Tourist Bus Simulator

Tourist Bus Simulator
Tourist Bus Simulator

Simulatie games zijn al enkele jaren bezig aan een opmars. Het mag ondertussen, dankzij het succes van Farming simulator games en flight sims, wel duidelijk zijn dat het genre best wel gesmaakt wordt.  Hierdoor duiken ook totaal andere simulatie games op zoals politie simulators of in dit geval een bus simulator game. Wat deze games zo populair maken is het ontspannende aspect. Hoewel je eigenlijk een job nabootst zijn deze games immers, zonder twijfel, erg ontspannend. Of dit ook zo is met Tourist Bus Simulator ontdek je zo.

Tourist Bus Simulator begint wanneer je in de game van het vliegtuig stapt, waarna je auto voor de vlieghaven klaarstaat zodat je naar je nieuwe kantoor kunt rijden.  Een beetje vreemd dat je auto – welke een beetje lijkt op een Land Rover geleverd door AliExpress – meteen voor je klaarstaat op een plek waar je duidelijk niet mag parkeren, maar we klagen niet, het is tenslotte makkelijk dat deze klaar staat. Realistisch is het echter niet, en dat is nu toch net iets wat ik verwacht van een game met het woordje “Simulator” in de titel. Het eerste dat we merken wanneer we met deze namaak Land Rover vertrekken is dat deze wel heel vreemd en onrealistisch stuurt, het lijkt wel alsof je met een tank rondrijd. Maar ergens ook te verwachten als je met een namaak product van AliExpress rondrijd.  De auto laat zich moeizaam besturen, en het is bijna een hele klus om veilig bij je nieuwe kantoor te raken. Mijn eerste indruk is dus niet meteen geweldig.

Busje komt zo

Wanneer je na deze vreemde eerste rit bij je nieuwe kantoor aankomt moet je een naam voor je bedrijf kiezen en natuurlijk ook een bus aankopen. Na wat door onhandige menuutjes te worstelen hebben we een bus gekocht die we enkele dagen later mogen afhalen bij de haven. Ik stap weer in mijn namaak Land Rover en rijdt met deze auto – waarbij de besturing nog steeds aanvoelt alsof je met een tank een voormalige Sovjetrepubliek gaat binnenvallen – naar de haven. Daar aangekomen staat mijn eerste bus klaar om op te halen en mee te nemen naar mijn kantoor.

De bus voelt bijna net hetzelfde aan als de namaak Land Rover, al voelt het deze keer toch net iets juister aan, waardoor het realisme toch net iets omhoog schiet. Helaas laat deze bus zich nog steeds erg stroef besturen. Het is dat er geen sovjet volkslied in de achtergrond afspeelt, anders had ik vermoedelijk gedacht dat ik de verkeerde game aan het spelen was.  Het is natuurlijk logisch dat een bus niet zo makkelijk stuurt als een personenwagen, maar echt realistisch voelt het helaas niet aan.

Bedrijfje managen

Wanneer je met je nieuwe bus weer bij je kantoor aangekomen bent staat daar plotseling je namaak Land Rover voor je deur geparkeerd. Je kan zeggen wat je wil, maar de producten die ze verkopen bij AliExpress zijn hun tijd blijkbaar ver vooruit. Handig, want nu moet ik deze niet meer gaan oppikken. Vreemd en onrealistisch is het wel weer, een logische verklaring die bij een simulator game past, ga ik dan ook niet zoeken, dat is een job voor onze vrienden van de X-Files. Tenslotte hebben wij daar geen tijd voor want wij hebben een busbedrijf te runnen.

Hier komt gelukkig niet zoveel bij kijken. Het enige dat je moet doen is van de ene computer naar de andere lopen, vervolgens naar je fax machine wandelen om een opdracht aan te nemen, en op het prikbord een planning aan te maken. En vervolgens op nog een andere computer personeel aan te nemen. Waarom dit allemaal niet op dezelfde computer kan is mij een groot raadsel. Maar ach, zoveel rondlopen is natuurlijk goed voor de lijn. Het managen gebeurt dus telkens na veel rondgewandeld, waarbij je telkens door wat onoverzichtelijke menus doorworsteld.

