War Hospital

War Hospital
War Hospital

War Hospital, een strategiespel uit de Eerste Wereldoorlog, biedt een unieke kijk op de wreedheden van de oorlog. Je kruipt in de huid van een veldhospitaalcommandant die onder extreme omstandigheden beslissingen neemt op leven en dood. Deze game, hoewel niet zonder gebreken, vestigt de aandacht op de onbezongen helden van de oorlog – de medici.

War Hospital speelt zich af in het grimmige decor van de Eerste Wereldoorlog en laat een landschap zien waarin medische zorg rudimentair is, hygiëne vaak verwaarloosd wordt en vier van de vijf doden vallen binnen het eerste uur na een verwonding. De game leeft op deze historische authenticiteit en dompelt je onder in de uitdagende omgeving van een veldhospitaal. De Eerste Wereldoorlog was een conflict van ongekende omvang. Naties botsten tegen elkaar en spaarden kosten noch moeite om de overwinning te behalen. De gruwelijkheid van de oorlog komt tot leven in War Hospital, waarin spelers de rol van veldhospitaalcommandant op zich nemen. Te midden van de chaos van de frontlinies belicht de game de onvertelde verhalen van het dappere medische personeel dat vocht om levens te redden. Terwijl spelers door het verraderlijke landschap van de oorlog navigeren, worden ze geconfronteerd met de grimmige realiteit van het slagveld en het gewicht van hun beslissingen.

War Hospital laat ons kennismaken met onze hoofdpersoon, Henry Wells, een gepensioneerde Britse gevechtsarts. Achtervolgd door het verlies van zijn zoon in de oorlog, wordt Wells teruggeworpen in het hart van het conflict en krijgt hij het commando over een veldhospitaal in moeilijkheden. Bij zijn aankomst wordt hij begroet door een tekort aan voorraden en een gedemoraliseerd personeel. Het is aan Wells, en daarmee de speler, om van deze vervallen faciliteit een baken van hoop te maken te midden van de duisternis van de oorlog.

Patiëntmanagement

In de kern is War Hospital een managementspel waarin spelers met verschillende verantwoordelijkheden moeten jongleren. De gameplay van War Hospital is gebaseerd op een eenvoudige cyclus van patiënten opnemen, toewijzen, opereren en postoperatieve zorg. Deze ogenschijnlijk eenvoudige cyclus wordt echter gecompliceerd door de realiteit van oorlog. In het spel moet je je personeel en middelen micromanagen. Van het toewijzen van artsen en verpleegkundigen aan specifieke taken tot het zorgen voor voldoende medische apparatuur en voedsel, het spel daagt je managementvaardigheden voortdurend uit. Het spel stelt je ook voor moreel grijze keuzes. Door de beperkte middelen is het misschien niet haalbaar om alle patiënten te behandelen. Je wordt dus gedwongen om te beslissen wie behandeld wordt en wie niet, wat vaak leidt tot hartverscheurende beslissingen.

Patiëntmanagement is een cruciaal aspect van het spel. Een belangrijk onderdeel is het Casualty Clearance Station (CCS), waar gewonden worden opgenomen en toegewezen aan artsen. Hier bepaal je de volgorde van behandeling op basis van de toestand van de patiënt en de beschikbare middelen. Na de behandeling worden de patiënten naar het revalidatiecentrum gestuurd. Als ze eenmaal hersteld zijn, kun je hun lot bepalen – ze terugsturen naar de frontlinie, aan het werk zetten op het hoofdkwartier of ze vrijstellen van actieve dienst.

War Hospital blinkt uit in het voorleggen van moeilijke keuzes aan spelers. In een wereld waar middelen schaars zijn en levens op het spel staan, weegt elke beslissing zwaar. Het spel dwingt spelers om prioriteit te geven aan patiënten op basis van hun overlevingskansen, wat vaak resulteert in het weigeren van behandeling aan degenen die het waarschijnlijk niet zullen halen. Dit morele dilemma wordt nog versterkt door de persoonlijke verhalen en biografieën van elke patiënt, waardoor spelers worstelen met de gevolgen van hun acties.

