TT Isle of Man 3

TT Isle of Man 3
TT Isle of Man 3
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wie TT Isle of Man zegt denkt meteen aan de soms letterlijk halsbrekende races door het straatbeeld op het eiland tussen Ierland en Engeland. Misschien net hierdoor heeft Isle of Man zo een immense reputatie opgebouwd want niet elke coureur die aan de start verschijnt brengt het er levend van af.  Gelukkig mag ik mijn virtuele ik naar het eiland sturen om door bochten te jagen. Hoe het me bevalt en of ik het er levend vanaf zal brengen vertel ik jullie graag.

Supersport of Superbike

Ik moet meteen toegeven dat ik geen kenner ben van de sport en me zelf nog nooit op een moto gewaagd heb. Wel heb ik al heel wat uurtjes achter de kiezen met games als Ride 4 en de moto GP-reeks. Vooral een game als Ride 4 racet in hetzelfde straatje als deze TT Isle of Man 3. Voor je de game start maak je eerst een keuze tussen twee soorten motoren. Supersport is misschien de veiligste keuze. Deze motoren zijn iets trager maar dit wil niet zeggen dat je met deze bikes niet geregeld het asfalt zal kussen. Integendeel zelfs, mijn eerste uren ging ik echt ontelbare keren tegen de vlakte.

Free roam racen

In deze game kan je aan de slag met de effectieve coureurs die deelnemen aan het echte event. Eenmaal een keuze gemaakt kan je het eiland volledig vrij verkennen. Terwijl je cruist door het eiland kom je allerlei icoontjes tegen die staan voor verschillende evenementen.

Ik was dan ook meteen een race gestart, maar merkte al snel dat dit geen goede keuze was. Ik ging echt zo vaak tegen de grond dat ik best enorm gefrustreerd was met deze game. Uiteindelijk ben ik dat nog steeds maar steeds minder. Het vraagt echter wel heel wat tijd en doorzettingsvermogen om je Superbike onder controle te krijgen en te houden.

Upgrade, soorten races en challenges

Wil je je kwalificeren voor de TT Isle of Man dan zal je officiële wedstrijden moeten rijden. Hiermee verdien je, naarmate je resultaten, punten die je kan besteden aan het upgraden van je stalen ros. Verder kent de game nog enkele challenges. De ene al wat leuker dan de andere. De ene al wat frustrerender dan de ander. Zo is er bv een uitdaging om niet te vallen… Nou lekker hoor. Je wil niet weten wat ik allemaal heb zitten roepen uit frustratie als ik er weer maar eens bij ging liggen. De leukste zijn Time Attack en Face Off. De twee spreken voor zich en voelen het meest echt aan.

Ook is er een uitdaging die je gewoon meer leert over het eiland enz. Deze moet je gewoon activeren. Je hoeft zelfs niet iets te behalen. Een leuke manier om iets meer te weten te komen over TT Isle of Man en het eiland.

Gameplay niet top

Elke game valt en staat natuurlijk met goeie controls en gameplay. In het geval van TT Isle of Man 3 mag je dat vallen letterlijk nemen. Nog steeds heb ik niet altijd het idee dat je bike zich echt top laat besturen. Je kan weinig corrigeren en ik blijf ook achter met het gevoel dat je motor niet snel genoeg en accuraat reageert. Resultaat… Constant tegen het asfalt. Dit begint enorm te frustreren en irriteren na een tijd. In Ride 4 bv. gaat alles ook bliksemsnel, maar daar heb ik het gevoel dat ik meer controle heb.

Volharding is echt nodig bij deze game. Gaandeweg word je wel steeds beter, maar toch blijft feilloos rijden geen evidentie en eerlijk, eerder een utopie. Wat de game wel goed doet is het gevoel van snelheid weergeven. Voor wie kan spelen in de helmet cam is deze game best wel kicken wat de snelheid betreft.

Grafisch

Ook grafisch sputtert de motor hier en daar. Framedrops, af en toe wat screen tearing, maar ook geen supermooie, gedetailleerde graphics helpen niet om de frustraties van de eerste uren makkelijker door te komen. Verder is het zeker niet de lelijkste game hoor. De game doet het prima. Maar Ride 4 bv. oogt gewoon mooier.

TT Isle of Man weet het gevoel van snelheid en gevaar goed neer te zetten. Enkel jammer dat het gevaar ook komt door de besturing die naar mijn gevoel niet volledig soepel loopt. De eerste uren van de game schuif je dan ook meer over het asfalt dan dat je er op rijdt. Naarmate je meer racet, voelt het allemaal iets beter aan, maar helemaal zonder irritatiegevoel werd de game nooit voor me. Uiteraard zullen sommigen onder jullie er wel in slagen om je bike blindelings door alle bochten te jagen. Ik kan echter wel garanderen dat de meeste van ons meer dan eens via de stoeprand tegen de grond zullen gaan.

Ook de besturing helpt je hier niet altijd bij. Niet dat die heel slecht is ofzo maar ze is gewoon niet top. Bij vlagen lijkt het allemaal wat stroef en reageert alles net ietsje te traag.  Ook grafisch en qua prestaties sputtert de motor soms. Regelmatig wat framedrops of een occasioneel screen tearing momentje geven je het gevoel dat de game niet tot in de puntjes verzorgd is. Nochtans met de status, reputatie en heroïek die TT Isle of Man met zich meedraagt, is alles aanwezig om hier een geweldige game van te maken. Maar om ook virtueel die reputatie eer aan te doen zullen er nog heel wat verbeteringen moeten doorgevoerd worden. Hopelijk kan dit nog met enkele toekomstige updates.

• Gevoel van snelheid.
  • Free Roam goed om te oefenen

• Motor beweegt niet altijd vlot