Na elke opdracht die je aanneemt en uitvoert, verdien je geld, stijgt je reputatie en krijg je meer jobs aangeboden. Je kan personeel aannemen om vaste routes te laten rijden terwijl jij je focust op een andere route of éénmalige opdrachten. Om een vaste route te plannen bij 1 van je chauffeurs moet je deze zelf wel eerst gereden hebben, anders krijg je de mogelijkheid niet.  De game heeft natuurlijk nog een excuus nodig om jou ook af en toe achter het stuur te droppen, toch? Na het maken van die rit kan je wel instellen dat de route voortaan automatisch afgewerkt wordt door een bus en chauffeur naar keuze.

Na de eerste rit gemaakt te hebben had ik trouwens een erg onvergetelijke ervaring bij het plannen van een vaste route.  De game had namelijk het afwerken van mijn route niet erkend, terwijl ik toch echt de melding had gekregen dat deze correct was uitgevoerd.  Echter kon ik de route niet aanmaken op de routeplanner en geen bus of chauffeur aanduiden voor een opdracht. En was het onmogelijk om diezelfde opdracht opnieuw te doen, of zelfs überhaupt een nieuwe opdracht aan te nemen. Dit omdat dit deel van de game nog tot de tutorial hoorde, waardoor het dus onmogelijk was geworden om met deze savedata verder te spelen. Er zat dus niets anders op dan mijn save te deleten en opnieuw te beginnen. Kijk, zo zorg je dus voor herspeelbaarheid.

Eventjes geduld nog, want het busje komt zo

Goed, opnieuw, we rijden weer naar het nieuwe kantoor, met een wagen die opnieuw onverklaarbaar klaar staat. Gelukkig is de game wel erg consistent in de ervaring die het aanbied, want opnieuw voelt deze prachtige namaak Land Rover aan alsof je trots onderweg bent om een Oostblok-land binnen te rijden.  Nogmaals koop ik een bus aan, deze keer een ander groter model, om het verschil eens aan te voelen. En wat een verschil gaf dat. Waar we eerder met een klein, kort busje rondreden, hebben we nu een echte grote toeristenbus onder onze kont zitten. Wat een ervaring, het voelt nog steeds aan alsof ik met dat eerste oude korte busje rijd, geweldig!  Zoals ik zei, consistent zijn ze in deze game wel met de ervaring die het bied.

Gelukkig werkte de game deze keer wel zoals het hoorde, en kunnen we nu het bedrijf wel runnen zoals dit hoort. Gaande weg verdienen we geld, kopen we een appartement, welke je naar wens kan inrichten. Hoewel dit mogelijk zou moeten zijn, was het appartement vanbinnen pikzwart, deze wou niet inladen.  Waardoor ik geen mooi behangetje kon plakken aan de muur en geen mooie meubeltjes kon plaatsen in mijn appartement. Deze opties heb ik hierdoor niet kunnen ervaren, na enkele restarts bleef dit probleem aanhouden, ik vermoed dat de enige oplossing is om de game weer te herbeginnen, en daar heb ik op dit punt echt geen zin meer in.  Gelukkig heb ik een klein vermoeden dat ik door dit niet te kunnen testen niet veel mis. Blijkbaar hoort het wel bij een simulatie game waarin je toeristen moet vervoeren als ik de game moet geloven, maar ik zie de toegevoegde waarde hier nu niet meteen van in.

Toeristen

Het vervoeren van toeristen loopt gelukkig redelijk vlotjes, buiten het feit dat ze één voor één bij elke stopplaats liever eerst hun gsm bovenhalen om even wat erop te tokkelen en pas na enkele minuten beginnen met uitstappen.  Ik snap dat de game realistisch probeert te zijn, maar volgens mij haalt men in het echte leven de gsm tijdens de rit naar boven om wat te lezen, en niet wanneer je aankomt op de stopplaats om vervolgens even het nieuws te checken en de chauffeur te laten wachten.

