The Legend Of Zelda: Skyward Sword HD

The Legend Of Zelda: Skyward Sword HD
The Legend Of Zelda: Skyward Sword HD
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Is het alweer 10 jaar geleden dat The Legend of Zelda Skyward Sword uitkwam? De tijd vliegt soms toch enorm als je er over na denkt. Toen bestond de Zelda franchise net 25 jaar, en Skyward Sword was een van de zaken die Nintendo uitbracht om dit te vieren. Destijds had ik wat problemen met het spel, voornamelijk met de motion controls, en belande hij ergens onderaan de lijst van mijn favoriete Zelda games. Nu we de 35ste verjaardag vieren, is het tijd om met deze HD versie te kijken of Skyward Sword toch niet wat hoger mag komen op de lijst en deze port dus een goede keuze was van Nintendo.

Legendary Hero

Chronologisch gezien, kijkend vanuit de officiële tijdlijn, zit het verhaal van Skyward Sword aan het prille begin en wordt hier verteld over hoe Zelda en Link in hun eeuwige rollen vallen. Eeuwen geleden, volgens de legende, creëerden de drie godinnen een kracht die wensen kon vervullen: de Triforce. Demise, de “Demon King”, was op zoek naar deze kracht en had al grote delen van het land verwoest. Als laatste hoop verzamelde de godin Hylia de overlevenden en stuurde hen met enkele delen van het land de lucht in vooraleer ze Demise zou aanvallen en overwinnen. Het grootste eiland met de overlevenden kennen we vandaag als Skyloft, waar we een jonge Link vinden die aan zijn laatste examen moet beginnen om een echte ridder te worden.

Nadat hij hier in slaagt, vliegt hij samen met Zelda op hun Loftwings om de overwinning te vieren. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Zelda in een duistere tornado naar de wereld onder de wolken gezogen. Aangedaan van wat er gebeurde, kan Link moeilijk de slaap vatten en hoort hij een mysterieuze stem. Hij volgt de stem tot in een geheime kamer in Skyloft, waar een zwaard op hem wacht. Dit zwaard wordt bewoond door Fi. Zij zal Link tijdens dit avontuur helpen door hem tips te geven en als spreekbuis van de godin te dienen. Eenmaal Link er achter komt hoe hij door het wolkendek kan geraken, leert hij meer over zijn lot en rol in het avontuur in Faron Woods. Daar komt hij ook onze grote protagonist van dit verhaal tegen, de Demon Lord Ghirahim. Wat zijn rol is, en hoe alles verder tot uiting komt laat ik je uiteraard zelf ontdekken.

Deze HD port ziet er trouwens erg goed uit en dankzij de kleurrijke tekenstijl voelt het niet zo erg gedateerd aan. Het is natuurlijk geen Breath of the Wild, maar het verbaasde me soms wel hoe mooi bepaalde omgevingen er uit zagen. De soundtrack klinkt nog steeds even prachtig als 10 jaar geleden en blijft een sterke troef om het verhaal op de juiste momenten wat extra te ondersteunen. Het enige wat minder is, zijn de soms vervelende geluiden die de personages maken als je er tegen praat.

Motion controls

Wat trouwens ook zal opvallen, is dat verschillende elementen uit deze game een rechtstreekse inspiratie vormden voor tal van zaken uit Breath of the Wild. Om te beginnen heeft Link in deze game een stamina meter die gebruikt wordt als je wil sprinten, klimmen en aan randen hangen. Deze kan je niet upgraden, maar op geen enkel moment in het spel had ik het gevoel dat dit nodig was. Daarnaast is er ook nog een sailcloth dat je van Zelda in het begin krijgt waarmee je, na een grote val, veilig kan landen zonder schade te krijgen. In tegenstelling tot in Breath of the Wild kan je hier niet vrij rondzweven met je zeil maar zal je gewoon recht naar beneden zweven. Verder zien we ook dat schilden in dit spel een durability meter hebben en dus kunnen stuk gaan als je ze veel gebruikt. Hoewel dit niet de enige zaken zijn, waren dit wel de meest opvallende en weten ze het spel wel interessanter te maken.

