Voice of cards: the isle dragon roars

Voice of cards: the isle dragon roars
Voice of cards: the isle dragon roars

Hoewel ik het altijd beweer, game ik niet alleen op mijn consoles. Ben ik dan toch een PC gamer? Nee hoor, ik wil eerder zeggen dat ik ook wel eens een boardgame of gezelschapsspel speel met vrienden en familie. Mijn selectie hierin is even gevarieerd als mijn console games dus het is wat moeilijk te zeggen wat ik zoal allemaal speel. Er is echter 1 genre waar ik me nog niet aan heb gewaagd en dat zijn de diepgaande role-playing games. Games waarin een verhaal wordt gedicteerd door een game master en jij, als één van de personages in dat verhaal, kiest wat je doet en laat om zo het verhaal en de wereld te beïnvloeden. Deze games zijn meestal diepgaand en tijd consumerend en vragen dat je het in een groep speelt die dit serieus neemt en zich hier echt in inleeft.

Voice of cards: The Isle Dragon Roars is nochtans net dat. Een game waarin een game master je omgeving en de situaties dicteert en jij, met je keuzes en een regelmatige worp van dobbelstenen, het avontuur ondergaat volgens zijn verhaal en opdrachten. Dit klinkt misschien niet veel verschillend met een andere, standaard RPG  waarin je in de huid kruipt van een held en een verhaal ondergaat, maar het is de setting, opbouw en uitvoering die de ervaring bepaald.

The dragon returns

De game speelt zich af in een fantasy world vol magiërs, monsters en een afschuwelijke draak. Jaren en jaren geleden heeft de draak ook dood en verderf gezaaid in het koninkrijk waardoor krijgers en magiërs de strijd met hem zijn aangegaan. Na een lange en moeilijke strijd hadden ze de draak zwaar gewond en vluchtte deze weg om te rusten en te bekomen. Ondertussen is de draak blijkbaar genezen want hij is terug opgedoken en valt dorpen en mensen aan door het hele land. De koningin looft daarom een beloning uit aan de groep of persoon die de draak verslaat en het rijk redt van de tirannie van de draak.

Zo leren we jou kennen. Een jonge avonturier, met een monster als vriend, die zin heeft om onnoemelijk rijk te worden. Dat hij daarvoor een draak moet verslaan is blijkbaar maar bijzaak want zodra de beloning wordt uitgeloofd heeft hij nog maar één doel voor ogen. Gelukkig krijgt hij al snel hulp van een jonge magiër met een afkeer voor monsters en het persoonlijk doel om de wereld te bevrijden van de draak. Na kennis te maken met de concurrentie, de edele en vereerde Ivory Order, zijn ze er van overtuigd dat er nog een groeiproces nodig is eer ze de confrontatie met de draak aangaan.

Natuurlijk is de zoektocht naar de draak nog maar pas begonnen, dus staan er je nog een hele reeks gevechten en situaties te wachten. Dit alles wordt vakkundig en uitgebreid besproken door de game master die je alles vertelt en voorleest. Je hebt met andere woorden slechts 1 stem doorheen het spel dat alles zal voorlezen en uitleggen. Hij zal echter nooit in herhaling vallen, zelfs niet wanneer het een meerwaarde zou zijn. Het zou bijvoorbeeld een enorme meerwaarde zijn, en geloofwaardiger overkomen, als de shopkeepers in het spel niet slechts één enkele begroeting maar een handvol zinnen ter beschikking hadden waar de game master tussen zou wisselen. Dit is dus niet het geval waardoor je de shopkeeper slechts één maal aan het woord hebt gehoord in het begin van het spel.

I’m a card

Wat ik nog niet gezegd had, en eigenlijk het hart en de ziel van het spel zijn, is dat alles zich op kaarten bevindt. Je wereld, de mensen, de monsters, items,  … echt alles. Het hele gebeuren speelt zich af op een tafeltje waar je game master een reeks kaarten op legt en waar jij je pion, die eigenlijk je team voorstelt, over kan bewegen om zo de map vrij te spelen, evenementen te triggeren, monsters tegen te komen en meer. De game master informeert jou, aan de hand van een kaart natuurlijk, of er zich een evenement of een gevecht ontplooit en gunt jou op dat moment de kans om te kiezen wat er allemaal gebeurt.

