Watch Dogs Legion

Watch Dogs Legion
Watch Dogs Legion
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Toen Watch Dogs Legion werd aangekondigd, dacht ik: “Wat een ambitieuze game, dat moet geweldig zijn!”. En nu eind oktober 2020 is het eindelijk zover, we kunnen met deze ambitieuze titel aan de slag! Heeft Ubisoft iets teveel hooi op de vork genomen of is het de game geworden die ze beloofd hebben? Ik licht het jullie met plezier even toe.

London in flames

Watch Dogs Legion speelt zich af in Londen. Maar niet het hedendaagse Londen dat we kennen maar een alternatief Londen geplaagd door oppressie, slavernij en allerlei gekke zaken. Zoals in de vorige Watch Dogs games is (bijna) alles verbonden via het CTOS netwerk van Blume. Dit gaat van smartphones tot drones, wagens en spiderbots.

In het begin van de game wordt Londen in vuur en vlam gezet door een reeks van explosies. De rebellen organisatie DedSec probeert deze bommen te ontmantelen maar na een bom stil te leggen, begint de rest van het ‘vuurwerk’. Wie zit hier achter? Zero-Day, een groepje hackers dat gelooft dat Londen een ‘hard reset’ nodig heeft. Vernieling is het begin van een nieuw verhaal volgens hen. En alsof dat nog niet genoeg is heeft DedSec naast Zero-Day nog enkele andere schurken die denken dat Londen van hen is. Het doel van de game is dan ook om deze allemaal neer te halen. Door de bomaanslagen heeft DedSec een stevige klap gekregen en moeten ze de rebellie opnieuw opbouwen. Dit is dan ook het moment dat je je eerste werkkracht aanwerft en de stad kan beginnen te ontdekken.

Naar mijn mening is de stad Londen zelf één van de grote troeven van de game. De stad is grotendeels vrij accuraat nagebootst met uiteraard wat aanvulling uit de fantasie waar nodig. De stad voelt daarnaast ook vrij echt aan, je hebt echt het gevoel dat je in Londen bent en niet in een fictieve stad. Maar elke medaille heeft ook een keerzijde natuurlijk. Hoewel ik enorm graag door de stad scheur, mis ik soms wat dingen om je bezig te houden naast het verhaal. Je hebt wat zij missies, een dartsspel, een voetbal minigame en de verschillende wijken die je kan bevrijden vanuit de macht van Albion, één van de vier organisaties die je op de hielen zit.

Starting a rebellion

Waar je je wel uren mee kan bezighouden is je team uitbreiden. Aangezien de game geen hoofdpersonage heeft, kan je zowat heel Londen rekruteren in DedSec. Je hebt ook enkele manieren om dit te doen. Het makkelijkste is om recht op de man af te stappen en vragen of ze mee willen vechten bij het verzet. Je kan ook op voorhand zien wat de bepaalde vaardigheden zijn van je potentiële rekruut. Ze vragen je dan om een kleine gunst en eens dat uitgevoerd is, heb je een nieuw team lid in je rooster staan. Soms worden interessante profielen gemarkeerd op je map en kan je al dan niet beslissen om deze ook te rekruteren. Je kan ze ook bijvoorbeeld opslaan als je deze kandidaat later misschien wilt rekruteren. En als je dan één van zijn connecties kan bevrijden zijn je ze enorm dankbaar en vervoegen ze zich bij je team. Meteen ook nog een sterke troef van de game, het lijkt wel of dat iedereen op een bepaalde manier met elkaar verbonden is. Zo kan je de dokter van een teamlid tegenkomen die in de problemen zit en door hem te redden, krijg je wat in ruil terug.

Voor de sterkere en uniekere profielen binnen te halen, moet je de verschillende wijken in Londen bevrijden uit de greep van Albion. Zo heb je in elke wijk enkele taken die je moet voltooien om nadien een missie te starten om een specifieke kandidaat te rekruteren. Om een voorbeeld te geven, de professionele huurmoordenaar heeft een uitgebreider arsenaal aan wapens en heeft unieke vaardigheden zoals een rol en gunkata.

