Theatrhythm Final Bar Line

Theatrhythm Final Bar Line
Theatrhythm Final Bar Line
Release Datum:Genre:, Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is alweer heel wat jaren geleden sinds de laatste Theatrhythm game het licht zag. Zelf heb ik onnoemelijk veel uren in de vorige games gestoken én, tijdens mijn tijden in japan, heel wat yen in de arcadekasten gepompt. Gelukkig werd mijn honger naar rhythm games de afgelopen jaren wel af en toe eens gestild met games zoals Kingdom Hearts: Melody of Memory of de verschillende Taiko no Tatsujin games. Uiteraard kon ik niet wachten om deze nieuwe Theatrhythm Final Bar Line te gaan ontdekken. Laten we er onmiddellijk in springen.

Melodies of Life

Wat onmiddellijk opvalt, al vanaf de eerste introductie filmpjes, is dat de gekende stijl nog steeds aanwezig is waar alle personages, die we herkennen uit de verschillende Final Fantasy en spin-off games, een chibi-styled avatar hebben gekregen. Aan de menu’s zelf is minimaal gesleuteld waardoor het herkenbaar is voor veteranen doch verschillend genoeg om nieuw aan te voelen. Grafisch en visueel gezien zitten we hier dus al goed, ongeacht op welk systeem je de game speelt. Op muzikaal vlak, wat toch wel het paradepaard hoort te zijn van een rhythm game, is het puur genieten. Zowat alle tracks uit de games zijn speelbaar en klinken fantastisch, al helemaal als je ze met een hoofdtelefoon luistert. So far so good dus, maar eens kijken of er veel veranderd is aan de gameplay zelf.

Different stages

Vooraleer we in de gameplay zelf duiken, is het misschien niet slecht om kort over de verschillende modi te gaan die het spel hanteert. Om te beginnen zijn er de Series Quests, waar je per serie de liedjes gaat spelen in een soort van avontuur. Je gaat, liedje per liedje, door het originele avontuur gaan maar dit zonder verdere context, waardoor het eerder een nostalgische trip voor de fans van de games gaat zijn terwijl het voor anderen een toffe rhythm game is zonder meer. Elk level heeft ook een missie die je kan voltooien, zoals het verslaan van een bepaalde boss of monster of het halen van een minimum score. Door dit te voltooien speel je tal van zaken vrij, waaronder de collectables van deze game, de CollectaCards (hierover later meer) en items die je kan inzetten voor je een level start. Sommige van deze items geven je experience bonussen of healen je als je levenspunten onder een bepaald percentage valt. Halverwege een serie vind je meestal een sleutel waarmee je een andere serie kan kiezen. Hoe en in welke volgorde je de series wilt voltooien bepaal je helemaal zelf.

Verder hebben we de Music Stages waar je alle liedjes kan spelen uit de game, hoewel er een deel zijn die je eerst moet vrijspelen door te vorderen in de Series Quests. Deze mode is vooral aan te raden om te spelen nadat je alles gezien en gedaan hebt in de Series Quests of wanneer je gewoon zin hebt om bepaalde liedjes te spelen of te oefenen. Ten slotte is er nog de Multi Battle waar je online kan spelen met maximum 3 andere spelers. Enkel BMS (Battle Music Stages) zijn hier beschikbaar en je gaat samen door een level gaan met het doel om de hoogste score te halen. Helaas heb ik deze mode niet kunnen proberen omdat de game nog niet beschikbaar is en er dus ook niet echt iemand online te vinden was.

Let the Battles Begin!

Wat de gameplay betreft, is het relatief simpel. Afhankelijk van het type level gaat je interface er wel wat anders uit zien, maar je gaat op het juiste moment (op het ritme dus) een specifieke actie moeten doen. Als er een rode cirkel komt, moet je op een knop drukken als deze in jouw gebied terecht komt. Wanneer er een gele cirkel komt, moet je met een van de knuppels naar de aangeduide kant duwen als de cirkel in houw gebied komt en als er een groene cirkel is met een lijn, dan moet je zodra deze in je gebied komt een knop indrukken en vasthouden totdat de lijn eindigt met een andere groene cirkel. Deze laatste kan soms ook een pijl bevatten waardoor je tijdens het loslaten ook een knuppel in de juiste richting moet duwen. Simpel genoeg, maar afhankelijk van hoe moeilijk het lied is en hoe hoog je de moeilijkheidsgraad zet kan dit enorm uitdagend worden. Dit is de standaard speelstijl, je kan echter ook kiezen voor de simpele speelstijl waardoor je voor alle acties slechts 1 knop nodig hebt, en enkel de timing dan belangrijk is.

