The Seven Deadly Sins – Knights of Britannia

Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Seizoen 2 is dit jaar van start gegaan in Japan, en voor de geïnteresseerden, seizoen 1 staat bij ons al een tijdje op Netflix. Na het kijken van de eerste aflevering was ik al onmiddellijk verslaafd aan de anime. Een goed verhaal, toffe setting en loveable cast. Dit was nog in 2015, toen het origineel in Japan uitgezonden werd. We zijn nu enkele jaren later, en toen ik hoorde dat deze game er aan kwam, wist ik dat ik deze moest spelen.

Sin of Greed

De game opent met een prachtige intro scene, waarna je het menu krijgt met… slechts 2 opties. Adventure en Duel. De eerste is de story mode, de tweede is een collectie van multiplayer (en single player) modes om snelle gevechten te spelen zowel lokaal als online.

Je zou al snel kunnen denken dat dit dus een erg korte game gaat zijn, zeker omdat het maar een fighting game is. Maar daar zit je niet helemaal correct dan. We nemen beide opties onder de loep, beginnend met de Adventure mode.

Sin of Adventure

De adventure mode is waar deze game zichzelf het best in de verf zet. Gedurende het avontuur reis je rond met de “Boar hat”. Dit is Meliodas zijn bar, die hij samen met zijn pratend varken Hawk uitbaat. Het doel van de game is om van stad tot stad te gaan en er quests te doen, om daar dan gossips op te vangen (welke weer leiden naar nieuwe quests en side missions). Regelmatig duiken er ook side missions op op de wereldkaart waar je naar toe kan gaan.

Het verhaal volgt het volledig eerste seizoen van de reeks. Het is verrassend compleet ook, zeker als je side missions gaat beginnen doen. Deze bevatten vaak verhalen om de background van de verschillende characters uit te diepen (wat vaak in filler episodes gedaan werd in de anime). Eenmaal je de game uitgespeeld hebt (dus alle main quests gedaan hebt), verschijnen er nog een hele hoop extra side missions om te spelen. Ook kan je dan pas de 2 laatste characters vrijspelen. Dit is alvast een mooie knipoog naar het aankomende seizoen, want deze personages zaten nog niet in het eerste seizoen.

In de adventure mode speel je ook alle characters vrij om in de duel mode te gebruiken. Ook verdien je items door het spelen van de side missions. Elk item is uniek, en unlocked een bepaalde node in het Magic Item Creation menu. Deze nodes kan je kopen met gems die je kan vinden in battles en op de wereldkaart. Door zo een node te kopen, unlock je passieve abilities waarmee je je characters kunt uitrusten (zoals sterkere aanvallen, of hogere verdediging tegen magie). Buiten de gewone gevechten, zijn er ook de Fetch Quests. Deze kom je af en toe tegen, en spelen heel anders. Hierin moet je met Elizabeth materialen verzamelen. Maar Elizabeth kan niet aanvallen. Je krijgt gelukkig Hawk mee, die vijanden aanvalt voor je. Verder ga ik over het verhaal niets uit de doeken doen. Ken je de anime al, dan gaat het verhaal alvast geen geheimen hebben, maar het is wel fijn om het in dit formaat te herbeleven.

Sin of Combat

Waar de combat me al snel aan deed denken, was een mix tussen de Naruto Ultima Ninja en de Dragon Ball Z Tenkaichi games. Je vecht in een 3D omgeving waar je vrij kunt rondbewegen. Je hebt ook moves om heel snel de afstand tussen jou en je tegenstander to overbruggen. Daarnaast beschikt elk character over een move waarmee je onmiddellijk achter je tegenstander komt te staan op het moment dat hij gaat aanvallen (als je dit juist doet uiteraard. Een belangrijke move om te leren).

