WarioWare: Get It Together!

WarioWare: Get It Together!
WarioWare: Get It Together!
Release Datum:Genre:Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Wie kent hem niet, de meestal vieze en ongemanierde tegenhanger van Mario. Ik heb het natuurlijk over Wario, die je absoluut niet kan verwisselen met andere Mario personages dankzij zijn uitgesproken geel-paarse outfit en vrij opzichtige neus en snor. Net zoals zijn tegenhanger heeft Wario best al wat games op zijn palmares waaronder een hele hoop die zich toespitsen op superkorte microgames die je vooral testen op oog-handcoördinatie en het nemen van snelle beslissingen. Deze vallen onder de WarioWare reeks, en WarioWare: Get it Together is dus geen uitzondering hierop. Hoe deze speelde en of het de moeite is om Wario je jouw zuurverdiende centen te gunnen lees je hieronder!

My best one yet!

Wanneer we het spel opstarten worden we onmiddellijk begroet met een doldwaas introfilmpje waarin Wario aankondigt zijn nieuwe game te hebben ontwikkeld. Sterker nog, het is zijn beste tot nu toe! Al snel blijkt er iets niet te kloppen en worden Wario en zijn vrienden in het spel gezogen. Waarom dit is, leer je in de enige mode die je voorlopig kan selecteren, de Story mode. We ontdekken dat Wario zijn nieuwe spel ten prooi is gevallen aan bugs die de verschillende levels aantasten en elk personage heeft als doel zijn eigen level te vrijwaren van de bugs.

Als je voorgaande games in de reeks hebt gespeeld merk je onmiddellijk dezelfde typerende kleurrijke art style en komische setting op die overgoten wordt met een knotsgekke soundtrack. Zoals het Wario betaamt wordt er weinig serieus genomen, en dat zal je ook wel gaan merken aan de microgames zelf waar zelfs de meest bekende Nintendo franchises niet veilig zijn voor Wario zijn satire. Je speelt overigens niet enkel met Wario maar ook met 19 van zijn vrienden, die elk hun eigen speelstijl hebben.

WarioWare Inc.

Zoals ik al zei besturen Wario en zijn kameraden elk anders, of toch grotendeels. Gezien de microgames maar enkele seconden duren, kan je niet erg uitgebreide movesets verwachten voor elk personage. Maar dat is absoluut geen minpunt, want hierdoor differentieert elk van hun zich dankzij hun unieke eigenschappen. Zo kan Wario zweven dankzij zijn jetpack en zijn authentieke aanval, waarbij hij met zijn schouder naar voren ramt, gebruiken. Andere personages zoals 18-Volt zijn dan weer statisch maar kunnen aanvallen met een projectiel of zoals Cricket van links naar rechts lopen en springen. Sommige personages zijn gelijkaardig maar hebben hun eigen twist. Persoonlijk vond ik dit een mooie vooruitgang op de voorgaande games, waar je meestal ongeacht het personage gewoonweg snel een bepaalde knop of actie moest gebruiken en enkel de thema’s verschillend waren per personage.

Maar goed, dan hebben we de microgames zelf nog uiteraard. Elke game geeft je een simpele opdracht die je zo snel mogelijk moet uitvoeren. Trek een zwaard, geef een high five, pluk iemands okselhaar, spring in het juiste wagonnetje. Het klinkt simpel, maar soms is het toch even nadenken wat je juist moet doen in deze schijnbaar simpele scenario’s, en al zeker als er een erg korte timer aanwezig is. Afhankelijk van de mode waarin je speelt kan het ook zijn dat de timer een stuk strikter is en het nog hectischer aanvoelt waardoor fouten maken uiteindelijk wel eens zal voorvallen. Geen ramp natuurlijk, vaak heb je meerdere levens ter beschikking en ga je gewoon door naar de volgende microgame. Wat wel een leuk detail is, is dat voor bepaalde personages er kleine aanpassingen zijn aan de verschillende games zodat elke game perfect doenbaar is met eender welk personage!

Get Together

De ware kracht van dit soort spellen zit hem vooral in jezelf te challengen om een zo hoog mogelijke score te bekomen, maar meer en meer ligt de focus toch wel bij het multiplayer gedeelte. Voornamelijk het soort waar je enkele vrienden thuis hebt zitten op de bank en je met veel plezier het tegen elkaar kan opnemen. Gelukkig is die optie dan ook beschikbaar en best wel uitgebreid ingevoerd. Sterker nog, eenmaal je de Story mode hebt uitgespeeld krijg je toegang tot een hele hoop andere modi die bijna allemaal met meerdere spelers gespeeld kunnen worden. Wil je gewoon door alle eerder gespeelde microgames gaan om ze te oefenen, dan kan je dit in de Play-pedia doen. Speel je liever tot met 4 vrienden samen, dan kan je in de Variety Pack mode je hartje ophalen waar ook nog enkele andere minigames te vinden zijn zoals volleyballen of air hockey naast klassiekere duel modi waarin je microgames tegen elkaar speelt.

Als je echt zin hebt in een uitdaging, dan zijn er nog de wekelijkse uitdagingen in de Wario Cup te vinden. Gedurende een week kan je een specifieke challenge spelen en jezelf plaatsen in de online ranking terwijl je ook nog eens punten kan scoren om je personages te customizen naar je eigen smaak.

Get it all!

Ook voor de collectors onder ons zit er voldoende in om uren en uren spelplezier te halen uit deze game. Er zijn namelijk een hele boel “Missions” die je kan doen, wat eigenlijk verborgen achievements/trophies zijn die je kan behalen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen, zoals de Story mode uitspelen. Maar er zijn er ook een heel deel die op je crew members slaan, want je kan deze doen stijgen in level om zo meer customization opties vrij te spelen. Dit kan je door items te kopen en aan je personages te geven waardoor ze experience punten krijgen en zo een level omhoog gaan. Per level speel je kleurpaletten en dergelijke vrij om je personages aan te passen. Deze punten verdien je door de Story mode te spelen, de Wario Cup te doen en bepaalde scores te halen of de snelste manier in de Variety Pack op te zoeken namelijk de “Daily Grind”.

Om met de deur in huis te vallen: trek je (digitale) portefeuille al maar open want Wario ruikt je centen al van ver. Zeker omdat zijn nieuwste game overladen is met een hele boel nieuwe microgames en ander lekkers om je uren mee bezig te houden, is het spel het waard tot de laatste cent. Zeker en vast als je nog enkele vrienden tot je crew wil rekenen om lokaal het tegen elkaar op te nemen, maar ook als je in je eentje jezelf wil uitdagen en alle microgames onder de knie wil krijgen.

• Elk personage heeft zijn eigen speelstijl
  • Wario Cup brengt wekelijks nieuwe uitdagingen
  • Hetzelfde niveau van komische microgames zoals de voorgangers