1. Dit gezegd zijnde moet ik ook wel bekennen dat ik me soms liever bezig hield om mijn team uit te bouwen dan verder te gaan met het verhaal zelf. Deze bestaat eigenlijk uit verschillende hoofdstukken zodat je één per één de grote schurken kan neerhalen. Op eentje na vond ik eigenlijk al de rest enorm middelmatig geschreven helaas. Redelijk voorspelbaar en te weinig opbouw naar de climax. En aangezien je niet met een vast personage speelt maar kan wisselen van personage wanneer je wilt, mis ik soms wat ‘bonding’ met het figuur waarmee je speelt. Hier mis ik dan toch Marcus en Aiden een beetje. En dit brengt ook nog een ander probleem met zich mee namelijk gezichtsanimaties en voice acting. Je hoort vrij duidelijk dat er een tiental verschillende stemmen zijn opgenomen om deze dan bij te werken op verschillende manieren om ze anders te doen klinken en dat komt soms uit op een heel vreemd accent met een gezicht dat er totaal niet bij past. Het verhaal is ook vrij generiek geschreven zodat ze het feit dat je constant van personage wisselt compleet kunnen negeren in de cutscenes. En ja, gezichtsanimaties zijn naar mijn mening nooit echt het sterkste punt geweest van Ubisoft.

Hackerman!

Voor diegene die nog nooit Watch Dogs hebben gespeeld, dit een open wereld game (beetje zoals GTA), maar je kan praktisch alle elektronica manipuleren met je smartphone. En dankzij het kunnen en doen van je gevarieerd team kan je zelf beslissen hoe je bepaalde missies aanpakt. Wil je voor de stealth aanpak gaan? Geen probleem, haal één voor één de bewakers neer en maak hun lichamen onzichtbaar, schakel enkel vallen in om ze van op een afstand bewusteloos te krijgen. Of wil je liever geen voet binnenzetten? Goed! Hack een drone in de buurt en ga op verkenning en schakel over naar een spiderbot en sluip ongezien overal langs tot bij je doel. Of voor de zware mannen onder ons, guns blazing! Vlam iedereen omver met veel lawaai en ontsnap nadien met een grote achtervolging. En als je er bijvoorbeeld in geslaagd bent om iemand van Albion te rekruteren, kan je zelfs ongezien binnenwandelen in sommige kampen. Je moet alleen zien dat je niet te dicht bij de andere bewakers komt want dan beginnen ze zich vragen te stellen of je ze wel eens eerder hebben gezien.

Naaste de unieke vaardigheden van je team kan je ook nog enkele gadgets gebruiken. Om deze te verkrijgen heb je tech points nodig, deze liggen verspreid over de hele map en krijg je ook soms na een missie. Als je trouwens een wijk volledig bevrijd van Albion geeft de map weer waar al de tech points liggen in deze wijk. Zo heb je enkele elektrische wapens, de mogelijkheid om drones en turrets te hacken, een elektro granaat en meer. De meeste van deze gadgets kan je ook nog eens twee keer upgraden voor meer perks. Mogelijkheden genoeg dus om te doen wat je wilt! Maar ondanks je een plan van aanpak hebt, kan het nog steeds anders verlopen en ga je snel moeten denken voor een gepaste oplossing. En dat is iets wat de game enorm goed doet. Daarbovenop speelt het ook enorm vlotjes. Op de typische Ubisoft bugs na helaas. Zo begin te NPC waar ik mee stond te praten ineens twee meter hoger dan ik, alsof die in een lift stond. Maar geen bugs dat de game volledig breken al een geluk!

Ondanks het middelmatige verhaal en het feit dat er niet superveel te doen is in Londen is Watch Dogs Legion toch zeker een aanrader! De gameplay kan de game interessant genoeg houden om verder te spelen. Het is altijd fijn om op zoveel mogelijke manieren missies te voltooien om het meeste uit het spel te halen. En rondrijden in de prachtige nabootsing van Londen is ook enorm plezier voor de ogen van een gamer! En om op mijn vraag te beantwoorden “Heeft Ubisoft teveel hooi op hun vork genomen?” zeg ik ja en neen. Ik ben best onder de indruk van wat ze verwezenlijkt hebben met deze game, maar ik vind wel dat het opvalt dat als je een game van dit kaliber maakt dat andere zaken zoals voice acting, gezichtsanimaties en een band hebben met je personage moeten inboeten. En dat vind ik persoonlijk wel redelijk jammer. Ik hou dus de bal in het midden! Maar ik ben zeker van plan om mijn team nog verder uit te breiden en mij eens aan het trophy hunten te zetten nu ik het verhaal uit heb gespeeld! En zelfs de season pass lijkt me best interessant voor de fans van de reeks!

• Londen is prachtig
  • Super vlotte gameplay
  • Enorm veel manieren om je doel te behalen