Trifox

Ik vind het altijd leuk om te zien dat we vanuit België ook games op de markt brengen, en ik kan het alleen maar aanmoedigen. Glowfish Interactive is een vrij recente Belgische studio en hebben voor hun eerste game inspiratie gehaald uit games zoals Crash Bandicoot, Jak and Daxter en Ratchet & Clank. Dat op zich klinkt al erg aanlokkelijk, dus ik ben heel benieuwd naar hoe dat zich nu vertaald heeft naar Trifox.

The curious tale of the stolen remote

Het verhaal van Trifox is best bizar en eigenlijk niet meer dan een goed excuus om op avontuur te gaan. We zien dat de afstandsbediening van onze vos gestolen is door de slechteriken. Genoeg reden dus om op pad te gaan! Wat onmiddellijk opvalt aan de game is dat het echt wel terug doet denken aan platform adventure games uit de jaren 90. Zo deed deze intro een beetje denken aan Gex, waar ook van alles gedaan werd met afstandsbedieningen voor televisies, en de algemene vibe doet me dan weer meer aan Crash Bandicoot denken. Van zodra je in de hub terechtkomt is dat gevoel alleen maar sterker, waar Trifox stuntelig kennismaakt met de vloer als hij uit een portaal komt.

Op grafisch vlak werkt deze visuele stijl wel en zien de characters en omgevingen er leuk en gevarieerd uit. Hier en daar merkte ik wel wat performance-issues op in de Switch versie, zeker wanneer er heel veel vijanden en actie op het scherm aanwezig zijn. Gelukkig is het maar op bepaalde momenten en verpest het de ervaring niet volledig. Wat wel cool is, is hoe er gebruik is gemaakt van de omgevingen. Wanneer je bijvoorbeeld onder een boom door loopt laten ze de camera als het ware er tussen door piepen en zie je rondom het scherm nog aftekeningen van bladeren. De soundtrack is ook een perfecte match voor de game en roept ook geregeld herinneringen op naar games zoals Jak & Daxter of Crash Bandicoot met bepaalde deuntjes die daar ook perfect hun plaats zouden kunnen hebben.

A class of its own

Trifox is een vrij acrobatisch beestje dat automatisch van lopen naar sprinten gaat en kan rondspringen. Standaard moveset voor een avontuur zoals dit, maar Trifox gaat een stap verder en komt met een interessant class systeem. Je hebt keuze uit de Fighter, Mage of Engineer class, maar al snel kan je wisselen tussen deze of je eigen hybride maken. Zelf ben ik begonnen met de Fighter, maar voelde al snel dat melee aanvallen niet de beste manier zijn om deze game te spelen, dus al snel ging ik upgrades kopen met mijn zuurverdiende (of ja, gevonden) munten die eigenlijk onder de Engineer class vallen om zo een hybride class te vormen. Elke skill die je koopt kan je aan een van de knoppen van je controller mappen (ZL, L, B, R en ZR).

Verwacht zeker en vast een stevige uitdaging van de game, met vijanden die je opjagen zonder medelijden. Pro-tip: ga zeker zo snel mogelijk voor de turrets van de Engineer! En probeer zoveel mogelijk te experimenteren met verschillende loadouts, want elk level voelt en speelt uniek. Het leuke aan de controls is ook dat het spel een beetje aanvoelt, toch zeker met de Engineer en Mage hun ranged aanvallen, als een twin stick shooter. Met de rechter stick kan je richten terwijl je rond rent en ontwijkt met de linker stick.

Naast de combat zijn er ook wat, vrij simpele, puzzels waar je voornamelijk objecten op een tegel moet leggen om pilaren en deuren te activeren. Er zijn ook heel wat interessante momenten die aanvoelen alsof ze uit een Indiana Jones film komen en waar je platforming skills ook wel eens op de proef genomen worden. Er zijn ook heel wat verborgen kisten te vinden en enkele collectebles voor de completionists onder ons. Elke wereld is onderverdeeld in 4 levels waarvan de laatste een boss battle is. Deze zijn ook zeker niet te onderschatten.

Dit mag dan Glowfish Interactive hun eerste game zijn, maar het ziet er naar uit dat het team en de developers weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Trifox is een zeer interessante platform en adventure game die duidelijk inspiratie haalt bij games uit de jaren 90 en begin 2000 zoals Crash Bandicoot, Jak & Daxter en Ratchet & Clank (om er maar een paar te noemen). Ze gaan verder dan gewoon wat inspiratie halen en een gelijkaardige game uit te brengen door er een leuk uitgedacht class systeem in te verwerken dat je op geen enkel moment vastzet in bepaalde keuzen en daardoor de spelers steeds flexibel hun speelstijl te laten kiezen. Het enige wat de game nog wat ten goede zou kunnen komen is een verbetering op vlak van performance, vooral tijdens de heel drukke en intensieve momenten, en een betere indicator voor het springen bij moeilijke platformer stukjes.

• Interessant class systeem
  • Zeer fijne combat
  • Leuke art style