We kennen allemaal wel eens dit probleem. Je wilt aan een nieuw spel beginnen, maar je hebt het druk of hebt even geen zin in een spel waar je 100+ uur aan vast zit. Gelukkig bestaan er nog tal van fijne, kleine indie games, die je niet opzadelen met een eindeloos grote open wereld met honderden sidequests, markers of vraagtekentjes. “Maar welke zijn dan de moeite om je tijd en geld in te steken, er zijn zoveel mogelijkheden” hoor ik je denken. Daar komen wij, de redacteurs van Gamebrain aan bod, om je al een beetje op weg te zetten doorheen het grote aanbod. Deze keer ga ik aan de slag met Time On Frog Island. Of het de moeite waard is, lees je hieronder.
Gestrand op een vreemd eiland
Wanneer je als kapitein van een klein bootje in een grote storm terecht komt en strandt op een eiland, is het jou taak om je bootje terug te repareren en je reis voort te zetten. Gelukkig voor jou is het eiland bewoond met mensachtige kikkers, jawel je leest het goed, die bereidt zijn om je te helpen je doel te bereiken. Maar we kennen allemaal wel het spreekwoord “voor wat, hoort wat”, en dat is dus waar heel dit spel om draait. Na een klein beetje opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat de originele titel van dit spel Trading Time ging heten en die naam doet het spel nog steeds eer aan. Want je spendeert het hele spel al ruilend door. Wil je een nieuw touw voor je boot, moet je de visserman (visserkikker?) een nieuwe vishaak geven. Maar om de vishaak te bemachtigen moet je eerst een brief aan de schilder geven die jou dan… En zo kan ik blijven doorgaan. Gedurende het hele spel loop je dus heen en weer over dit kleurrijke eiland, op zoek naar het volgende item dat iemand wilt.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Wat deze kikkers willen, wordt niet gezegd in ellenlange teksten die waarschijnlijk ook nog eens “grappige” woordspelingen hadden bevat. Maar in kleine tekstballonnen met een tekening. En om eerlijk te zijn appreciëer ik dat wel. Het geeft namelijk een soort charme weer dat dit spel heeft. De tekeningen zorgen dan ook weer voor het nodige zoekwerk doorheen het eiland, aangezien er niet wordt verteld waar het voorwerp zich bevind. Door dit zoekwerk kom je overal op het eiland terecht en leer je al zijn geheimen kennen. Want ja, zelfs deze game heeft zijn sidequests. Al zijn deze quests niet zo uitgebreid als in de grotere games. Je moet ze echter wel allemaal zelf zoeken want je beschikt niet over een minimap of markers. Dit zorgde echter wel dat ik dit kleurrijke eiland, met meer geheimen dan ik eerst dacht, tot in de kleinste hoekjes heb bezocht, en ik even vergeten was dat ik een boot moest repareren.
Technische aspecten
Op vlak van gameplay speelt dit heel vlot. Je loopt, je springt en je lost wat kleine puzzeltjes op die met een beetje denkwerk heel makkelijk op te lossen zijn. Je personage is veel kleiner dan alles wat er op het eiland te vinden is, dus kan je maar één item tegelijkertijd dragen. Maar om je personage met bijvoorbeeld een grote paddenstoel boven zijn hoofd te zien lopen heeft wel iets leutig. Het ontdekken van een nieuw gebied op het eiland was altijd spannend, omdat je dan ook nieuwe items vond. Het spel bevat geen vijanden en je kan niet sterven. Dus springen van grote hoogtes om te zien waar je neerkwam begon heel gewend te voelen. Alleen als je in het water valt, spoel je terug aan bij je boot. Wat het spel wel bevat is een dag en nacht cyclus, maar deze heeft niet veel impact op het spel, buiten dan dat alle kikkers gaan slapen. Je kan dan op verschillende plaatsen een kampvuurtje bouwen en zelf de nacht spenderen onder de sterrenhemel. Sommige items vergen wel een dag wachten en dan is slapen de snelste optie. Het spel ziet er ook heel kleurrijk en levendig uit. Zo heeft elke kikker zijn eigen taak op het eiland en zien ze er allemaal heel verschillend uit, zodat je ze direct kunt herkennen en geen misverstanden plaatsvinden.
Conclusie
Time On Frog Island is echt geen lang spel. Wie direct voor het verhaal gaat is op een uurtje of twee bij de aftiteling. Wie iets meer wilt ontdekken kan zich toch een tiental uur bezig houden. Op het moment van schrijven heb ik alles wat je op het eiland kunt doen onderzocht en heb ik de platinum trofee behaalt (die op een glitch na echt niet moeilijk is). Of het de 20 à 25 euro waard is? Ja en nee. Ik vind het spel persoonlijk net iets te kort om er deze prijs tegenaan te gooien, maar ik zou het wel doen om de kleinere ontwikkelaars en uitgevers te steunen. Zeker als je ziet hoeveel liefde ze in hun werk hebben gestoken.