Je hebt een kleine reeks van mogelijke acties. Snelle maar niet zo sterke aanvallen, trage maar sterkere aanvallen, een projectiel afschieten, twee magic aanvallen en een special. Natuurlijk kan je ook verdedigen en de acties gebruiken om snel rond te geraken op het slachtveld. Er zijn 3 type characters. Dit zijn Speed, Strength en Magic. Een character heeft een vast type. Speed characters zijn vrij snel uiteraard, en zijn het meest gebalanceerd. Strength characters zijn vrij traag, maar delen harde klappen uit. Magic characters zijn zowat het minst leuk om mee te spelen. Eenmaal hun magic meter leeg is, kunnen ze vrijwel niets doen tot deze langzaam zichzelf weer gevuld heeft.

Op de slagvelden zie je soms ook Gems. Door deze aan te vallen trigger je een tijdelijk effect. Meestal is dit een magische aanval die eenieder raakt die in de buurt er van komt (jijzelf dus ook!). Het target systeem is niet het beste als het erop aankomt om deze Gems te raken, aangezien de lock on enkel vijanden neemt. Meestal worden deze Gems random geraakt in een gevecht, en hinderen ze vaak meer dan dat ze helpen.

Over vijanden gesproken. Een gevecht kan één of meerdere vijanden bevatten. Er zijn gevechten waar je een reeks vijanden (meestal soldaten of een type monster) moet verslaan, maar ook gevechten waar je het tegen een reusachtige demon moet opnemen. Dit zijn voornamelijk de side missions. Maar de gewone gevechten zijn ook niet altijd 1 vs 1. Dit kan soms 2 vs 1, 1 vs 2 of ook 2 vs 2 zijn. De levensbalken zijn dan altijd gedeeld als er meer als één character samen vecht.

Wanneer je samen vecht met een companion, kan je een Co-op aanval aanvragen. Hiervoor volstaat het op een knop te drukken, en dan te hopen dat je companion je wil helpen. Jazeker, je leest het goed. Een companion kan er voor kiezen om er niet op in te gaan. Dit gebeurt voornamelijk tussen characters die het niet goed met elkaar kunnen vinden (wat je wel merkt in het verhaal. Dit klinkt wel tof, maar is frustrerend in gevechten). Wil je companion toch helpen, dan val je samen de vijand aan tot een balkje gevuld is. Daarna doen jullie een Co-op strike.

Sin of Duel

Als laatste gaan we het nog heel kort hebben over de Duel mode. Vooraleer je hier echt plezier uit kunt halen, moet je de Adventure mode wat spelen om toch enkele characters en slachtvelden te unlocken.

Er zijn in totaal 25 speelbare characters om uit te kiezen. Je kan deze characters gebruiken in de volgende modi:

• Solo battle: 1 vs 1 gevechten (single player)

• Co-op battle: 2 vs 2 gevechten (single player)

• Local multiplayer

• Online multiplayer

Veel meer valt er echter niet op te zeggen. Dit is vooral de moeite als je jezelf wil trainen, of tegen vrienden wil spelen.

Deze anime brawler wist mijn hart wel te bekoren, zeker gezien de impact de anime op mij had. Ook al heeft de game maar 2 modi, de Adventure mode heeft me lang in de ban gehouden. Met het complete eerste seizoen in deze mode verwerkt, en al de extra missions, is dit wel iets om een paar uur zoet mee te zijn. Het ziet er allemaal prachtig uit, en de game is niet té moeilijk om onder de knie te krijgen. Dit is deels door de gelimiteerde acties, en het gebrek aan uitvoerige combo’s. Dit is echter daarom niet slecht, maar het kan wel repetitief aanvoelen als je veel gevechten achter elkaar speelt.De lock on werkt niet altijd even goed mee, zeker niet als er meerdere vijanden aanwezig zijn. Is deze game iets voor iedereen? Nee, dat denk ik niet. Liefhebbers van de anime gaan de eerste doelgroep zijn uiteraard. Maar ik kan deze game wel aanraden als je van fighting games zoals Naruto Ultimate Ninja en Dragon Ball Z Tenkaichi houdt.

• Beleef het eerste seizoen van de anime in de adventure mode
  • Uitgebreide cast van characters
  • Na de main game unlocked nog een hoop side missions