Er zijn 3 verschillende soorten van levels. De BMS (Battle Music Stages), de FMS (Field Music Sequences) en tenslotte EMS (Even Music Sequences). Visueel zien ze er allemaal verschillend uit dus, maar op gameplay vlak verandert er niets. Het “doel” is echter verschillend en is vooral in de Series Quests belangrijk. Des te sterker je team is en des te beter je prestatie, des te verder geraak je in zowel de BMS als de FMS. Tijdens de BMS vecht je tegen meerdere waves aan random monsters en uiteindelijk ook tegen een boss, terwijl je in FMS levels een zo ver mogelijk traject moet afleggen waar je ook af en toe monsters of bosses moet verslaan. Als je het goed weet te doen, verdien je ook schatkisten waar items en CollectaCards in kunnen zitten.

Up for the Challenge

Met een keuze uit meer dan 100 verschillende helden, en vijanden, gaat er zeker een team samenstelling zijn die jou aanspreekt. Het is wel belangrijk om een goed gebalanceerd team te maken als je de extra missies wil voltooien in de Series Quests. Elk character heeft een class zoals Fighter, Healer, Summoner en zo verder die hun een specifieke skill geeft. Deze skills speel je vrij door met de characters levels uit te spelen en ze zo te laten stijgen in level. Ook al kan een character meerdere skills leren, je kan er slechts 3 actief hebben staan dus er is wel een kleine strategische factor om rekening mee te houden. Daarnaast kan je ook een Summon actief maken voor je team, die ook nog eens bonussen kan bevatten zoals extra experience punten opleveren of bepaalde statistieken tijdelijk boosten van je characters.

Om te zorgen dat je niet steeds je favoriete team moet aanpassen, kan je meerdere team samenstelling opzetten en hier tussen wisselen op elk moment buiten de levels. Eenmaal je level 99 hebt bereikt met een character, kan je er voor kiezen om toch nog steeds verder te vechten er mee en hun “Star level” te verhogen waardoor ze steeds sterker worden. Ze leren echter geen skills meer en een “Star level” behalen duurt best lang, maar ze zijn de moeite wel meer dan waard.

Ik heb kort de CollectaCards al eens een keer of twee laten vallen. Deze verdien je dus door missies te voltooien of verkrijg je random uit schatkisten in levels. Er zijn er een 1225 te verzamelen en geven je vaak bonussen. Zo geven de character CollectaCards je blijvende verhogingen van basis stats zoals kracht, magie en meer. Naast het completion gehalte heeft het dus ook een positief effect op je gameplay en voelt het eens zo goed om in je museum de collectie te zien groeien.

Conclusie

Theatrhythm Final Bar Line is de ultieme nostalgische trip voor elke Final Fantasy (en andere Square Enix JRPG’s) fanaat! Met meer dan 100 verschillende characters, held of slechterik, en 385 liedjes (of 502 als je de Digital Deluxe Edition bonus liedjes en DLC tracks mee telt) ben je gegarandeerd heel wat uren aan het spelen. Dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden en speelstijlen kunnen zowel beginners als die-hards hun hartje ophalen en de uitdaging opzoeken die ze nodig hebben. Wat rhythm games betreft is dit voor mij ook nog steeds een van de betere ervaringen waar je terecht kan, tenzij je toevallig een van de arcade kasten kan vinden natuurlijk!

Wil je het toch liever zelf even ervaren? Dan kan je altijd de demo eens proberen, waar je enkele Series Quests kan proberen en je team tot level 30 kan trainen. Deze progressie kan je daarna overzetten naar de volledige game als je toch overtuigd bent.

Good

  • Enorm veel characters en liedjes beschikbaar
  • Vlotte gameplay die simpel te leren is
  • Duidelijke interfaces

Bad

  • Heel wat liedjes zitten achter de Digital Deluxe Edition en DLC verscholen
9

Fantastisch

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password