Various Daylife

Various Daylife
Various Daylife

Various Daylife, een titel die niet onmiddellijk tot de verbeelding spreekt en eentje die ik pas voor het eerst hoorde tijdens de laatste Nintendo Direct. Toch bestaat de game al sinds 2019, en zaten er enkele personen in het development-team die ook meegewerkt hebben aan Bravely Default en Octopath Traveler. Dat is wat mij aantrok tot de titel, maar hetgeen me wat zorgen baarde, is dat de game verscheen als een mobile game voor Apple Arcade. Toch was ik benieuwd hoe de port van deze mobile game op PC en console speelt.

Ambitious daylife

Je speelt deze game als een van de nieuwe kolonisten die aankomt op Antoecia, op zoek naar je eigen pad en om een nieuwe start te maken. Je krijgt de, zeer beperkte, keuze om je uiterlijk te selecteren waarna je geïntroduceerd wordt in je guild en je je eerste teamleden ontmoet. De bedoeling is om meer van het land te verkennen door op avontuur te gaan, maar je zal ook heel wat werk moeten verrichten op het eiland om je te trainen en om geld in het laatje te krijgen zodat je wapenuitrusting voor jezelf en je team kan kopen en leuke dingen in de stad kan gaan doen om gelukkig en positief door het leven te blijven gaan.

Wat opvalt, is dat de visuele stijl van Bravely Default wel wat terug te vinden is in deze game. Van de personages tot de omgevingen en zelfs de monsters. Het zal grafisch geen hoge toppen scheren, maar de stijl die gekozen is helpt wel om de game er degelijk uit te laten zien. Hier en daar zijn wel wat mooie lichteffecten waar te nemen. Wat voor mij wel zeer geslaagd was, was de soundtrack. Ook hier voelde ik weer die Bravely Default invloeden, wat ik zeker als positief ervaarde. Maar dit alleen maakt de game natuurlijk niet, daar hebben we ook nog wat interessante gameplay voor nodig.

Boring daylife

De titel geeft hier al een beetje een hint, je gaat voornamelijk elke dag verschillende taken moeten uitvoeren door ze te selecteren vanuit je huis in een menu. Voor zowat elke job, je begint met een paar terugkerende jobs maar zal gaandeweg meer gevarieerde vrijspelen, krijg je wat geld, experience punten en zullen bepaalde stats stijgen of dalen. Elke stat, zoals aanvalskracht of aantal levenspunten, kan je op deze manier doen stijgen in level. Dit is eigenlijk het gedeelte van het spel waar je je levels en geld snel bijeen kan grinden. Maar al snel zal je dus gewoon job na job na job uitvoeren om maar zo snel mogelijk die levels te zien stijgen.

Toch is het wat opletten, want je stamina en mood gaan onderaf per taak die je aanneemt en hierdoor kan het zijn dat je een job niet goed voltooid en in het slechtste geval zelfs een ongelukje krijgt. Dit gebeurt trouwens allemaal automatisch, je kiest een job en je krijgt het resultaat te zien. Een ongelukje zal je trouwens enkele dagen buiten strijd stellen en je stats zwaar doen zakken, maar deze zullen nooit een level onderaf kunnen gaan gelukkig. Toch is het verleidelijk om jobs zoveel mogelijk achter elkaar uit te voeren, want je krijgt zowat elke dag specifieke bonussen en als je meerdere dagen op rij jobs doet krijg je ook een mooie experience multiplier.

Met het geld kan je je teamleden op “date” meenemen om zo je mood te boosten maar ook je relatie met die persoon te versterken. Door deze te verbeteren leren en versterken je teamleden hun skills. Door jobs te doen kan je hun classes ook leren en hiernaar switchen, waardoor je ook toegang tot al deze skills krijgt. Verder kan je met je geld ook wapenuitrusting kopen voor je team, net zoals in een standaard RPG waardoor je wat meer weerstand kan bieden aan de monsters als je op avontuur gaat. Al deze zaken zijn fijn voor even, maar gaan al vrij snel vervelen en een ware klus worden. Ik vermoed dat dit beter werkte als een mobile game, waar je dit gewoon even tussendoor deed en geen uren achter elkaar.

The three “cha’s”

Tot zover het daylife sim-gedeelte. Ik moet er wel nog even bij vermelden dat er heel wat verhaal daar te ervaren is, maar ik ga eerlijk bekennen dat ik heel veel van de dialoog wat geskipped heb omdat de meeste conversaties wat doelloos aanvoelden. Hetgeen ik het meest naar uit keek, was op avontuur gaan door quests te doen. Dit onderdeel deed me enorm hard denken aan Miitopia, waar je team ook automatisch naar je bestemming wandelt en je onderweg in random battles terecht komt. Hier voelde ik mij wat meer in mijn comfort zone, met turn-based gevechten waar je toch wel wat tactische keuzes moet maken om ze tot een goed eind te brengen.

Elke quest geeft aan wat het aangeraden level is van je team, en ja mag dit best wel serieus nemen. Zorg zeker ook dat je equipment up-to-date is want anders zal een quest vrij snel en zeer negatief eindigen. Voor elke quest mag je een beperkt aantal items meenemen om jezelf te healen bijvoorbeeld, maar als je faalt verlies je de items die je meenam. Items kunnen ook veranderen tijdens een quest, aangezien je meerdere dagen onderweg bent. Sommige voorwerpen gaan rotten en dus niet meer bruikbaar zijn terwijl andere net weer kunnen verbeteren. Ook het weer en klimaat kunnen een impact hebben op je avontuur, dus het is ook goed nadenken over wanneer je een pauze moet inlassen en een kamp moet opzetten.

Tijdens gevechten zal je gebruik kunnen maken van het zogenaamde “cha’s” systeem. Dit staat voor “Change”, “Chain” en “Chance”. Als je een skill gebruikt waar “Change” bij staat, wil dit zeggen dat je de status van een vijand verandert zoals een vijand in vuur steken of juist drijfnat maken. Door “Chain” skills te gebruiken kan je andere status effecten toedienen aan je vijand waarna je een “Chance” skill kan uitvoeren om enorm veel schade te doen. Een goed voorbeeld is om een “Change” skill te gebruiken die je vijand nat maakt, om daarna een donder skill als “Chance” te gebruiken om een vijand te elektrocuteren!

Met 20 verschillende classes, een 100 verschillende jobs om uit te voeren en heel wat quests om door te ploeteren is Various Daylife zeker een uitgebreide game. Maar het is, dankzij zijn mobile game aard, er eentje die je in short bursts moet spelen om niet te snel verveeld te raken. Heel wat zaken gaan een constant patroon krijgen, waardoor je na een quest heel wat jobs gaat uitvoeren om geld en levels te grinden. Je gaat op stap met je teamleden om je relatie te versterken met hun, je gaat geld spenderen voor hun training en om je team beter uit te rusten alvorens alweer opnieuw op avontuur te kunnen gaan. En dit opnieuw en opnieuw. Leuk dus in korte sessies, maar net iets te weinig variatie om je uren achter elkaar aan je scherm gekluisterd te houden.

• "cha's" systeem is een leuke toevoeging
  • Heel wat classes en jobs om mee bezig te zijn

• Erg repetitief