The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is zelden dat ik nog zo uitgekeken heb naar een game. Het waren vooral de laatste gameplay showcases die mij er écht naar deden uit kijken eigenlijk. Wat we zagen was, min of meer, dezelfde wereld maar deze keer ook in de lucht en onder de grond met een heel nieuw arsenaal aan game mechanics om de wereld op nieuwe manieren te ontdekken. Of deze aanpak een goede zet was, vertel ik je met alle plezier.

The rise of Ganondorf

Deze game volgt qua verhaal op de vorige game, The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Wie deze game niet gespeeld heeft, gaat echter niet heel veel missen, want dit verhaal zou evengoed los kunnen gestaan hebben, je zal enkel wat terugkerende characters nog niet kennen en bepaalde referenties in dialogen en in de wereld mislopen. Laat dit je dus zeker niet tegenhouden! Om even snel te schetsen wat er in Breath of the Wild gebeurde (zonder spoilers), is dat er een kwaadaardige entiteit, beter gekend als Calamity Ganon, Hyrule heeft overgenomen. Honderd jaar geleden vochten Link, Zelda en vier uitgekozen helden van de verschillende rassen samen, maar verloren de strijd waarna Zelda, Link in een diepe slaap bracht om terug op kracht te komen. Uiteindelijk overwon Link Calamity Ganon en kon het koninkrijk weer opgebouwd worden. Nintendo heeft hier ook de samenvatting in een kort filmpje gegoten:

Enkele jaren later, tijdens de heropbouw en waar ons avontuur in deze game begint, ontdekken Zelda en Link mysterieuze gangen onder het kasteel van Hyrule waar ze heel wat informatie vinden over een oude beschaving, die van de Zonai. Het was een ras met goddelijke krachten die eeuwen geleden leefden in de lucht. Ze vinden ook muurschilderingen die een grote oorlog weergaven, met iemand waarnaar gerefereerd wordt als de Demon King. Eenmaal op het diepste punt aangekomen, zien ze een afschuwelijk tafereel waar een soort van mummy in de lucht hangt, met een mysterieuze arm er boven. Deze mummy blijkt niemand minder dan Ganondorf te zijn, en hij ontwaakt net uit zijn gevangen toestand waarna hij Link van al zijn kracht onttrekt, het Master Sword breekt en samen met prinses Zelda de dieperik in stort. Link zijn rechterarm is ook volledig verloren, maar een mysterieuze geest vervangt zijn arm met die we net boven Ganondorf zagen zweven. Met deze nieuwe arm komen ook tal van nieuwe krachten, en die gaan goed van pas komen in dit nieuwe avontuur!

Hoewel ik over het verhaal niet te veel uit de doeken wil doen, kan ik alvast zeggen dat het verhaal deze keer heel wat interessanter is dan het voorgaande deel. Verder voelt Tears of the Kingdom vooral aan als een verderzetting van Breath of the Wild als we kijken naar de graphics, muziek en zelfs een groot deel van de gameplay. Echter zou die vergelijking Tears of the Kingdom weinig eer aan doen, want deze game is zoveel meer dan zijn voorganger en laat deze Breath of the Wild eerder aanvoelen als een tech-demo. We zullen er samen kort induiken om te kijken wat er allemaal veranderd is en waarom deze game zoveel beter is dan Breath of the Wild.

Tears of the Wild

We bevinden ons in dezelfde wereld, hetzelfde Hyrule, of zo lijkt het alvast. Door de jaren heen zijn er wel wat zaken veranderd en gaan veel van de herkenbare plaatsen toch anders aanvoelen of zelfs helemaal anders zijn. Toch zijn er heel wat locaties en personages die we in Breath of the Wild ook zagen en zullen fans op heel wat momenten nostalgische momenten beleven. Met de komst van de verschillende eilanden in de lucht en een hele extra ondergrondse laag om te verkennen voelt de spelwereld zeker dubbel zo groot aan. De wereld leeft ook veel meer dan in het vorige deel. Er zijn heel wat meer monsterkampen te vinden, personen die rondreizen over het land en je voorzien van heel wat side quests, tal van grotten en andere nieuwe omgevingen om te verkennen en ook heel wat nieuwe (boss)monsters om te verslaan.

