Wild Card Football

Wild Card Football
Wild Card Football
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

American football behoort zoals de naam zelf al zegt vooral toe aan de Amerikaanse cultuur. Er zijn wel Europese teams maar echt aanslaan doet het nooit. Dat we het nooit op televisie zien helpt ook niet echt om de sport bij ons populairder te maken. Als het dan al eens over de Super Bowl gaat in ons landje dan hebben we het toch vooral over de shows tijdens half-time. Dit zorgt er onrechtstreeks voor dat de regels niet echt gekend zijn door de meesten van ons, om van de posities op het veld en de verschillende plays nog maar te zwijgen.

Wild Card Football wil de sport met een meer arcade aanpak, zoals NBA Playgrounds, toegankelijker maken. Potjes van 7 tegen 7 i.p.v. twee teams met 11 spelers. Of het daar in gelukt is, verneem je in deze review.

Wild Cards

Er zijn zelden games waarvan de naam de volledige lading dekt van wat je kan verwachten. In dit geval echter wel. Je speelt American football en door bepaalde kaarten te selecteren voor elke play gebeuren er wilde acties op het veld. Die kaarten zorgen aanvankelijk voor nog meer verwarring dan de sport al een beetje doet. Maar al snel went het en begin je heel bewust bepaalde kaartjes te selecteren naargelang een situatie in de wedstrijd.  Moet je bijvoorbeeld een voorsprong verdedigen en wil je absoluut een late touchdown van je tegenstander vermijden dan selecteer je een kaart die een soort flipperkast bumpers op het veld neerzetten die dan ook nog eens zijdelings over het veld bewegen. Dit maakt het voor het aanvallende team praktisch onmogelijk om door je verdediging te beuken.

Wil je als aanvallende team juist een late touchdown score dan is een kaart die heel je team sneller maakt of net de tegenstander trager heel handig.  Zo lopen je spelers sneller de vrije ruimte in en pas je zo een lange bal waarna ze niet meer kunnen ingehaald worden door het andere team.  Of wat dacht je van ufo´s die je tegenstander oppikken en wat verder terug weer op het veld droppen? Er zitten best leuke kaarten tussen die het spelletje een andere feel meegeven dan de echte sport. Dit strooit een leuk, extra tactisch sausje over deze sport maar zorgt tegelijkertijd voor twee extra irritatiepuntjes.

American football is geen voetbal.

Wie al wel eens een Madden-game speelde of een echte wedstrijd heeft gezien weet dat American football niet gekenmerkt wordt door constante actie. Tussen elke play kiezen beide teams een aanvallende en verdedigende tactiek. Dit zorgt voor een trage gameplay. Die trage gameplay wordt nog eens versterkt doordat je nu ook voor elke play een Wild Card moet kiezen. Zo zit je minstens even lang op tactische keuzeschermen te kijken dan naar de effectieve actie.

Mijn tweede ergernis is dat, hoe leuk de kaarten ook zijn en iets arcade-achtig toevoegen, ze eigenlijk zichzelf ook wat tenietdoen. Je kan steeds de kaarten van je tegenstander bekijken. Hierdoor worden al snel kaarten t.o.v. elkaar uitgewist waardoor voor beide teams eigenlijk geen sprake meer is van een tactisch voordeel. Wil jij bv. meer snelheid voor je team dan kan je tegenstander die counteren door jouw team net trager te maken.  Dit is uiteraard het tactisch spelletje waarvoor de kaarten zorgen, maar het had leuker geweest als je elkaars kaarten niet kon zien.

Korte wedstrijdjes

De game voelt in alles heel arcade aan en daar ligt zeker de charme en aantrekkingskracht om eens een game als American football te proberen. De potjes duren nooit lang en zijn zelfs net iets te kort. Vaak had ik gewoon aan één touchdown genoeg om een wedstrijd te winnen. Zeker tegen de AI was dit het geval. De wedstrijden mochten wat mij betreft iets langer duren. Nu voelt het soms wat aan dat je wint, doordat jij net betere kaarten hebt dan je tegenstander. Verder zijn de games best leuk en vind ik het bijvoorbeeld makkelijker om een juiste verdediger te selecteren in vergelijking met Madden bv.

Dream Squad

De game heeft geen licentie met de NFL, de officiële league van het American football, maar het spel bevat wel de spelers van de NFLPA, de vakbond voor de spelers. Dit wil zeggen dat wel de spelers maar niet de officiële teams van de NFL terug te vinden zijn in deze game.

Met het succes van FIFA´s Ultimate Team, of moet ik EAFC zeggen, hebben ze met Wild Card Football ook gedacht aan een zeer gelijkende modus. En hoewel deze modus veruit de leukste is, is het nog maar de vraag of deze modus dezelfde aanhang en draagkracht heeft als die bij het voetbal. De tijd zal uitwijzen of deze modus de tand des tijds zal doorstaan, maar bij het zoeken naar een online wedstrijdje moest ik al te vaak lang wachten om een tegenstander te vinden.

Grafisch

Grafisch doet de game weinig speciaal. Alles ziet er oké uit, zonder meer. De game bevat enkele leuke animaties voor tackles, touchdowns enz. Alles aan de graphics geeft ook aan dat dit een arcade-style football game betreft, dus het plaatje klopt zeker.

Je kan je team een eigen look meegeven. Zo had ik gekozen voor een team met zwarte shirts, doodshoofden die in vuur en vlam staan. Best wel een coole look. Wil je meer gaan voor een traditionele American footballteam uiterlijk dan kan dit ook.  De velden waarop je speelt hebben ook elk hun eigen look die het steeds wel leuk maken.

Wild Card Football maakt een vrij onbekende sport in ons kikkerlandje toegankelijker en voegt wel iets extra toe met de kaarten die je kan inzetten. American football is als sport best al traag qua verloop doordat er tussen elke down een nieuwe play gekozen dient te worden en helaas zorgen de wild cards voor nog meer vertraging. Vermits je steeds de kaarten van je tegenstander ziet, wordt er al te vaak gekozen om de kaarten van je tegenstander te cancelen. Dit had kunnen opgelost worden door de kaarten van je tegenstander onzichtbaar te maken.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat de kaarten niets toevoegen. Ze maken het geheel minder serieus dan bv. Madden en als een gekozen kaart goed uitpakt, voelt het best leuk. Er zitten ook hele leuke wild cards tussen die de hele game een ongedwongen arcade-feel geven. Grafisch is de game prima, maar doet weinig extra. De animaties, spelers en velden zien er goed uit en passen volledig bij de sfeer die het wil uitstralen.

Met Dream Squad probeert de game een gooi te doen naar het succes van ultimate team. Om dit te doen slagen heb je natuurlijk een grote spelerbase nodig en bij de online wedstrijden die ik speelde, moest ik telkens lang wachten om een tegenstander te vinden. Benieuwd dus of deze game mode, die overigens aangenaam speelt, de tand des tijds zal doorstaan.

Wat de gameplay betreft speelt het spel goed, maar blijft het toch nog steeds die vreemde sport uit Amerika die wij Europeanen niet helemaal vatten. Het is zeker eens leuk om tegen wat vrienden te spelen. Voor echte Madden fans lijkt dit niet meer dan een leuke afwisseling van het echte werk, maar zullen deze game snel weer opzij leggen op zoek naar meer diepgang.

• Toffe, grappige Wild Cards
  • Leuke animaties
  • Toegankelijkere versie van American Football