Tour de France 2020

Tour de France 2020
Tour de France 2020

Nu de start van de echte Tour de France vanwege corona verschoven is naar 29 augustus zit er voor de wielerliefhebber maar enkele dingen op. Eenzaam buiten rijden, binnen rijden op de rollen of zichzelf in z’n Quickstep, Ineos of Alpecin outfit in de zetel ploffen en zich amuseren met deze Tour de France 2020. Dit jaar met een nieuwe ontwikkelaar, Nacon. Of deze wijziging een sterke eindspurt blijkt voor de franchise of een massale valpartij betekent komen jullie hier te weten.

U(gh) Interface

Zoals zo vaak bij sportspellen is het moeilijk om jaarlijks grote veranderingen aan te brengen maar als je bij het opstarten van het spel nagenoeg dezelfde intro en ouderwetse interface voorgeschoteld krijgt als vorig jaar voelt dit niet bepaald heel vernieuwend. De interface voelt ook allesbehalve 2020 aan. Enkel het keuzemenu wanneer je een team kiest, aan de start van een nieuwe Tour de France, is lichtjes anders maar is wel beter t.o.v. vorige editie.

FIFA van de wielerwereld?

Dan maar hopen dat er op het vlak van gameplay enkele nieuwigheden, verbeteringen zijn toegevoegd. Jaarlijkse uitgaves van sportspellen zorgen vaak voor enige gemakzucht, naar mijn mening, bij de ontwikkelaars. Vaak krijgen teams enkel de nieuwste uitrusting en teamleden toebedeeld. Uiteraard wijzigt een sport niet en eens alles op punt staat hoeft dit ook niet. Dan is het tijd om controls te finetunen, game modes uit te diepen, eventuele licenties op orde te krijgen en links en rechts iets nieuws toe te voegen. Deze TDF slaagt daar op sommige punten best wel in. Om dus op m’n vraag te antwoorden of het spel, net als Fifa, in hetzelfde bedje ziek is qua te weinig vernieuwingen… Nee, nog niet maar het moet toch stilaan een tandje bijsteken of om het met fietstermen te zeggen, een versnelling hoger schakelen.

Licenties

Reviewers hebben vaak het geluk dat ze een spel net dat ietsje vroeger kunnen spelen. Maar dat betekent ook dat deze versies nog vaak geen day-one patch hebben. Zo zijn de licenties van de verschillende teams en namen elk jaar steeds beter maar zijn er toch nog ploegen en renners wiens namen incorrect zijn. Zo staat Julian Alaphilippe wel te blinken op de cover maar is z’n naam in het spel op onverklaarbare wijze incorrect. Gelukkig kan je deze nog steeds aanpassen in het edit-menu. De ontwikkelaar beloofd overigens ook dat op 8 juni Team Ineos en Alpecin hun juiste uitrusting en renners zouden krijgen. Dat is zeker geweldig nieuws. Overigens valt het aanpassen van renners en teams met foute namen de laatste jaren echt wel meer en meer mee en is dit een goede vooruitgang voor deze franchise.

What’s new pussycat?

Een eerste kleine wijziging is dat je nu met X op PS4 een extra krachtinspanning kan leveren om vooraan een groep meer druk te zetten op de rest en zo “slachtoffers” te maken in die groep die moeten afhaken. Ideaal dus voor tijdens bergritten. Ook de tijdrit is volledig aangepast. Je kan nu switchen tussen een tijdritpositie op de fiets of gewoon je handen op de handlebars of in de drops plaatsen. Als je dit dan ook nog eens speelt in  nieuwe first-person view dan speelt een tijdrit plots veel leuker dan in alle vorige TDF-games samen. Deze nieuwe camerahoek voegt ook in afdalingen en sprints zeker het nodige toe aan de beleving. Helaas heb ik ook wel wat kritiek op deze nieuwigheid. Bij het wisselen tussen de verschillende camerastandpunten is het verschil in snelheidsgevoel wel enorm groot. Deze ligt in de eerste persoon veel hoger dan in derde persoon. Dit heeft vooral te maken met de Field Of View van die eerste persoons-camera. Deze is enorm breed en is niet aanpasbaar.

Er zijn ook nog enkele nieuwe koersen toegevoegd waarvan Luik-Bastenaken-Luik eigenlijk de interessantste is. Ik heb deze in versus mode gespeeld met een vriend en wielerfanaat en waren het er beide over eens dat dit een geweldige, maar moeilijke koers was om tactisch uit te dokteren.
Ook de ritten zelf zijn veel dynamischer qua koersverloop dan vorig jaar. Er zijn meer ontsnappingen en aanvallen. Dit maakt de game echt wel levendiger. Een laatste te vermelden nieuwigheidje is dat je op sommige cols tijdens bergritten ook bonificatieseconden kan verdienen. Zo worden bergsprints net dat tikkeltje spannender en leuker.