Hoewel de toeristen het echte leven proberen na te bootsen komen ze buiten hun buitensporig gsm-gebruik niet erg levendig over. Sterker, gezond zien ze er niet uit. Het lijkt wel alsof ze een radioactief bos zijn gaan uitgraven, als dit het effect is van overmatig gsm-gebruik, laat ik mijn toestel voorlopig wel even links liggen.

Een (bus) ramp

Zoals je dus wellicht kan vermoeden laat de game op grafisch vlak nogal te wensen over. Personages zien eruit alsof ze een weekje geleden zijn overleden, maar het zelf nog niet beseffen.  De game draait gelukkig wel vlotjes, zeker gezien deze geoptimaliseerd is voor next-gen. Toch mag dat niet verwonderlijk zijn, gezien de game eruit ziet als een game die een beetje tussen PS2 en PS3 zit en maar niet kan beslissen op welke generatie deze wil lijken. De game kan zich met enige trots dus zonder twijfel de titel van lelijkste Playstation 5 en Xbox Series X-game  toe-eigenen.  De game zou zelfs 2 console generaties terug als lelijk bestempeld kunnen worden, een ware prestatie.

Hetzelfde kan over de AI verteld worden, deze doen zomaar wat. Zoals eerder aangegeven beseffen ze niet altijd wanneer er uitgestapt moet worden, en ook bij het instappen blijven je passagiers nog liever even al kwijlend voor zich uitstaren, alvorens te beseffen dat men toch echt wel moet instappen om op je bestemming te raken.  Ook het verkeer dat je onderweg tegenkomt, lijkt niet te snappen wat ze moeten doen, af en toe rijden ze zomaar door het rood of parkeren ze zich in het midden van een kruispunt waardoor het verkeer gewoon compleet vast zit en jij geen kant uit kunt, tenzij je volle gas andere wagens gaat opzij rammen. Want ja ook dat hoort natuurlijk bij een bus simulatie game, het lijkt hierdoor meteen alsof je een volleerde buschauffeur bent.

Ook het vermelden waard trouwens is de geweldige GPS die in de game zit. Deze laat je steevast een volledig rond punt berijden alvorens je te laten afslaan bij de juiste afslag. Want het is natuurlijk leuk om rondjes te rijden met een bus.  Wanneer je verkeerd rijd, zal de route zich niet aanpassen en herberekenen. Neen, je moet dan maar uitzoeken hoe je weer op de juiste route of locatie terechtkomt. Wanneer je per ongeluk toch op de juiste route terecht komt, is het onmogelijk om te ontdekken welk nu de juist te volgende richting is. Je kan dit uitzoeken door de route te volgen, en ofwel terug aan het begin van de route uit te komen, of bij een halte. Gelukkig zijn je passagiers bijna breinloze gsm verslaafde zombies, anders zou er ongetwijfeld muiterij plaatsvinden aan boort van jouw bus.

Dat Tourist Bus Simulator een heuse simulator is kan je bij deze game enkel opmaken uit diens titel. De rest van de game slaagt er helaas niet in om mij te overtuigen dat we hier met een simulator te maken hebben. Gelukkig staat het in de titel, anders hadden we nooit het vermoeden gehad een simulatie game te spelen. Naast de titel is het bedrijf runnen nog wel een beetje een simulatie te noemen, maar veel meer dan wat dingen aanduiden in simpele menuutjes komt er niet bij zien. Dankzij de slechte AI, de gebrekkige besturing en doordat voertuigen aanvoelen alsof ze eigenlijk op het oostfront thuishoren valt er in deze “simulatie” game niet veel plezier te beleven. De game is eventueel een half uurtje leuk om even zonder na te denken wat breinloze ritjes mee te maken met een muziekje op, maar daar blijft het bij.

• Met een bus rijden
  • De optie om de game te de-installeren

• Slechte AI