Originele games verschijnen links en rechts nog wel eens op de markt. Andere games daarentegen zijn sequels, prequels, remakes, remastered editions,… noem maar op. Dan kun je nog een game hebben die zijn mosterd duidelijk ergens anders is gaan halen. Vaak ligt dit aan het genre van het spel waarin het bijna niet anders kan dan dat de ene game op de andere lijkt. En zo komen we bij de nieuwste turn-based strategy game in mijn collectie: Wargroove.
Your tale starts
Deze tactical 2D game bied je de kans om in een fantasiewereld te stappen en deel te nemen aan veldslagen met tot wel 4 spelers in totaal. Zoals gebruikelijk in gelijkaardige strategie games kies je er in het begin voor om de campagne te doorlopen en zo, op basis van een verhaal, de werking van het spel en de verschillende vijanden en eenheden en ieder zijn sterktes en zwaktes te leren kennen. Het verhaal was in dit geval niet erg boeiend en meeslepend maar diende, zoals meestal gaat, als een ideale tutorial en voorstelling van alle personages en units. Je volgt in het verhaal de nieuwe koningin Mercia. Deze staat voor de moeilijke opdracht om het land over te nemen nadat haar vader is vermoord. Al gauw blijkt niets van een leien dakje te lopen en moet je je land beschermen tegen invasies en meer. Je gaat, onder andere, op zoek naar bondgenoten en voert ondertussen links en rechts allerlei gevechten en missies uit. Gelukkig word je bijgestaan door een trouwe generaal die je in ieder level iets nieuws bijbrengt over oorlogvoering.
The queens new groove
Als je een optie buiten de storymode kiest krijg je de kans om je leger en commander te kiezen. Doorheen de storymode leer je dat er 4 volken zijn waaruit je kan kiezen en dat ieder volk 3 commanders heeft. Zoals je kunt verwachten is deze commander je hoofdpion. Als deze sneuvelt verlies je het spel en dus doel je er meestal best op om dit bij de tegenpartij eerder voor elkaar te krijgen. Soms is dit niet de beste keuze en volbreng je, als deze er is, best de bijkomende criteria om de veldslag te winnen. De titel van het spel is trouwens ‘wargroove’ met een reden. De ‘groove’ slaat immers op de unieke speciale ability die je commander heeft. Deze kun je pas uitvoeren nadat je een zekere hoeveelheid ‘groove’ hebt opgebouwd. Dit gebeurt automatisch over tijd maar stijgt aanzienlijk sneller als je commander een andere unit uitschakelt. Hierdoor is het belangrijk om je commander zorgvuldig uit te kiezen. Afhankelijk van je strategie en speelstijl zal immers de ene commander volledig bij je passen terwijl een andere totaal niet in je strategie zal passen. Het verschil in de volken zit hem vooral in het esthetische. Ieder volk bezit een variatie in land-, zee- en luchtmanschappen. Bij ieder volk vind je dus vergelijkbare units die dezelfde eigenschappen, vaardigheden, sterktes en zwaktes hebben. Natuurlijk zijn ze allemaal duidelijk lid van hun eigen volk. Dit zal niet alleen duidelijk worden dankzij de opvallende kleurverschillen maar ook door hun fysieke voorkomen en kledingdracht. Hoewel de vormgeving doet denken aan een cartoonisch 16-bit game is het visuele aspect trouwens erg mooi en gevarieerd.
What to do, what to do
Het leuke aan deze spellen is vaak dat je enorm veel kan doen en dat je moet uitzoeken hoe je dit combineert met wat je MOET doen. Zo moet je bijvoorbeeld niet alleen je commander beschermen maar ook zorgen dat je leger inkomsten heeft. Dit doe je door op de map dorpjes te veroveren waar je per beurt 100 goudstukken voor krijgt. Verder moet je natuurlijk zorgen dat je manschappen hebt, dit doe je dan weer door, per beurt, vanuit je barrack, haven en/of toren een unit op te roepen. Of het je lukt om vanuit meerdere locaties een unit op te roepen hangt af van je inkomsten en spaargeld. Iedere unit kost immers geld afhankelijk van zijn grootte. Het is dus kiezen welke units je oproept en of je investeert in één grote unit of vanuit meerdere locaties een kleinere unit kiest.
Maar dan heb je nog maar gekozen rond wat je kan doen en wat je moet doen om dit te behalen. Verder zit je natuurlijk nog met een scenario waar je naar moet handelen. In de storymode wordt je vaker geconfronteerd met gevarieerde missies. Soms moet je je dorpen beschermen en zorgen dat burgers veilig ontsnappen terwijl er systematisch vijanden proberen binnen te dringen, andere keren moet je gewoon overleven of natuurlijk je tegenstander verslaan.
Wargroove maker en wargroove arcade
Ken je dat gevoel dat je het level of campagne bekijkt en denkt dat jij het beter kon doen? Wel wargroove geeft je de kans. Via een simpele optie krijg je de volledige vrijheid om kaarten vorm te geven en aan te kleden zoals je zelf zou willen. Bij deze game stopt het daar echter niet. Wargroove geeft je de kans om een volledige campagne uit te bouwen en vorm te geven. Deze kun je zelfs aankleden met cutscenes en al. Deze content speel je heel vlot en makkelijk vrij doorheen het spel. Hierna kun je je game zelf spelen maar ook online delen en spelen.
De ‘arcade’ functie van wargroove bied je ook dat extra beetje replaywaarde. Nadat je de storymode hebt gespeeld kun je je wagen aan een arcadespel. Hierin moet je een korte storymode van 3 delen doorlopen. Zoals gebruikelijk bij een arcadespel is het falen van een missie een volledige game-over en moet je het verhaal terug opnieuw beginnen. Daarbij kun je uit verschillende arcadespellen kiezen afhankelijk van je commander.
Conclusie
Wargroove is een verrassend goed uitgewerkte turn based strategie game. Liefhebbers van het genre zullen al snel gelijkenissen vinden met andere succesvolle titels zoals uit de ‘Advance War’-serie. De ontwikkelaars steken immers niet onder stoelen of banken dat ze hier inspiratie uit haalden. De arcade- en nog meer de custom creation zorgen voor een aangenaam uitgebreide replay-waarde. Het verhaal was misschien niet de grootste troef van het spel maar dit is uitgebreid gecompenseerd.