Kampioen zijn is (niet) plezant!

Net als vorige jaren zijn de benamingen voor de verschillende moeilijkheidsgraden dezelfde gebleven. Maar na m’n eerste volledige Tour de France viel me meteen op dat de kampioen-moeilijkheidsgraad wel een pak eenvoudiger is dan vorig jaar. De tijdsverschillen liepen al snel enorm hoog op. Zo volgde de tiende in de ranking al op 23 minuten met nog heel wat ritten voor de boeg. Dit zorgde er voor dat ik weinig zin had om de Tour volledig uit te rijden. Dus voor de geoefende Tour de France-game zou ik zeker legende aanraden als moeilijkheid. Helaas moet je deze vrijspelen. Een vrij zinloze unlockable als je het mij vraagt.

Grafisch

Grafisch blijft deze game nog steeds ver achter het peleton en de kopgroep van de huidige generatie consoles. Ondanks het feit dat het er allemaal net wat beter uitziet dan vorig jaar blijft het aanvoelen als een PS3 of Xbox 360 game. Bosjes en bomen, supporters poppen geregeld in op je scherm en ook anti-aliasing kan een pak beter. Deze game heeft echt nood aan een vernieuwde engine die we zeker met de aanstormende generatie consoles mogen verwachten. Er zijn wel wat meer stadjes waar je door fietst enzo maar de supporters langs de kant van de weg zijn nog steeds een doorn in het oog. Gelukkig doet dit allemaal niet teveel afbreuk aan de gameplay maar hier is nog veel ruimte voor verbetering.

Tour de France 2021

Helaas is het spel nog lang niet zo uitgediept als het zou kunnen zijn. Zo denk ik ook aan gelicentieerde fietsen en wielen. Want wat voor de autofreak een Ferrari, Mercedes, Aston Martin of Porsche is zo zijn namen als Specialized, Pinarello, Trek, Bianchi minstens even ronkend in de oortjes van de rasechte wielerfanaat.
Maar ook op vlak van gameplay zou dit veel kunnen veranderen. Welke fiets en wielen kies je voor welke rit? De grote broer op PC, Pro Cycling Manager, heeft dit al jaren. Zeker in de pro team en pro leader modi zou dit een welkome afwisseling kunnen zijn. Fietsen, wielen en andere gear unlocken zou de speelduur kunnen verlengen. Want elke fietser weet dat goed materiaal ook de prestaties ten goede komt.

Modi 2019

Over de speelbare modi in deze game kan ik kort zijn. Die zullen heel herkenbaar zijn voor wie de laatste twee jaar deze game gespeeld heeft. Pro team, waar je je eigen ploeg met zelf gekozen renners, maakt is onveranderd. Ook pro leader kent geen enkele wijziging. Het online gedeelte was nog niet speelbaar. Verder heb je nog de uitdagingen. Naast de afdalingen vind je hier ook een nieuwe sprint challenge. Eigenlijk niets meer of minder wat je in de normale ritten ook tegenkomt.

Deze Tour de France schiet weliswaar sneller uit de startblokken dit jaar dan zijn levensechte broertje maar komt qua beleving toch weer later aan de finish. Het spel is zeker een betere versie dan TDF 2019 zowel qua gameplay als grafisch maar de verschillen t.o.v. vorig jaar zijn niet voldoende om deze franchise naar een hoger niveau te tillen. Ik speel de Tour de France games al vanaf de eerste game en deze heeft zeker al een hele weg afgelegd. Maar sinds een drietal jaar lijkt de blueprint voor dit spel klaar en kabbelt het wat voort als een peleton de dag na een zware bergetappe. De verbeteringen zijn zeker aanwezig waarvan de first-person camera de opvallendste en beste toevoeging is. De verbeterde A.I zorgt voor een dynamischer koersverloop. Voor volgend jaar op de nieuwe generatie consoles heeft dit spel echt wel een upgrade nodig. Ik heb aan deze Tour de France 2020 plezier gehad en de enkele vernieuwingen zijn geslaagde toevoegingen. Helaas zijn ze voor mij te weinig om een betere score dan bij de vorige versie te rechtvaardigen.

• Nieuwe first-person camerastandpunt
  • Dynamischer koersverloop
  • Luik-Bastenaken-Luik