Ditmaal zijn er trouwens 152 shrines te ontdekken, zowel op het land als in de lucht, die elk hun eigen mini-challenge herbergen. Persoonlijk vind ik deze uitdagingen heel wat interessanter dan die uit Breath of the Wild, maar dit kan ook vooral te maken hebben met de nieuwe vaardigheden van Link, waarover zo meteen meer. Voor 120 van deze shrines is er een Lightroot locatie te vinden in de ondergrond, die er voor zorgt dat je licht schijnt in de pikzwarte ondergrond, iets wat zeker geen overbodige luxe zal zijn als je daar wil gaan verkennen. Ik was overigens enorm blij toen ik ontdekte dat er ook enkele dungeons aanwezig zijn, maar al snel merkte ik dat ze vooral werkten zoals de Divine Beasts uit Breath of the Wild en je een vast aantal objectieven moest zoeken om de dungeon uit te spelen. Een van de dungeons kon ik gewoon een groot deel overslaan door te klimmen en te zweven met Link zijn Paraglider. De eindbazen waren dan wel weer interessant en de moeite om te bevechten en de beloning van elke dungeon is ook absoluut de moeite. Oh ja, ook de Koroks zijn weer terug, en deze keer kan je maar liefst 900 Korok seeds vinden, gelukkig krijg je voor sommige taken er 2 ineens!

Quite the handy lad

Zoals eerder gezegd, brengt Link zijn nieuwe arm ook wat nieuwe vaardigheden met zich mee. Ditmaal hebben we de Sheikah Slate niet meer uit Breath of the Wild, waarmee we vaardigheden zoals Stasis, Cryonis, Bombs of Magnesis hadden. Hoewel die vaardigheden interessante tools waren om puzzels op te lossen of om een weg door de wereld te vormen, vallen ze in het niets tegenover de nieuwe en zal je de oude al snel niet meer missen. Behalve de bommen misschien, maar dankzij de komst van bomb flowers heb je die functie technisch gezien in een ander jasje. De vaardigheid “Ultrahand” is degene waar je waarschijnlijk het meeste gebruik van zal maken. Met deze vaardigheid kan je allerlei spullen opnemen en aan elkaar plakken om zo de meest uiteenlopende constructies te maken. Combineer je dit met Zonai technologie zoals ventilators, raketten, wielen en andere voorwerpen dan kan je allerlei verschillende voertuigen maken om gemakkelijk door de wereld te navigeren. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het maken met de juiste benodigdheden. Zonai technologie is op heel wat plaatsen te vinden, maar je kan ook Zonai dispensers vinden op verschillende plaatsen die je, in ruil voor andere items, capsules geven met verschillende van deze objecten in.

Een andere vaardigheid die geregeld van pas kan komen is “Recall”. Hiermee kan je objecten terug bewegen in de tijd, zoals blokken die uit de lucht gevallen zijn om zo mee naar boven te liften. Maar ook andere zaken zoals explosieve tonnen of stenen die vijanden naar je gooien kan je terug richting eigenaar sturen. Verder heb je nog “Ascend” waarmee Link door vaste materie naar boven kan zwemmen. Dit is heel handig op plaatsen waar je veel verticale afstand moet overbruggen zonder dat je als een gek moet gaan klimmen. Tenslotte is er nog “Fuse” waarmee je objecten kan bevestigen aan je wapen of schild. Ook deze vaardigheid heeft tal van mogelijkheden waarvan de belangrijkste natuurlijk is om je wapens sterker te maken door er monster materials aan te bevestigen, of 2 zwaarden aan elkaar te hangen. Maar je kan ook een raket aan je schild hangen om zo een boost naar boven te verkrijgen, of een ruby aan je schild vastmaken om het lekker warm te hebben in koude omgevingen.

