Tour de France 2021

Tour de France 2021
Tour de France 2021
Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Op 26 juni start de 108e editie van de wielerronde bij uitstek, de Tour de France. Voor wie het wachten hierop gepaard gaat met nagelbijten kan alvast de virtuele klikpedalen in met Tour de France 2021 met op de cover een van ’s lands sterkste renners van het moment, Wout van Aert. Of deze game even sterk uit de hoek komt als Wout vertel ik jullie, als fan van deze nichegame, graag.

Data, data en nog eens data

Wie deze game al enkele jaren speelt weet dat dit spel niet jaarlijks overloopt van de nieuwe features. Nieuwigheden werden afgelopen seizoenen nog handig samengevat in een What’s New-tab in het menuscherm. Dit jaar is daar echter geen spoor van te bekennen. Ik hou dan ook oprecht m’n hart vast als ik staar naar exact hetzelfde ouderwets ogende menu als vorige jaren.

Dan maar starten waarmee ik elke TDF game mee begin, nl. het aanpassen van de namen van ploegen en renners. Wie deze franchise een beetje volgt weet dat men elk jaar meer en meer licenties weet te bemachtigen wat resulteert in een groot aantal correcte namen van teams, renners en outfits. In deze editie was ik dan ook heel snel klaar met aanpassen. Enkel Deceuninck-Quickstep, Topsport Vlaanderen-Baloise en de namen van de legendarische grootheden van de wielersport dienden aangepast te worden.

Voorheen kon je deze aanpassingen maar opslaan in één database. Nu heb je echter drie verschillende databases ter je beschikking. Dit lijkt niet heel bijzonder maar voor wie graag de Giro, Vuelta of het Criterium du Dauphine naspeelt met daarin de juiste renners aan de start voor elk team bespaart dit een heleboel werk. Uiteraard kies jij volledig waarop jij deze drie opties baseert en invult.  Dit maakt van de database-optie meteen een eenvoudige nieuwe feature die ik al niet meer zou kunnen en willen missen. Je kan de naam van de database ook aanpassen wat er voor zorgt dat het steeds duidelijk is waarom je voor een bepaalde database kiest.  Dit begint alvast beter dan verwacht!

Grafisch

Na de nodige aanpassingen in de editor startte ik mijn eerste Tour de France met Ineos Grenadiers.  Een van de grootste minpunten van het spel zijn en blijven toch wel de graphics. Deze voelen nog steeds heel PS3 of Xbox 360 aan. Nochtans lijkt alles net dat tikkeltje scherper aan dan vorig jaar. De ritten zijn naar mijn gevoel ook iets meer ingevuld en ogen ietsje mooier. Helaas nog steeds te weinig en hierin kan, en moet, de ontwikkelaar echt nog grote stappen zetten.  Zo is er nog steeds geen variabel weer systeem aanwezig dat invloed zou kunnen hebben op het koersverloop.

Ook de gezichten van de renners zijn al vanaf de eerste game uit deze franchise dezelfde. En ook al kijk je het merendeel van de ritten op tegen de rug van de en ers toch zou het mooi zijn moesten de renners visueel van elkaar te onderscheiden zijn en niet enkel vanwege hun rugnummer.

Fileprobleem opgelost

Een van de grootste problemen met TDF 2020 was dat renners elkaar blokkeerde. Zo had je in bergettapes vaak de ergernis dat jou renner werd opgehouden in een bocht door een groep voor je die ook al bijna volledig stil stonden omdat ook zij compleet werden vastgezet. Dit zorgde vaak dat je kostbare energie moest verbruiken om weer te kunnen aansluiten bij de groep voor je. Kracht die je in de finale van de rit tekort kwam om mee in de aanval te gaan op een beklimming.  Daar is in Tour de France 2021 gelukkig niets meer van te merken.

In de aanval

Wat ook vanaf de eerste rit al meteen opvalt is de verbeterde koersdynamiek. De aanvallen volgen elkaar vaak in sneltempo op wat het allemaal des te leuker maakt. Zo ging bv. Alaphilippe in de eerste Alpenrit van bij de start al meteen mee in de aanval.

