Een tijdje geleden keek ik vol verwachting uit naar de opvolger van mijn absolute favoriete tennis game ooit…Top Spin 2. Achter die naam werd K25 gezet en mijn verwachtingen werden, net zoals voor zovele fans van de game, niet ingelost. Tijd voor Big Ant om met Tiebreak een gooi te doen naar de kroon van beste tennis franchise ooit dus. Of dit hen gelukt is komen jullie hier snel te weten.
Licenties
Wat meteen opvalt, is dat deze Tiebreak een pak meer spelers bevat dan het eerder genoemde Top Spin 2k25. Het spel bevat veel spelers uit de ATP en WTA. Spelen met jouw favoriete speler of speelster is dan ook haast een zekerheid. De vedetten van het huidige tennis zien er virtueel ook echt goed uit en hun trademark gekreun zit in de game. Een veelbelovende start dus. Tijd om de court op te gaan.
Tutorials
Meestal sla ik bij sportgames iets als tutorials nog wel eens over, maar bij een tennisgame pik ik deze toch graag mee. Je wil het je tegenstander toch zo lastig mogelijk maken met een breed arsenaal aan afwisselende slagen als dropshot, power serves, top spin en slice. Uiteraard ook zo perfect mogelijk getimed! Ook op dit vlak start de game uitstekend en legt het de brede basis perfect uit. Het duurt niet lang of ik heb de slagen in de vingers. Tijd dus voor een eerste Play Now wedstrijdje.
Net, net en nog eens net!
Hoe goed de tutorials ook gingen zo slecht en anders voelt alles plots aan als ik echt een wedstrijdje wil spelen. Elke maar dan ook letterlijk elke gewone slag eindigt zielloos in het net. Ik heb geen idee wat ik mis doe al lukt het na een tijdje iets beter. Waarom zeg ik zielloos? Het net beweegt totaal niet als het geraakt wordt. Hierdoor valt de bal gewoon dood en heel soms springt hij er nog wel eens over, maar ook dan geeft het net niet mee. Het ziet er niet fraai uit en oogt onrealistisch. Overschakelen naar top spin slagen dan maar om de bal over het net te krijgen. Dit lijkt de oplossing en als de bal goed geraakt wordt ziet de animatie van je slag op de baseline er echt heel goed uit. Helaas zit hier ook een hele grote “maar” in, want baseline slag-animaties zijn, naast de opslag, de enige animaties die er goed uitzien en goed aanvoelen. Slices zien er heel onrealistisch uit, lob ballen heb je zelden nodig, service returns mis je soms omdat je speler in een soort totale freeze lock-up komt en helemaal niets doet en volleys kan je beter maar helemaal niet aan beginnen. Wat dus overblijft, is een soort baseline tennis dat heel soms gewoon goed is en soms totaal niet werkt en frustrerend is, omdat slagen niet worden uitgevoerd of zonder aanwijsbare reden in het net belanden.
Sprint controls
Wat ik wel een goed idee vind in deze game is de manier hoe je van links naar rechts sprint om zo telkens weer snel in het midden van de baan te staan. Met de triggers sprint je. Simpelweg gezegd… Met LT sprint je naar links en met RT naar rechts. Het vraagt enige gewenning, maar het werkt wel. Helaas werkt het dan weer niet als je naar voor wil sprinten om bv. een dropshot te halen of start in een richting en plots wil omdraaien.
Opslag
Je service in Tiebreak is ook anders dan bij vele tennisgames. Voor je wil opslaan kies je eerst je type service. Je keuze bestaat uit flat, kick serve of slice. Op zich werkt dit perfect, maar het voelt wat onnatuurlijk aan. Dit had even goed met je gewone knoppen gekund die elk een eigen type service voor hun rekening nemen. Maar het werkt, dus op zich geen probleem. Wat echter wel een probleem is is dat de AI zich gewoon aanpast aan jouw keuze. Kies je voor een slice opslag, dan zet je tegenstander alvast een stapje meer opzij. Hierdoor krijg je het gevoel dat enig verrassingseffect totaal weg is.
Carrière
De carrière modus begint heel leuk met een cutscene waarbij je aankomt op een trainingscentrum en je even de baan op gaat met je coach. Wat later zie je een speler uit hetzelfde centrum op een toernooi terwijl jij en je coach in het publiek zitten. Dit geeft toch een gevoel dat je bij de start van een missie, nl. topspeler worden, staat. Dat de cutscenes wat last hebben van screentearing is jammer, maar bijzaak.
In je carrière bepaal je zelf welke weken tijdens het jaar je rust in, wil plannen en wanneer je speelt. Je kiest een speelstijl wat jouw vaardigheden voor elke slag weergeeft. Helaas merk je hier op de baan totaal, maar dan ook totaal niets van. Die statistieken veranderen ook niet tijdens je carrière, al kan je wel van speelstijl veranderen als je wilt. Er zijn dus geen vaardigheidspunten te verdienen door wedstrijden te winnen of te trainen om je skills te upgraden. Bijna onbegrijpelijk! Ook bij je tegenstanders merk je niet bepaald dat ze een bepaalde stijl hebben en dat hun statistieken doorslaggevend zijn bij een match. Na elke wedstrijd of toernooi krijg je ook een soort reputatiemetertje dat aangeeft of je bijna een ster in wording bent of juist niet.
