The Quarry

The Quarry
The Quarry
Release Datum:Genre:, , Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Voor de meeste onder ons is het misschien nog wat vroeg om aan Halloween te denken en voor andere kan de feestdag niet snel genoeg komen. Ook Supermassive Games hoort bij het laatste groepje. Hun nieuwste horrorspel The Quarry mag dan op het eerste zicht niet echt in de juiste sfeer zitten met het warme weer dat we de laatste dagen al hadden, maar niets lijkt minder waar. Met de zomervakantie die er zit aan te komen en bijhorende kampen die gaan beginnen lijkt dit het perfecte verhaal te zijn om rond de kampvuren te vertellen. Haal de Marshmallows al maar boven en lees hieronder hoe mijn ervaring met het spel was.

Wet hot American summer

Eerst en vooral voor alle duidelijkheid. The Quarry is niet de volgende in de rij van de Dark Pictures reeks. Dit is een stand alone game en eerder een hommage aan de goede oude 80’s slasherfilms. We starten ons avontuur net wanneer het zomerkamp in Hackett’s Quarry is beëindigd en alle kinderen terug naar huis zijn. De leiders van het kamp, allemaal tieners die klaar zijn om aan de universiteit te beginnen, pakken hun laatste bagage in. Natuurlijk kunnen het geen tieners zijn zonder een beetje drama en zomerliefde, dus saboteert één van de begeleiders hun transport om zo toch nog één memorabele laatste nacht te kunnen beleven. Na veel gekibbel besluit de eigenaar van de Quarry dat ze mogen blijven, maar alleen op voorwaarde dat niemand het huis verlaat en niemand wordt binnengelaten. Wel geen verhaal zonder wat domme tienerkeuzes om de boel op gang te brengen. Een laatste kampvuur feestje zal toch wel geen kwaad kunnen…?

Waar Until Down je kon bekoren met een paar bekende acteurs, komen ze in The Quarry met een heel arsenaal aan bekende gezichten die ook best bekend staan in de horrorwereld . Zoals bijvoorbeeld David Arquette (Scream), Lin Shaye (The Conjuring) en Ted Raimi ( Evil Dead). De personages zien er stuk voor stuk buitengewoon uit. De rimpels in het gezicht, de beweging van de mond. Dit alles door het werk van de motion capture die je deze keer in 4K kunt bewonderen.

What doesn’t kill you…

Net zoals de vorige games is The Quarry een interactieve film. Het lot van elk personage ligt dus in jouw handen. Welk pad je kiest, hoe je iemand benaderd, alles wordt tot in de details opgevolgd. De keuzes die je maakt kan je achteraf nog bekijken in de vorm van een VHS (voorloper van de dvd voor de jeugd). Tussen al deze keuzes heb je natuurlijk ook de tijd om de omgeving te verkennen, hints en bewijs te verzamelen en op zoek te gaan naar tarotkaarten die een kleine glimps van de toekomst geven. De reden achter de kaarten kom je later in het verhaal wel achter. Wel is het altijd opletten geblazen voor de gebruikelijke QTE’s (Quick Time Events). Wanneer je deze mist ziet kan het zijn dat jouw personage een vroege dood tegemoet kan komt, of erger… Naast deze QTE’s  heeft The Quarry ook een paar nieuwigheden toegevoegd, waaronder “interuptions”, waar je de keuze krijgt om een interactie kunt onderbreken met een andere actie. De andere is “Hold your breath”, waarbij je je adem inhoudt tot het gevaar is geweken. Deze vervangt de heartbeat van de vorige games. Zoals je ziet zijn er dus tal van mogelijkheden om te sterven of te overleven. Dit zorgt voor een grote herspeelbaarheid.

Will only make you stronger

Supermassive Games heeft met The Quarry de lat weer een beetje hoger gelegd. Ze hebben alles wat ze in de vorige games goed hebben gedaan wat aangepast en verbeterd en ons wat nieuwe leuke dingen gegeven. Zo heb je nu toegang tot een map waarop je ten alle tijden kan zien waar welk personage zich bevindt. Met het gebruik van 4K ziet alles er ook adembenemend uit. De personages en de omgeving zien er realistisch uit, behalve wanneer je in het water zit worden de animaties ineens heel vreemd. Gelukkig gebeurt dit niet zo heel veel, dus geniet je het merendeel van een prachtig spel. Het aantal personages dat je deze keer in leven probeert te houden is ook gestegen, waardoor de uitdaging nog groter wordt. Een laatste toevoeging is volgens mij toch de belangrijkste en dat is muziek. In de vorige games werd er geen expliciet gebruik gemaakt van muziek, maar dit zorgt in The Quarry voor een nog meer een movienight vibe.

Alles is leuker met vrienden

Natuurlijk kan je in je eentje genieten van The Quarry, maar een film kijken met je vrienden of je geliefde is zoveel leuker. Via couch co-op kies je wie welk personage speelt en samen gezellig en knus in de zetel te gamen. Via de online modus kan je met zeven vrienden tegelijkertijd een personage spelen en zo misschien eens de andere kant van het spel verkennen. Jammer genoeg is deze service op moment van schrijven nog niet beschikbaar. Dit vanwege de reden dat de servers zich in Kiev bevonden.

Ik denk dat ik in mijn review alles gezegd heb dat ik moet zeggen. Deze game is een parel die zijn voorgangers in het stof laat bijten. Ergens voelt het alsof dit de piek kan zijn van dit soort games , maar als ze nog hoger kunnen gaan is dit zeer welkom. Op de watergraphics na was alles perfect. Het spel duurde ongeveer 10 uur, maar door de grote herspeelbaarheid wil je het zeker nog een tweede en zelfs misschien een derde keer uitspelen. Aan Supermassive Games kan ik maar één ding zeggen; super goed bezig en blijf zo voortdoen. Ik kijk al uit naar het volgende dat jullie uitbrengen.

• Prachtig verhaal
  • Prachtige graphics
  • Prachtig alles