Misschien niet heel realistisch, hoewel van Alaphilippe mag je alles verwachten, dus moest ook het team van de gele trui meteen reageren. Het gevolg hiervan was dat al snel het ganse peleton als een kaartenhuisje in elkaar viel en de favorieten het zelf onder elkaar moesten uitvechten. Ze namen nog ruim te tijd om het tempo te laten zakken. Deels om te bekomen maar waarschijnlijk ook met de hoop dat een van de knechten weer zou aansluiten bij de kopgroep. Eens bekomen volgden de aanvalspogingen elkaar snel op. Hierdoor ging je tactischer te werk door niet altijd zelf op een aanval te reageren maar ook de andere renners de achtervolging te laten inzetten. Dit is ook nodig want anders dreig je zelf al snel buiten adem te zitten.  Na een volledige tour was ik er dan ook van overtuigd… Dit was de leukste tour die ik speelde de voorbije jaren.

Wat met het realisme

Komt al dit aanvalsgeweld wel het realisme ten goede? Deels wel en deels niet. Renners als Pogacar en Roglic steken er met kop en schouder boven uit. Vermits ik Bernal, zoals in de Tourselectie van Ineos dit jaar, niet mee had was dit duo veruit de sterkste van het hele peleton. Dit zorgde voor grote tijdsverschillen aan het einde van de Tour. Zo stond ik met Carapaz 11 minuten achter op eindwinnaar Roglic. Ook de nummer 2, Pogacar volgde op ruim 7 minuten.

De tiende in het klassement, Higuita, volgde op 16 minuten. Ik slaagde er met De Plus wel in om vierde te eindigen doordat ik mee was in een vroege vlucht en zo maar liefst 8 minuten kon terugnemen. Even stond ik zelfs op de tweede plek. Niet allemaal superrealistisch en een beetje jammer maar al het aanvalsgeweld zorgde echt voor een superleuke Tour.

Pro Team en Pro Leader

Een onderdeel van het spel waar de fans bijna smeken om verandering blijft helaas dit jaar ook onaangeroerd. Nochtans bieden deze twee Pro-modi heel wat mogelijkheden. Nochtans ligt hier volgens mij de sleutel waardoor deze franchise echt kan uitgroeien tot een complete managementsim. Keuze van frames, schoenen, helmen zijn nog steeds niet terug te vinden. Zo zou het bv. leuk zijn om sponsorcontracten in de wacht te slepen waardoor je bepaalde merken van frames kan gebruiken voor je renners.

Het enige managementonderdeel wat je wel hebt is dat je de vormpieken kan instellen… Maar dat had je de vorige jaren ook reeds. Zo blijft het vaak gewoon koers na koers rijden tot je voldoende geld bij elkaar hebt om na enkele seizoenen eindelijk de betere renners ter je beschikking te hebben. In alle speltypen is wel het bonussysteem aangepast. Haal je een van de vooropgestelde doelen dan krijgt je renner een extra bonus in de volgende rit.

Lagspike en UI

De interface tijdens de rit is nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. Geen probleem want die werkt op zich uitstekend. Wat me wel stoorde is dat de achtergrond waarin de tijdsverschillen genoteerd staan veel lichter is dan het grijze van vorig jaar. Zo kon ik meer dan eens die verschillen niet lezen omdat ze volledig opgingen in het witte van de wolken. Enkel wanneer ik het spel “pauzeerde” door de Teamcom te activeren kon ik deze lezen. Dit mag wat mij betreft nog veranderen in een update.

Als je tijdens een rit van renner wisselde en weer wilde verder rijden volgde er heel vaak een korte lagspike. Op zich niet een heel groot probleem maar mooi oogt het zeker niet. Kleine top die ik kan meegeven om dit te voorkomen is om na het wisselen enkele seconden verder te spoelen met L2 en daarna gewoon weer zelf verder te rijden.