Bij evenementen krijg je meestal de keuze uit 2 of 3 mogelijkheden waarop de gamemaster je informeert hoe je daarmee de situatie beïnvloedt. Jammer genoeg zit er niet zo gek veel variatie tussen die evenementen waardoor je al snel door je mogelijkheden heen zit en je begrijpt hoe je het maximale uit een situatie kan halen. Kom je bijvoorbeeld een vrouw tegen die een liedje probeert te bedenken, dan krijg je altijd dezelfde 3 mogelijkheden waarvan je al snel de uitkomsten van buiten kent en dus altijd op dezelfde manier zal aanpakken. Hier had zeker wat meer variatie in mogen zitten, zeker aangezien je de situaties en momenten niet kan ontwijken of negeren maar altijd een uitkomst moet kiezen.

Gevechten daarentegen zijn wel gevarieerder. Niet omdat er oneindig veel monsters zijn, want dat is zeker niet het geval, maar wel omdat je ze in verschillende combinaties en momenten tegen komt. Eenmaal je in een gevecht belandt verandert het speelveld trouwens. De game master haalt er een speelveld bij, de dobbelstenen en een kistje om kristallen in te leggen. Jij ligt, elk teamlid als kaart, aan de ene kant van het veld en je tegenpartij aan de andere. Op elke kaart zie je een afbeelding van het personage of monster met 3 getallen. Je HP in het midden, je aanvalskracht aan de linkerzijde en je verdediging aan de rechter. Beurtelings krijgt een deelnemer van het gevecht de kans om actie te ondernemen.

Jij krijgt, als een teamlid aan zet is, de mogelijke aanvallen of acties ter beschikking van dat personage die je kan uitvoeren. Het merendeel hiervan vraagt de opoffering van een zekere hoeveelheid kristallen, waarvan je er standaard 1 per beurt bij krijgt in je kistje. Zodra je een actie activeert beweegt de kaart over het speelveld om de actie uit te voeren. De animatie bij zo’n aanval is simpelweg, maar wel mooi vormgegeven, de kaart die beweegt en/of dingen teweeg brengt zoals lichtflitsen of geanimeerde bliksem, ijs of dergelijke. Er volgen nog enkele extra elementen die je gevechten beïnvloeden zoals ‘Happenstances’, maar alle extras ontdek je beter zelf.

The dragon can wait

Tijdens het spel word je wel eens afgeleid door een side quest of de drang om te verkennen. En dit levert je eigenlijk alleen maar voordelen op. Natuurlijk betekent meer ervaring een hoger level voor je teamleden en dus een gemakkelijkere vooruitgang en gemak bij gevechten, maar ook de buit is een duidelijk voordeel. In het spel kan je daarbij ook nog meerdere extra’s vinden en vrijspelen. Zo kan je, door de juiste personen op het juiste moment aan te spreken en de correcte reactie te kiezen, een mysterious card verdienen. Als je deze alle 10 vindt, speel je trouwens een nieuw einde voor het spel vrij, dus verkennen en strategisch op situaties reageren loont zeker wel de moeite.

Daarnaast heb je de kans om in elk dorpje de game parlor binnen te stappen en deel te nemen aan een kaartspel binnen dit spel met kaarten. Dit is het beste samen te vatten als een variatie op het bekende spel ‘rummikub’ waarbij je sets moet vormen van dezelfde of opeenvolgende getallen. Hier komen al snel in totaal 4 versies, telkens met meer kaarten, tegenstanders en regels, aan te pas waardoor je kan kiezen hoe intens en ingewikkeld je juist wilt spelen. Op zich draagt het spel niet echt iets bij aan het verhaal maar het aanbod is creatief en goed uitgewerkt. Ook hier loont het alweer om wat tijd te investeren en te verkennen want door wedstrijden van elke spelvorm te winnen speel je nieuwe versies van dobbelstenen, tafels en dergelijke vrij. Het zijn misschien kleine aanpassingen die je kan maken in het spel maar, net zoals bij een echte role-playing game, breng je zo je eigen persoonlijkheid en vorm naar het spel.

Uiteindelijk is Voice of cards: The Isle of Dragon Roars een uniek concept en een opvallende game in mijn collectie. De aanwezigheid van de game master geeft je wel het gevoel om een ander genre van game te spelen hoewel, als je het zou ontleden, je niet veel verschilt van standaard RPG’s. Uiteindelijk heb je een creatieve game op je scherm en is het verzetten van een pion nog nooit zo aangenaam en spannend geweest. Het verhaal is misschien niet de sterkste troef van het spel maar voorziet je van voldoende motivatie om door te zetten en een doel voor ogen te hebben. Wie, net zoals ik, wel eens deel wilt uitmaken van een real life role-playing game, maar hier geen andere spelers voor kent, komt met deze game toch al aangenaam dicht in de buurt van deze ervaring.

• unieke manier van spelen
  • animaties aangenaam en leuk ondanks minimaal niveau

• verhaal is voorspelbaar