Je verdiende geld kan je dan weer spenderen aan allerhande soorten coaches, maar ook hier merkte ik weinig impact op de baan. Zo is er bv. een coach die je conditie op peil houdt en verbeterd. Helaas word je enkel moe tijdens een punt en heeft vermoeidheid geen weerslag over een hele wedstrijd. Nutteloze coach dus! Je kan je speler ook customizen wat looks en kleding betreft. Dat laatste verliep overigens ook niet geheel vlekkeloos. Zo koos ik bijvoorbeeld een zwarte haar- en polsband, sla ik dit vervolgens op, om je speler bij de eerstvolgende wedstrijd met een witte haarband, witte polsband en andere schoenen te zien. Ik heb dit een keer of 5 moeten herhalen tot het eindelijk allemaal zo bleef als ik het wou. Daarna bleef ik er dan ook volledig af om frustratie te vermijden. Bizar dat iets wat zo vastgeroest zit in vele games, het uitdossen van je avatar, zo buggy kan zijn in een releaseversie van een game. Ondanks de lock-up animaties, zwakke uitvoering van sommige slagen kon ik me, misschien wat verbazend, toch ook wel wat vermaken met de carrière die realistischer aanvoelt dan bv. bij Top Spin 2k25.
Grafisch
Als er één gebied is waar de game toch wel wat uitblinkt dan is het op grafisch vlak. De spelers zien er echt heel realistisch uit gekneed naar hun evenbeeld en de courts zien er haarscherp uit. Het camerastandpunt waarmee ik speel, is laag achter de speler en dit ziet er echt heel goed uit. Je waant je echt op de court omgeven door een stadion met publiek. Een puntje van kritiek is dat er een soort dresscode lijkt te zijn voor de toeschouwers want ze lijken wel allemaal uit dezelfde kleerkast hun plunje gekozen te hebben. Maar ach, dit deert niet en grafisch is het toch echt een mooie game.
Bal- en court physics
Waar de game echt de mist in gaat, is op het vlak van physics. Of je nu op harde achtergrond staat te spelen of op centre court van Wimbledon…het maakt geen ene moer uit. De bal botst op elke ondergrond net hetzelfde. Raakt de bal de netrand dan springt die niet realistisch op zoals eerder aangehaald. Ook op audio vlak hoor je bv. geen typische zaken. Denk aan het doffere stuiten van de bal op gras of piepende schoenen op een harde ondergrond.
Dubbels en online
Iets wat vlot kan is een online wedstrijdje opzetten tegen een vriend. Dit kon bv. niet bij Top Spin 2k25 en kreeg daarover terecht veel kritiek. Online kan je naast een gewone quick match ook terecht voor een toernooi. Het spel stelt zelf een toernooi voor en hiervoor worden ook aparte leaderboards bij gehouden. Helaas was niet elk potje een succes te noemen en zorgde, lag geregeld voor problemen. Offline kan je dan weer dubbelen met een vriend op de bank.
Tot slot
Omdat het in de game zit moet ik het natuurlijk ook nog even aanhalen, maar er zitten nog enkele extra´s in de game. Een eerste extra is de Djokovic Slam Challenges die je toelaten om alle Grand Slam wins van Novak te herspelen. Leuk voor de fans natuurlijk. Een andere optie die het spel je biedt, is de court creator. Hier maak je, zoals de naam het al prijs geeft, je eigen stadion en court. Tof om eens een keertje te doen, maar daar blijft het dan ook bij. Ook custom spelers kan je aanmaken, maar de hoofdbrok is het uiteraard niet in deze game.
Conclusie
Tiebreak had misschien wel het pad vrij om de kroon, die Top Spin 2K25 had laten liggen, op het hoofd te zetten. Helaas voor de vele tennisfans die nog steeds uitkijken naar een nieuwe, geweldige tennisgame is ook deze Tiebreak het niet geworden. Nochtans zijn er zeker enkele positieve punten aan te halen zoals de hele lijst aan WTA en ATP-vedetten, de goeie graphics, de bij wijlen goeie animaties, maar het negatieve overheerst uiteindelijk toch. Bal physics lijken nergens naar. Een gewone slice bal valt vaak gewoon dood na een eerste stuit. Het maakt totaal niet uit op welke ondergrond je speelt want de bal botst precies overal hetzelfde. Enkel de animaties van je speler op de baseline en bij de opslag zien er goed uit. Alle andere ogen erg onbeholpen of je speler gaat geregeld in een soort lock-up wat geregeld voor frustratie zorgt. Opslagen verlopen iets anders dan gewend in Tiebreak, maar werken op zich prima. Helaas past de AI zich al op voorhand aan aan jouw type opslag. Weg verrassingseffect dus en erg onrealistisch.
Gameplaygewijs rammelt het momenteel nog op heel wat vlakken en voelt de game verre van klaar voor een release. Ik heb toch het gevoel dat er ergens een goeie fundering ligt voor een goeie tennisgame, maar het huis dat die game moet worden staat er nog lang niet. Grafisch is Tiebreak dan weer wel meer dan in orde. Spelers, courts e.d. zien er meer dan prima uit, maar uiteindelijk hangt alles af van gameplay en die staat, helaas, totaal nog niet op punt.