2 jaar oud en was uitgebracht om de 30ste verjaardag van Final Fantasy te vieren. De game werd over het algemeen vrij goed onthaald, en zowel mijn vriendin als ikzelf hebben ons goed weten te vermaken met deze game. Nu 2 jaar later krijgen we opeens World of Final Fantasy Maxima voorgeschoteld, maar wat is dit nu juist? Het is zowel een DLC optie als een volledig nieuwe release titel. Vrij verwarrend, maar geen nood, ik leg het je wel even haarfijn uit.

De meeste gekende summons zijn ook van de partij als Mirages

Heroes Unite

De meeste fans gaan uiteraard het origineel al eens gespeeld hebben, dus over de mechanics en de story kan ik vrij kort zijn. Zie het als een kleine opfrissing. In World of Final Fantasy speel je dus met de tweeling Reynn en Lann, die zich een weg moeten vechten door de wereld van Grymoire en deze te redden van de Bahamutians. Gelukkig moeten de tweeling dit niet alleen doen, en kan je op een Pokémon-achtige manier je vijanden (Mirages genaamd) vangen en deze toevoegen aan je eigen team. Maar het speelt toch wel vrij anders dan Pokémon. Om de Mirages te vangen, heb je speciale items nodig, namelijk prisms. Om je vijanden te kunnen vangen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit kunnen voorwaarden zijn zoals het verzwakken van een vijand, maar het kan ook zijn dat je een aanval moet gebruiken waar de vijand zwak tegen is. Of de vijand’s levenspunten herstellen. Eenmaal je een vijand gevangen hebt, kun je dus deze toevoegen aan je team. Je kan deze dan ook doen stijgen in level, en zo nieuwe skills vrijspelen op het Mirage bord. Is het level hoog genoeg, dan kan je ze zelfs laten evolueren.

Mel is een nieuwe Mirage, afkomstig uit de online game World of Final Fantasy: Meli-Melo

Elke vijand heeft een bepaalde grootte, opgedeeld in S, M, L en XL. De tweeling hebben zelf ook een grootte, namelijk L. Maar ze kunnen ook krimpen tot de grootte M. De tweeling zijn eigenlijk Jiants die zich kunnen transformeren in Lilikin, wat de benaming is van de bevolking in de werelden die je doorkruist. Deze laatste zien er uit als schattige chibi figuurtjes. Deze groottes, en de mogelijkheid om de tweeling te transformeren, zijn een belangrijk tactisch aspect in de gevechten. Je moet namelijk een stack, oftewel toren, van 3 maken. Deze stack bestaat uit een L vanonder met daarop een M en een S. Je kan een Jiant en een Lilikin stack maken, om zo snel te wisselen wanneer het nodig is. Elke stack zal, afhankelijk van de gekozen Mirages, je stats beïnvloeden alsook je skills die bruikbaar zijn. Het is dus heel belangrijk hier goed rekening mee te houden. In gevechten kan je eveneens unstacken, waardoor je met 6 personages kunt vechten. Maar elk character is dan een stuk zwakker uiteraard, en aangewezen op hun eigen unieke skills. Maar een stack zelf is ook niet zonder gevaar. Bepaalde aanvallen kunnen je stack doen wankelen, en zelfs omvallen. Wanneer je stack omvalt, zijn je characters tijdelijk onbruikbaar en kunnen ze snel afgemaakt worden. Voor de meer gedetailleerde uitleg van dit alles verwijs ik je graag naar onze originele review van 2 jaar geleden.

De Immortal Dragon of Darkness is een stevige nieuwe boss encounter

A Final Fantasy

Toch wil ook nog even een persoonlijk woordje kwijt over de art-style, de muziek en het algemeen gevoel bij het spel. Voor de cut-scenes wordt er gewisseld tussen de in-game beelden en een erg leuke anime tekenstijl. De dialogen zijn vrij leeg qua inhoud, en het duurt toch wel een tijdje voor het verhaal goed op gang komt. Dit is iets wat voor sommige een deal breaker kan zijn, maar ik had er weinig problemen mee. Ik was dan ook blij dat ik doorspeelde en merkte dat het verhaal veel interessanter werd. De Engelse voice acting is niet slecht, maar ik greep toch snel weer naar de Japanse stemmen. De muziek gaat in veel gevallen bekend in de oren klinken voor fans van de serie. Het gaat dan meestal over remakes van gekende liedjes uit de oorspronkelijke Final Fantasy games, maar er zijn ook tal van originele tracks. Naar mijn mening was de muziek een beetje een hit or miss. Sommige tracks klonken echt geweldig, terwijl anderen een vreemde wending namen, bijvoorbeeld met wat techno invloeden. De werelden zelf waren ook vrij interessant, en het was dan ook leuk om herkenbare locaties zoals Midgar te zien verschijnen.

