Valkyrie Profile: Lenneth

Valkyrie Profile: Lenneth
Valkyrie Profile: Lenneth
Release Datum:Genre:Platform:, , , Ontwikkelaar:, , Uitgever:Getest op:

Valkyrie Profile is een spel dat origineel uitkwam in 2000, dat op zijn beurt een port kreeg op de PSP in 2006, erna een mobile port kreeg in 2018 en uiteindelijk toch op de Playstation 4 en 5 is beland in 2022. Zijn we nog mee? Gaan we ontdekken of deze game de tand des tijds heeft doorstaan of is het eerder iets om van weg te blijven?

To Valhalla or not to Valhalla

Ik zou je maar al te graag het verhaal uit de doeken doen, maar ik snap er werkelijk geen Jotunheim van. Toch een poging? Lenneth Valkyrie wordt wakker in Asgard en krijgt van de god Odin en godin Freya de opdracht om de Einherjar te rekruteren voor de toekomstige oorlog met de Vanir en de komst van Ragnarok. Daarvoor valt haar oog op de prinses Jelanda en de huurling Arngrim. Nadat de arrogante Arngrim per ongeluk de prinses haar vader ten schande heeft gebracht, beraamt Jelanda wraak maar wordt ontvoerd door een minister die haar verraadt en bijgevolg laat veranderen in een monster. Lenneth helpt Arngrim het monster te doden en claimt Jelanda als een Einherjar. Arngrim wordt in het nauw gedreven, weet de ontvoerder nog te doden maar pleegt dan zelfmoord in plaats van gearresteerd te worden.

Valkyrie Profile is in de eerste plaats eerder een PSP-port dan die van de mobile. Dit wil zeggen dat de automatische gevechtsmechanismen en andere toevoegingen er niet in zitten. De verbeterde personage portretten ontbreken ook. Wat op zich geen probleem is, maar het was een leuke toevoeging geweest. Deze versie bevat dan wel weer vernieuwingen zoals de mogelijkheid van het terugspoelen van gameplay en een optie om snel te laden en op te slaan. Ook de grafische modus komt met twee verschillende filters. Eentje die een CRT-beeldbuis lijkt te repliceren en de andere die de sprites ongemoeid laat. Verder hebben de tussenfilmpjes ook een ferme update gehad ten opzichte van de PSP-versie.

Not to Valhalla

Het gevechtsysteem dan. Je personages zijn toegewezen aan elk van de 4 knoppen van je controller. Elke knop voert een enkele actie uit van een van je personages, die getimed kunnen worden om combo’s mee te genereren. Als de hitmeter dan volledig is opgeladen kan je dit nog eens omzetten in een speciale aanval.

Echter, hoe simpel het klinkt… des te moeilijker is de rest. Je verspilt een hoop tijd aan het rond dwalen en niet goed weten waar je heen moet. Het is niet onmogelijk (zeker niet bij het kunnen terug spoelen als je fouten maakt) maar het is gewoon vervelend, zeker gecombineerd met de simpele knoppencombo’s. Om nog maar te zwijgen over de enorme sponzen die de bazen op zich zijn.

Dit is absoluut niet mijn kopje thee. Ik werd in een verhaal gesleurd zonder goed te weten hoe en wat, ik had geen tijd om sympathie te kweken voor eender welk karakter en ik werd een beetje gek van de combinatie knoppensaaiheid/zoekhetmaaruitdungeons.

Echter, als dit je ding is en je wil iets speciaal spelen dat uit de donkere krochten van het PS1 tijdperk komt gekropen… be my guest.

• Grafisch een mooie upgrade gekregen
  • Nieuwe elementen zoals terugspoelen en snel laden en saven

• Ingewikkeld verhaal
  • Simpele combo's
6

Mandasperger is een eigenwijze levensgenieter die maar al te graag zijn mening laat weergalmen over het wereldwijde web. Gamen is een passie, net zoals schrijven. Een goed boek kan er ook altijd in, maar nogmaals, laat er passie zijn!