My Tour

Wie deze game enkele weken voor de release gevolgd heeft zag waarschijnlijk, de met veel bombarderie, aangekondigde My Tour trailer. Daarin leek het wel dat My Tour bijna helemaal overhoop werd gehaald en van de grond af weer werd opgebouwd. Niets is echter wat het lijkt. Wat niet wil zeggen dat er helemaal niets veranderd is. Zo kan je nog steeds je eigen Tour samenstellen uit een keuze van maar liefst 89 ritten. Nieuw hierbij is dat je drie rustdagen kan aanduiden. Ook heb je de keuze welke teams er aan de start verschijnen. In combinatie met de keuze uit de drie verschillende databases is dit natuurlijk heel welkom. Een verbetering dus maar niet zo wereldschokkend als de trailer ons liet dromen. Jaarlijks worden ook steevast enkele nieuwe ritten toegevoegd. Zo kan je dit jaar aan de slag in eendagskoersen zoals het WK van Imola en de Giro Di Como.

Conclusie

Ook dit jaar is er niet heel veel anders aan deze game. Toch speelt hij leuker dan voorheen. Zeker in vergelijking met de 2020 versie. De AI en dynamiek van een rit is duidelijk aangepakt en zorgt voor meer aanvalsgeweld en spanning. Ook de ritten in de Tour zelf zijn hele leuk. Veel klimwerk waaronder de mooiste 2 keer de beklimming van de mythische Mont Ventoux in dezelfde etappe.  Door de keuze uit drie verschillende databases zet je het spel meer naar je hand en kan je bv zo de Giro en de Vuelta naspelen. Niets belet je natuurlijk om dit volledig vrij in te vullen en naar je hand te zetten.

Grafisch blijft dit spel helaas op achtervolgen aangewezen in vergelijking met de huidige en last-gen consoles. En ook al oogt het net een tikkeltje mooier, het ontbreken van een dynamisch weer systeem bv. blijft een gebrek in een spel waarin de renners natuurelementen als zwaartekracht en regen trotseren. Veel is er nog niet geweten over de PS5 en Xbox Series versie maar hopelijk weten ze daar de extra paardenkracht van die consoles te benutten. Afwachten dus tot 30 juni want dan verschijnt de current-gen versie. De twee carrièremodi in deze game, Pro Team en Pro Leader blijven ongewijzigd en zijn dringend aan een revisie toe. Het spel type My Tour kent wel een update maar die is ook niet wereldschokkende te noemen.

Toch vind ik dit de beste Tour de France game van de voorbije jaren. Dit ligt voornamelijk aan de dynamiek van de ritten zelf. Dat het nog wat inboet aan realisme in de tijdsverschillen tijdens een volledige Tour de France neem ik er graag bij. Bij eendagskoersen zit het namelijk wel goed wat het realisme betreft. Zo zijn de favorieten voor die ritten steevast van de partij en gaat iemand als Mathieu Van Der Poel geregeld in de aanval in ware MVDP-stijl. Deze game is zeker niet voor iedereen maar voor wie vaak op zondag vóór z’n tv zit om koers te volgen of zelf op het zadel zit is dit spel misschien wel wat voor jou!

Good

  • Drie zelf in te vullen databases
  • Dynamischer koersverloop met veel aanvalsgeweld
  • Renners worden niet meer geblokkeerd in bochten tijdens bergritten

Bad

  • Tijdsverschillen moeilijk leesbaar
  • Nog steeds geen dynamisch weersysteem
  • Pro Team en Pro Leader blijven onveranderd en ongeïnspireerd
7.9

Goed

Robin is een overlevende dinosaurus uit het pixeltijdperk maar heeft z'n natuurlijke habitat door de jaren heen moeiteloos omgezet naar het huidige gamelandschap. Singleplayer games blijven een belangrijk onderdeel van z'n voedingsgewoonte en hij peuzelt graag als dessert virtuele mensen op in first person shooters of sportspellen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password