The Hero of Time

Voor de rest heeft Link nog steeds dezelfde acties als voorheen. Hij kan met zijn schild zichzelf verdedigen, aanvallen afweren, dodgen en een Flurry Rush aanval uitvoeren naast zijn gewone aanvallen. Ook de breekbare wapens maken hun terugkeer, wat dit maal minder frustrerend aanvoelt dankzij de mogelijkheid om wapens aan elkaar te fusioneren om weer snel degelijke wapens te hebben. Doordat Link in het begin al zijn krachten verliest, begin je ook weer met 3 hartjes en een kleine stamina meter. Door de uitdagingen van de shrines te voltooien verdien je “Light of Blessing”, en eenmaal je er vier hebt verzameld kan je deze inwisselen tegen een volledig extra hartje of 1/5de van een stamina cirkel. Er is een nieuwe resource waar je rekening mee dient te houden, en dat is de batterij duur die je nodig hebt om Zonai technologie van kracht te voorzien. Deze kan je ook upgraden, maar daar moet je iets harder voor werken en voornamelijk in de ondergrond zijn. Het bereiden van maaltijden maakt ook zijn terugkeer, maar deze keer met een kleine verbetering in de vorm van een receptenboek. Je kan vanuit die boek snel kijken welke gerechten je reeds hebt gemaakt en, als je alle benodigde ingrediënten hebt, vanuit dit menu alles in één keer selecteren.

Wat ook terugkeert zijn de verschillende outfits die je sterker kan maken bij de Great Fairies en die tal van voordelen hebben zoals er voor zorgen dat je niet verbrand op Death Mountain, of die je een bonus geven als je klimt. Er is nu zelfs een set die helpt als je aan het klimmen bent wanneer het begint te regenen! Wat wel nieuw is, is de mogelijkheid om heel wat soorten materialen aan je pijlen te bevestigen vooraleer je deze afvuurt. Zo kan je een Fire Fruit bevestigen om een vuurpijl af te schieten, een bomb flower om een explosieve pijl af te vuren, maar ook monster onderdelen kunnen heel behulpzaam zijn. Zo zal een Keese oogbal je pijl veranderen in een doelzoekende pijl en zal een Keese vleugel je pijl verder doen vliegen. Je bent, zoals bij alle fusies, helaas wel gelimiteerd tot slechts één voorwerp te fusioneren met je pijl.

Ik kan wel uren door blijven gaan over The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en jullie overtuigen waarom ik zo enthousiast ben van deze game. Vreemd eigenlijk, want initieel was ik geen grote fan van Breath of the Wild, en ben ik er drie keer opnieuw aan moeten beginnen vooraleer ik de smaak echt te pakken kreeg. Maar bij Tears of the Kingdom kon ik mijn Switch maar niet neerleggen en speelde ik op elk vrij moment om de volgende shrine te ontdekken of om weer een stapje verder in het verhaal te raken. De grootste reden is wellicht Link zijn nieuwe vaardigheden, voornamelijk de “Ultrahand” waarmee ik gemakkelijk constructies kon maken om mij snel te verplaatsen in de wereld. Maar uiteraard ook de verschillende verbeteringen aan bestaande zaken, zoals het kunnen fusioneren van wapens waardoor het minder frustrerend was om je sterke wapens te verliezen omdat wapens na een aantal slagen stuk gingen omdat je vaak genoeg nieuwe sterke wapens kon maken. Is het de perfecte Zelda game? Volgens mij is er nog steeds ruimte voor verbetering op bepaalde vlakken (opslaan van load-outs van outfits, meer manieren om je items te organiseren, meer volwaardige dungeons, …), maar we zitten zeker wel op het juiste pad, en ik vermoed dat we deze richting ook blijven opgaan voor vervolgen die ongetwijfeld nog gaan komen. Hoe dan ook, Tears of the Kingdom is sowieso op dit moment alvast mijn Game of the Year!

• Veel diepgaander verhaal dan voorganger
  • Interessante mechanics zoals Ultrahand, Fuse en Ascend
  • Boeiende wereld met meerdere lagen