De alternatieve anime tekenstijl

De alternatieve anime tekenstijl

Maxima

Goed, nu we door het voorgaande heen zijn, is het tijd om het te hebben over “Maxima”. Mensen die World of Final Fantasy reeds hebben, kunnen de Maxima DLC bijkopen en zo upgraden naar de nieuwe release. Eigenaars van een Switch, of mensen die de originele game nog niet hadden, kunnen ineens de volledige World of Final Fantasy Maxima aanschaffen. Er is enkel één grote uitzondering. En dat is de PSVita versie, hiervoor is helaas de Maxima DLC niet voor voorzien. De grote vraag is echter, is deze DLC alleen de moeite waard als je de base game reeds helemaal hebt uitgespeeld? Hieronder even op een rijtje wat de DLC nu exact toevoegt:

• Een nieuwe “Nightmare” moeilijkheidsgraad werd toegevoegd waarin zelfs de kleinste vijanden een grote bedreiging vormen.
  • New Game+ en een geheim einde zijn ook toegevoegd.
  • Als je het spel eenmaal hebt uitgespeeld, krijg je het item “Treasure Search” waarmee je gemakkelijker schatkisten kan vinden.
  • Nog een extra voor wanneer je het spel uitspeelt, is dat Hauyn je team versterkt.
  • Je kan nu 12 Mirages met je meenemen in plaats van 10.
  • Het vangen van de starter Mirages (Fritt, Bablizz, and Zapt) is makkelijker gemaakt.
  • Een EX Dungeon waarin Garland verschijnt, is toegevoegd.
  • Enkelen nieuwe boss battles zijn er bij gekomen, waaronder een gevecht met Enna Kros, de Immortal Dragon of Darkness en Marilith. Ook kan je opnieuw vechten tegen Brandelis.
  • De minigame “Sandstalker” is gemakkelijker gemaakt, en een nieuwe minigame met Noctis is beschikbaar waar je kan gaan vissen.
  • Nieuwe, Champion Intervention Quests.
  • Door een “Champion Stone” te vinden, kan je Reynn of Lann veranderen in een legendarisch Final Fantasy character tijdens gevechten. Elke character heeft zijn/haar eigen achtergrond muziek en skills.

Zoals je kan lezen, dat is best een hele hoop. En dan kan het zijn dat ik nog enkele dingetjes over het hoofd heb gezien. Hoewel het veel lijkt dat je krijgt, is de prijs voor de DLC ook vrij stevig helaas. Als je de originele game reeds hebt, en volledig hebt uitgespeeld, is het moeilijk om deze DLC aan te bevelen. Tenzij je natuurlijk nog bezig bent met de game, of als je veel plezier er aan hebt beleefd en eventueel wel een nieuwe playthrough overweegt. Dan is de New Game+ perfect om opnieuw door het spel te gaan én de nieuwigheden ineens mee te pikken, voornamelijk de extra uitdagende boss battles. Geen paniek overigens, je save game wordt geconverteerd naar een compatibele versie voor de Maxima uitbreiding. Je zal niet opnieuw moeten beginnen, en alle extra’s zijn ook beschikbaar voor je. Ongeacht hoe ver je dus al stond in het spel.

De XL mirages zijn een van de coolste onderdelen in het spel

World of Final Fantasy Maxima is een mooie upgrade voor een reeds toffe game. Je merkt dat het spel voornamelijk bedoeld is voor de fans van de reeks, maar ook nieuwkomers gaan hier voldoende plezier uit halen. Mijn vriendin heeft nooit eerder een Final Fantasy game gespeeld, en is toch echt weg van World of Final Fantasy. De Maxima DLC is zijn geld waard als je het spel nog eens volledig wil doorlopen, maar dan met extra uitdagingen en tal van andere toevoegingen. Maar ook voor mensen die het spel al langer op hun backlog hebben liggen, de DLC maakt in mijn ogen het spel nog meer compleet. Heb je het spel nog niet, dan is het een betere optie om de World of Final Fantasy Maxima editie ineens aan te schaffen. En ik heb mij laten informeren door meerdere bronnen dat de Switch versie een uitstekende manier is om deze game portable mee te beleven. Ik heb de PSVita destijds grijs gespeeld, en vind het dan ook jammer dat deze de Maxima DLC niet krijgt. Gelukkig kon ik via cross-save deze op de PS4 plaatsen en alsnog aan de slag met Maxima zonder al mijn speeltijd kwijt te zijn.

Verander in andere helden dankzij de nieuwe "Champion Stones"

Verander in andere helden dankzij de nieuwe “Champion Stones”

• Verken iconische werelden en ontmoet helden van weleer