Overleven in War Hospital hangt af van de beschikbaarheid van middelen. Medische voorraden zijn essentieel voor het uitvoeren van operaties en als ze opraken, kan dat ernstige gevolgen hebben. Spelers moeten hun voorraden zorgvuldig beheren door hulp aan te vragen via het treinsysteem of ze te produceren in de apotheek van het ziekenhuis. Ingenieurs, die verantwoordelijk zijn voor de productie van voorraden, spelen echter ook een cruciale rol bij het verbeteren van faciliteiten en het leveren van voedsel. Het in evenwicht brengen van deze tegenstrijdige eisen wordt een delicate dans, waarbij elke beslissing invloed heeft op de patiëntenzorg en het algemene moreel van het ziekenhuis

Personeelsbeheer

Het managen van je personeel is een andere cruciale dimensie van War Hospital. Het personeel bestaat uit artsen, verpleegkundigen, ingenieurs en verkenners, elk met hun eigen rol en verantwoordelijkheden. Personeelsleden raken vermoeid en hebben rust nodig. Daarom moet je hun werkschema’s en rusttijden effectief organiseren. Als je personeel overwerkt is, kunnen ze instorten met alle gevolgen van dien. Laat ze dus voldoende rusten en zorg ervoor dat er geen personeelstekort is. Dat kan een behoorlijke uitdaging zijn, want “The Great War” woed immers in alle hevigheid.

De game is dus niet zonder uitdagingen. Het tempo van het spel kan in het begin traag zijn en zelfs op driedubbele snelheid kan het traag aanvoelen. Dit in combinatie met de vrij repetitieve aard van de game, kan ervoor zorgen dat het na een tijdje saai en eentonig wordt. Bovendien heeft de game geen autosave-functie. Als je een bug tegenkomt en het spel moet verlaten, kun je aanzienlijke voortgang verliezen. Ook dat is niet bevorderlijk voor de ervaring en de fun van War Hospital.

Constante dreiging

War Hospital introduceert nog een laag complexiteit met de constante dreiging van vijandelijke aanvallen. Duitse troepen vallen regelmatig de frontlinies aan en de effectiviteit van de verdediging van het ziekenhuis hangt af van het aantal gerevalideerde soldaten dat naar de loopgraven wordt gestuurd. De balans vinden tussen het bevoorraden van de frontlinies en het overleven van het ziekenhuis wordt een delicate evenwichtsoefening, waarbij falen mogelijk tot een nederlaag leidt.

Naarmate spelers meer ervaring en middelen vergaren, krijgen ze de kans om verschillende upgrades vrij te spelen in het ziekenhuis. Een uitgebreide upgradetree biedt een scala aan opties, van het uitbreiden van de behuizing tot het aannemen van meer personeel en het behandelen van patiënten met een trauma. Elke upgrade brengt het ziekenhuis een stap dichter bij optimale functionaliteit en vergroot de kans op het redden van levens. Met name de mogelijkheid om amputaties uit te voeren blijkt een belangrijke doorbraak, waardoor het risico op complicaties afneemt en middelen worden bespaard.

Audiovisueel

De visuele presentatie van War Hospital is net zo grimmig als de omgeving. Het kleurenpalet van de game is voornamelijk grijs, wat de sombere en desolate omgeving van een door oorlog verscheurde wereld weergeeft. Het past bij de setting, maar het zorgt tegelijkertijd ook voor weinig variatie. De cutscènes in de game, die vijandelijke aanvallen of artilleriebeschietingen voorstellen, zijn echter slecht uitgevoerd en doen afbreuk aan de algehele ervaring. Ook is de game in eerste instantie niet compatibel met Super-Ultra Wide resoluties. In de game zelf kon ik enkel normale resolutie selecteren. Na hiermee wat te experimenteren ontdekte ik echter dat je toch met zulke resoluties kan spelen, echter is het wat omslachtig. Vreemd genoeg kon ik wel met een 5120 x 1440 resolutie spelen als ik het spel opstart in een venster in plaats van full screen, en vervolgens alt+enter aansla om full screen te gaan. Pas na deze handelingen kon ik met deze resolutie aan de slag. Het is redelijk omslachtig, en je moet er maar aan denken om zo deze resolutie te pakken te krijgen. Hoewel Super-Ultra Wide monitoren nog niet volledig ingeburgerd zijn, bieden de meeste soortgelijke games wel de optie aan om in een super ultra wide resolutie te spelen. Het is dus vooral vreemd dat je de optie niet krijgt in de game, maar wel te pakken kan krijgen op deze omslachtige manier.

War Hospital is een grimmig en uitdagend spel dat je dwingt om onder druk moeilijke beslissingen te nemen. Ondanks de technische gebreken en het trage tempo biedt het spel een uniek perspectief op de wrede realiteit van oorlog. Het is een spel dat niet voor iedereen is weggelegd, maar als je van een uitdaging houdt en geïnteresseerd bent in geschiedenis, is het de moeite waard om het eens uit te proberen. Het is echter de moeite waard om op te merken dat het spel zou kunnen profiteren van een aantal verbeteringen, zoals een autosave-functie en betere beelden voor cutscènes. Ondanks deze tekortkomingen biedt War Hospital een unieke en boeiende spelervaring die voor wie interesse heeft in de Eerste Wereldoorlog, zeker de moeite waard is.

• Interessante setting
  • Speelt in op emoties

• Visueel zwak, mist variatie van omgevingen