Top Spin 2k25

Top Spin 2k25
Top Spin 2k25
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Sportgames kennen we vooral van hun, soms onnodige, jaarlijkse edities. Dat verwijt kunnen we de Top Spin-franchise zeker niet aanrekenen. De reeks is voor velen de beste tennisgame ooit en sinds TOP Spin 4 hadden vele fans de hoop al lang opgeborgen in hun virtuele tenniszak. Nu, 13 jaar later, kunnen die fans hun raket vanonder het stof halen en opnieuw de baan opgaan in Top Spin 2k25. Slaat deze nieuwe Top Spin de ene ace na de andere of de bal volledig mis? Tijd om center court op te gaan en het voor jullie uit te zoeken.

Het lege menu

Na een korte introductie match kom je bij het menu terecht. Wat meteen opvalt, is hoe leeg dit menu is. Offline kan je een enkel of dubbelspel exhibition match spelen en uiteraard je carrière starten. Online kan je met je carrière speler de baan op in de World Tour mode. Speel je liever met de echte profs dan kan je dit in de 2K Tour. Beide modes hebben elk hun eigen ranking en heel wat statistieken over je prestaties. Er is ook een online vriendschappelijke wedstrijd. Helaas kan je hier niet kiezen om tegen een vriend(in) te spelen. Deze optie zou ergens in mei toegevoegd worden. Als je het spel goed onder de knie wil krijgen is er ook nog John McEnroe in de Top Spin Academy waarin hij haarfijn elk detail van de controls uitlegt. Al bij al vrij weinig echte game modes dus. Geen online dubbels, geen offline enkel- of dubbel toernooien met profspelers of gecreëerde eigen spelers.

Het povere spelers aantal

Ook het menu waar je kan kiezen uit de profspelers is ook niet bepaald gevuld te noemen. Ook die zou met de tijd nog aangevuld worden met extra namen. Momenteel heb je de keuze uit slechts 26 spelers. Een zéér beperkt aantal dus waar dan ook nog eens heel wat grote namen uit het huidige tennis maar ook uit de rijkgevulde geschiedenis van de sport ontbreken. Zo moet je het bv. stellen zonder een Nadal, Djokovic…toch grote namen in het huidige tennis. Als groot Agassi fan ben ik wel blij om hem in de game terug te vinden net als enfant terrible van weleer, McEnroe wiens serve & volley speelstijl overigens schitterend is vertaald in de game. Afwachten dus hoeveel namen er nog zullen worden toegevoegd en wanneer! Wel jammer voor de loyale fans die de game van dag 1 in hun bezit willen hebben.

Gameplay

Wanneer we eindelijk de baan op gaan valt meteen op dat deze Top Spin toch minder pick up & play is dan zijn voorgangers. Het duurde dan ook niet lang voor ik bij McEnroe te rade ging in de Top Spin Academy. Timing is zeer belangrijk in deze game en dat duurt wel even voor je dit onder de knie hebt. Het idee achter het verleggen van de focus op timing maakt de game minder arcade. Dit zorgt er voor dat je je echt kan verdiepen in het beter worden in deze game, maar dat het wel wat tijd vraagt. Ik kan jullie overigens wel geruststellen…Top Spin 2k25 levert nog steeds de beste tennisgame af die er te vinden is. De animaties zijn…gewoon TOP en eens je alle slagen beheerst en je timing steeds preciezer is schotelt de game je echt heerlijk tennis voor.

Carrière

Na enkele oefenpotjes zal je vrij snel starten met je eigen speler in de carrière modus. Je hebt voldoende mogelijkheden om je speler naar je evenbeeld of meest wilde fantasie te kneden qua uiterlijk. Aanvankelijk stelt zijn garderobe nog niet veel voor, maar je speelt vrij snel meer shorts, T-shirts, schoenen en dergelijke vrij. Je kan ook heel wat kopen met, hoe kan het ook anders, virtuele coins. Deze verzamel je door veel te spelen, maar kan je ook gewoon kopen als het je niet snel genoeg gaat. Als reviewer heb je soms het geluk dat je een versie krijgt waarbij je al beschikt over heel wat van die coins dus kon ik al snel gans het eerste seizoen aan unlockables vrij “spelen”. Wil je hier niet voor betalen, wat erg begrijpelijk is, hoef je niet te vrezen want je zal merken dat je snel je speler vestimentair kan pimpen. Je carrière bestaat uit het spelen van 3 onderdelen. Training, speciale events en natuurlijk toernooien.

