‘Soms moet je eens uit je comfortzone stappen’ dacht ik bij mezelf toen de game ‘Unturned’ me werd aangeboden. Ik kende de game niet, zag enkel wat screenshots passeren en dacht bij mezelf: ‘Als gamer die gelooft dat graphics minder belangrijk zijn dan toffe gameplay en meeslepend verhaal moet ik mezelf open stellen voor zo’n basic game. Ik speel immers ook nog wel eens op de Super Nintendo of Playstation 1.’ Ok, ik ben er klaar voor. Tijd om jullie voor te stellen aan een sandbox game uit 2014 die zijn weg nu heeft gevonden naar de wereld van consoles. Time to kick some zombie ass!
Ja, Unturned is eigenlijk een game uit 2014. De game was toen enkel te spelen op Steam, en is daar bovendien ondertussen gratis te verkrijgen en te spelen. Persoonlijk vind ik het dan een beetje vreemd om de game nog uit te brengen op de consoles. We gaan er echter niet over vallen en de game gewoon opstarten.
Welcome to Armageddon
Ik wil onmiddellijk heel duidelijk zijn. Een game zonder verhaal en setting schrikt mij een beetje af. Ik hou van verhaal, missie, doel, nut,… en dat zul je in deze game niet tegen komen. Het spel is een open wereld sandbox game waarin je als mens moet zien te overleven. Dit kan je alleen doen, local split screen of online in groep. Het doel van het spel is simpelweg overleven en blijven bestaan. Je doet dit door te zorgen dat je alles vast krijgt wat je hiervoor nodig hebt zoals voedsel, kledij, wapens,… en alles op gepaste momenten te gebruiken en toe te passen. De wereld rondom je is ten onder gegaan aan een zombie invasie wat natuurlijk voor de nodige hindernissen en problemen zorgt. Slaag er dus maar in om de dag, en vervolgens de nacht, door te raken en terug een leven op te bouwen.
Nice to meet you
Laten we het spel eens even beginnen bij het begin. Dit is trouwens meestal het moeilijkste punt bij een sandbox game. Waarom? Wel, omdat er in de game enorm veel mogelijkheden zijn maar eigenlijk kan je nog niks wegens een tekort aan kennis, ervaring of materialen. Het is dus een beetje, of soms enorm veel, zoeken in het begin. Ook bij Unturned was dit het geval. Zeker als je offline je best wilt doen om het spel te verkennen schiet de game tekort om je op sleeptouw te nemen om hem echt te leren kennen. De aanwezige tutorial teksten die sporadisch opduiken op je scherm zijn amper een meerwaarde of leren je eigenlijk bitter weinig aan. Of je hier zwaar aan tilt of niet kies je natuurlijk zelf want deze games draaien natuurlijk rond maximale vrijheid. Ik laat dus in het midden of dit een minpunt is of niet maar persoonlijk miste ik wel wat richtlijnen.
De game geeft je dan wel de mogelijkheid om offline de maps te verkennen en te experimenteren met zijn opties maar biedt niet meer dan dat. De quests die aanwezig zijn in multiplayer games ontbreken volledig in de single player mode waardoor het rondlopen na een tijd best nutteloos begint aan te voelen. Ja, de game daagt je uit om verder te verkennen, hoewel je eerder jezelf uitdaagt aangezien de game je op geen manier stimuleert of motiveert, maar dit blijft meestal onbeloond. Op zich is er genoeg te verkennen in elke map, zijn deze groot genoeg en vind je genoeg materiaal en grondstoffen verspreid over de map maar alles voelt zo doelloos aan dat het spel simpelweg snel saai en langdradig begint aan te voelen. Bovendien zijn de omgevingen vaak relatief leeg en eentonig. In totaliteit is er wel genoeg te rapen en te vinden maar dit ligt meer aan de omvang van de omgeving dan aan de opbouw of variatie.
De (online) multiplayer mogelijkheid biedt je dan wel weer wat missies en doelen aan. Tot nu toe heb ik echter nog niet voldoende online activiteit kunnen treffen omdat echt te kunnen spreken van geslaagde online meerwaarde. De aanwezigheid van doelen en extra spelers, die je trouwens kunt uitschakelen of juist niet, brachten wat extra leven en interactie met zich mee maar niet genoeg om het spel veel langer boeiend te vinden.
Level up
Na wat ervaring op te doen in het spel merk je dat je de zombies wel degelijk kunt uitschakelen en verslaan, hoe je grondstoffen kunt gebruiken en welke acties je best onderneemt om te overleven. Al snel stijg je dan in level, krijg je de kans om je stats aan te passen en toch te merken dat je beter kunt worden en meer kunt bereiken in dit spel. Verwacht echter geen werelden van verschil door het aanpassen van je stats, maar het is voldoende om te merken en toch enige voldoening uit te halen. Hoewel je stats aangepast kunnen worden maakt het je dus geen supermens en dat zul je vaak genoeg merken. De game schiet ook op afwerking en consistentie van bediening best te kort. Ik zoek nog steeds naar de verklaring waarom ik sommige zombies erg vlot en vlekkeloos kan uitschakelen en anderen met moeite kan overmeesteren met hetzelfde personage en wapen. Misschien zijn de zombies ook voorzien van stats die ik niet kan raadplegen of speelt er nog een factor mee die ik nog niet heb zien opduiken in de random tutorials.
Conclusie
De game is luchtig en een typische sandbox games. Er zijn opties en mogelijkheden genoeg te verkennen en te leren maar alles zal zijn tijd nodig hebben en het nodige experimenteren van je verwachten. De game is zeker minder goed afgewerkt en uitgebreid als ‘Minecraft’, die nog altijd koploper is en blijft in het sandbox genre, maar zal voor fans van het genre genoeg potentieel tonen.