The Rogue Prince of Persia – Early Access

Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Toen ik mijn PlayStation 2 kreeg, ergens begin de jaren 2000, zat er een spel bij inbegrepen. Op de cover stond een man met een zwaard die een leuke parkour-move aan het doen was. Het ging om een reboot van een spel uit een reeks, uit vervlogen tijden. Meerbepaald uit de tijd van diskettes en Kilobyte ram. Ik startte die game op en werd begroet door vlotte gameplay en een geweldig verhaal. Mijn liefde voor Prince of Persia was geboren. Nu zoveel zandkorrels van de tijds later, grijze haren en nieuwe genres in de gamewereld is de prins terug. Na de platformer prince of persia: the last crown is de prins teruggekeerd in een gloednieuw spel: The Rogue Prince of Persia. Dit keer een roguelike door Evil Empire, die het geweldige Dead Cells onder de riem hebben in samenwerking met Ubisoft. Laten we het spel eens op de korrel nemen.

Prins gaat rogue?!

Wie Prince of Persia: Sands of Time en zijn opvolgers gespeeld heeft, zal het niet verbazen dat er een tijd mechanisme in dit spel zit, maar dan verweven in een roguelike element. Als er een reeks is waar het actie/platformer roguelike genre voor gemaakt lijkt, dan is het deze reeks wel. Je moet de invasie van de Hunnen zien tegen te houden, maar als prins op je eentje lukt dat niet van de eerste keer, maar door een magisch voorwerp keer je terug in de tijd voor de invasie. Tijd heelt alle wonden, ideaal voer voor een roguelike. Hierdoor zit de tijdreis-mechanic organisch mee in het spel en voelt het niet te krachtig aan, wat snel het geval kan zijn. Ook is het goed dat ze niet, zoals in “Sands of Time” gekozen hebben om de keuze aan de speler te laten wanneer terug te draaien, anders werd de roguelike wel heel makkelijk. Op deze manier is het leuk, uitdagend en past het perfect bij het thema en het verhaal van Prince of Persia.

Hoe speelt het?

Evil Empire heeft kaas gegeten van roguelikes. Dat is zeker. Ook weer in dit deel. Ja, het spel is in early access ten tijde van deze review, maar er is al zeker genoeg om te weten dat dit een knaller gaat worden. Als je kijkt wat Dead Cells voor een fenomeen is geworden en wat The Rogue Prince of Persia nu al is, dan kan het alleen maar goed gaan. In Dit spel verzamel je spirit glimmers, waarmee je na elke run (in plaats van tijdens je run tussen plekken door) upgrades kan kopen. Zo beloven ze ook een skill tree (die nu in bèta is ten tijde van schrijven) en meer wapens. Wat ook uniek is aan dit spel, is dat je medaillons in het spel kan vinden, die je tijdelijke boosts geven tijdens je run en andere medaillons, aan de hand van waar je ze plaatst in één van je 4 plekken, de andere medaillons ook nog een boost geeft.

Naarmate je verder gaat ontdek je ook meer van het verhaal wat opgeslagen word in je mindmap. Deze raad je aan om bepaalde plekken te bezoeken om zo verder te komen in het verhaal. Ook naarmate je verder komt, speel je meer en meer plekken vrij die je kan verkennen. Kisten vind je door de levels door die je bonussen geven zoals andere, sterkere wapens of ander lekkers zoals meer gezondheid (en dat ga je nodig hebben), spirit glimmers of medaillons.

Met je spirit glimmers kan je nieuwe wapens vrijspelen die je tijdens je spelen tegenkomt of kan je medaillons maken, die je net zoals de wapens, tijdens je spelen tegenkomt in kisten. De bazen in het spel zijn ook niet van de poes. Elk hebben ze hun eigen manier van spelen. Ze vragen echt wel het uiterste van je kunnen. Tegen dat je daar bent, ben je misschien al de helft van je gezondheid kwijt en dan moet je nog tegen zo’n grote loebas. Dat maakt het zo leuk omdat je dan snel een “nog een keer” gevoel krijgt, waardoor je, voor je het weet, uren aan het spelen bent.

Kritiek?!

Er is natuurlijk kritiek te geven op het spel momenteel, maar doordat het in early access is verwacht ik dat deze snel verholpen word. Zo is er momenteel nog weinig content, al is er zeker genoeg voor een aantal uur plezier en genoeg runs om je bezig te houden. Zo zijn er hier en daar nog placeholders qua in game figuren te vinden, maar dat mag de fun niet drukken. Op dit moment heb ik dan ook maar over 1 figuurtje dat ik heb kunnen ontdekken.

Wat is er dan wel al?

Om te beginnen een knaller van een soundtrack die je meesleept in de wereld. Zo heb je bijvoorbeeld een Hunnen-kamp waarbij de soundtrack een mix is van dubstep en Mongools keelzingen. Een unieke mix dat echt past bij het spel. De unieke tekenstijl van het spel heeft ook wel iets. Het heeft een andere stijl dan bijvoorbeeld de Faux-3D stijl van Prince of Persia: the Lost Crown en ook niet de pixel-stijl van Dead Cells. Het heeft een 2D handgetekende stijl die ik wel kan appreciëren met leuke kleuren en toch niet altijd dezelfde zandkleur achtergrond, wat je kan verwachten in een spel in deze setting.

De route vooruit?!

De makers van het spel beloven frequente updates, en omdat ik hun trackrecord met Dead Cells ken, kan ik hen hier wel in volgen. Ze beloven ook te luisteren naar feedback over het spel, zodat het een collaboratie wordt tussen speler en maker, waardoor de liefhebbers een spel krijgen waar ze jaren van kunnen genieten. Zo krijg je naar mijn mening het beste product dat liefhebbers van het roguelike genre kunnen appreciëren.

Dit is nog maar een voorlopige kijk en score op het spel, maar het spel heeft een mooie toekomst voor de boeg. Het is een mooie aanvulling aan het genre die zeker niet moet onder doen voor andere titels. Het is natuurlijk moeilijk om al een volledige score te geven, maar wat er te zien en te doen valt, is het zeker al een goed begin. Ik ben benieuwd hoe het spel evolueert en waar we, pakweg, binnen een jaar staan met deze titel. Voorlopig scoort deze dan ook al meer dan voldoende en kijk ik de toekomst tegemoet. De zandloper naar de volledige release kan niet snel genoeg leeg gelopen zijn.

• Snelle actie
  • Leuke platformen met elementen uit de Prince of Persia reeks
  • Snel het gevoel van: “nog een keer”

• Nog placeholders aanwezig in early access
8

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.