Telkens als je speelt, verdien je XP waardoor je bij elke nieuwe level die je bereikt de skillset van je speler vergroot. Dit gaat vrij langzaam, maar zorgt wel voor een natuurlijke beleving van de progressie die je speler maakt. De vooruitgang die je boekt, neem je ook mee naar de World Tour waar je met jouw pro online toernooien speelt. Je kan ook een coach aannemen. Die kan je naarmate jezelf beter wordt ook mee laten groeien. Je coach geeft je bepaalde doelstellingen om te behalen. Deze worden steeds moeilijker te halen en is zeker een leuke toevoeging. Je kan ook huizen vrijspelen. Daar zie je echter niets van maar deze hebben als functie dat je tussen het reizen van toernooi naar toernooi minder snel vermoeid raakt. Dit is best wel belangrijk omdat vermoeidheid een grote rol speelt in Top Spin. Als je te vermoeid raakt kan je geblesseerd raken waardoor je slechter gaat spelen. Ook je energiepeil tijdens matchen daalt waardoor je sneller moe bent tijdens rally’s. Tijdens je carrière speel je ook tal van venues vrij want ook in het begin van het spel zitten heel wat terreinen achter slot en grendel. Het zou echter mooi zijn mocht je bv. de carrière als dubbel team zou kunnen doorlopen. Er wordt na de release nog heel wat beloofd aan nieuwe content dus wie weet…

Current- of last-gen?

Grafisch levert de game geen feilloze reeks aces af. Sommige spelers zien er echt goed uit, terwijl andere spelers niet eens voor de helft op zichzelf lijken. De verschillende courts zien er doorgaans goed uit, zonder meer. Vooral gravel ziet er best goed uit. Zeker na een aantal slides zie je de veranderingen op het terrein. Het is 2024 dus dat mag ook wel. Het publiek bv. ziet er echt niet geweldig uit en is vaak erg houterig en zielloos. Ook de ballenjongens en -meisjes doen niets ter zake. Ze zitten gans de wedstrijd langs de kant te wachten om eens een balletje te mogen rapen, maar dat gebeurt helaas voor hen niet. Helaas voor de game ook, want het zijn deze kleine dingen die de game wat extra beleving zou kunnen meegeven in tussenfilmpjes die we, toegegeven, na een tijdje zouden overslaan. Op audiovlak zit het wel goed met de game. Het typische geluid van schoenen op gravel, het doffe geluid van een botsende bal in Wimbledon, het piepen van schoenen op hard court en kreunende spelers…het zit er allemaal in. Dit wordt aangevuld met af en toe het geluid van een optrekkende motor of helikopter buiten het stadion. Dit zorgt wel voor dat beetje extra beleving en geeft je het gevoel dat je tennis speelt in een stadion ergens in een veel grotere stad.

O-o-o-nnn-li-ne tennis

Zoals jullie reeds konden lezen is het timen van je slagen zéér belangrijk. Dit maakt dus ook dat de verbinding tussen 2 spelers van cruciaal belang is voor een fijne pot tennis. Helaas is dit op dit moment geregeld een probleem. Er verschijnt dan ook geregeld dat jij of je tegenstander een mindere of zelfs slechte verbinding hebt. Hierdoor wordt het timen van slagen dus erg lastig en brengt dit heel wat frustratie met zich mee. Zo heb je bv. het hele veld vrij om je bal naar toe te slaan en het punt te maken, maar sla je in het net omdat er net dan een kleine lagspike is. Soms worden wedstrijden ook echt beslist door de verbinding i.p.v. door de kwaliteit van de spelers en dit is erg frustrerend.

We hebben er 13 jaren op moeten wachten en nu Top Spin 2k25 er eindelijk is, ben ik toch enigszins teleurgesteld en lost het weinig van de verwachtingen in. De gameplay is nog steeds top en heeft met de nadruk op timing ervoor gezorgd dat je echt goed kan worden in deze game. Helaas ligt ook daar een groot struikelblok als je online gaat spelen. Al te vaak hapert de game, lichte frame stutters, korte lagspikes zorgen voor slecht getimede slagen die tot heel wat frustratie leiden.
Grafisch zou ik Top Spin 2k25 niet echt current-gen durven noemen. Sommige spelers zien er goed uit, maar Pete Sampras heeft eerder zijn lelijke neef in de game opgetrommeld dan zichzelf.
De verschillende velden zien er goed uit zonder meer. Meer beleving bij het publiek in het stadion zou fijn geweest zijn en ook de ballenjongens en – meisjes zijn overbodig.

Elk toernooi dat je wint, heeft wel een eindceremonie, maar deze is steeds hetzelfde…welk toernooi je ook wint. Als laatste puntje wil ik even de prijs van deze game aanhalen. Top Spin 2k25 komt in drie edities waarvan de duurste versie, de Grand Slam editie, maar liefst 120€ kost. Dit laat ik zelden meespelen in een review, maar voor de weinige modes en spelers die er in momenteel de game zijn is zelfs 70€ voor de goedkoopste versie echt te veel. Dus kan je nog even wachten om je virtuele racket op te nemen dan scoor je binnen een tijdje de game vast goedkoper en speel je waarschijnlijk meteen met meer content. Kan je echter niet wachten dan ga je je zeker amuseren met de gameplay maar misschien, net als ik, toch wat teleurgesteld zijn in de opvolger van het geweldige Top Spin 4.

• Gameplay blijft top
  • Goeie animatie van de spelers
  • Carrière is uitdagend