Maar het belangrijkste aspect is waarschijnlijk wel de manier waarop je je schild en zwaard hanteert in dit spel. Een groot hekelpunt voor veel spelers 10 jaar geleden, want je bestuurd ze door middel van motion controls. Je linker joy-con gebruik je voor je schild en je rechter voor je zwaard. Ik moet toch zeggen, de motion controls werken verbazend goed in deze game. Al mijn slagen, de controller detecteert vanuit welke kant je beweging vertrekt, kwamen aan zoals ik het wou en dat is erg belangrijk als veel vijanden je slagen proberen af te weren of pareren met hun eigen wapens. Deze keer vond ik het fijn om mijn vijanden in het oog te houden en te zoeken achter de opening in hun verdediging om dan toe te slaan. Ook verschillende van je items, zoals bijvoorbeeld de Beetle, maken gebruik van de motion controls en vereisen dus wel wat precisie. Een groot minpunt bij de Wii-motes was dat kalibreren echt vreselijk was, je moest de controller stil op tafel leggen en wachten. Bij de joy-cons is het gewoon even op de Y-toets drukken en voila. Het viel wel op dat destijds bij de Wii er zelden opnieuw gekalibreerd moest worden terwijl het hier bijna constant nodig was. Gelukkig dus dat het zo snel werkt.

Ben je echter nog steeds geen fan van deze controls, dan kan je gewoon met de controller zelf spelen. In plaats van met je rechter joy-con te zwaaien gebruik je de rechter joystick van je controller voor je zwaard. Op zich vond ik het ook wel prettig spelen, maar mijn slagen voelden minder natuurlijk aan. Het draaien van de camera moest je doen door de L-toets in te houden en dan de rechter stick te bewegen, iets waar ik moeilijk aan kon wennen. Al bij al is het een alternatief dat wel werkt, ook al is het verre van ideaal.

The hero we know and love

Op welke manier je Link ook wilt besturen, het is en blijft de Link die we kennen uit de vorige games. Hij rent vlot door het avontuur en bewapent zich gaandeweg met nieuwe items om steeds verder te geraken. Al deze items worden vrij goed gebruikt, vooral in boss battles maar ook om de verschillende collectibles te vinden. De Pieces of Heart maken hun terugkeer naast een hoop nieuwe zoals insecten die je kan gebruiken om potions effectiever te maken of materialen om bepaalde items en schilden te upgraden. Verschillende side quests maken ook hun opmars en er zitten er wel enkele leuke tussen, eentje daarvan laat je Gratitude kristallen zoeken voor een demon die in een mens wil veranderen. Het is echt te merken dat deze game de Zelda-elementen ten volle gebruikt die we in de voorgaande 3D-games zagen, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Het design van de dungeons is trouwens ook bij de betere van de reeks, zeker de dungeons waar Time Stones aanwezig zijn om delen van de dungeon terug te laten draaien in de tijd.

Als ik dan toch iets negatief moet benoemen, is het dat het vliegen van plaats naar plaats wat saai kan gaan aanvoelen. Een groot punt van kritiek dat The Wind Waker ook al kreeg, waar je over uitgestrekte stukken zee moest varen, maar daar waren best nog heel wat eilanden te ontdekken waar je wat kon doen. Dat laatste mist hier een beetje, er zijn maar een handvol eilanden waar iets te zien valt en meestal beperkt het zich tot een kist of twee. Daarbovenop duurt het vliegen tussen de locaties vrij lang en is er weinig dat je moet doen buiten zien dat je Loftwing hoog genoeg blijft vliegen. Andere punten van kritiek die het spel 10 jaar geleden kende werden echter wel geadresseerd en opgelost! Zo kwam Fi vroeger constant dezelfde informatie geven over items die je al honderd keer had opgepakt, kon je dialogen niet versnellen of tussenfilmpjes overslagen en kan je eindelijk de camera vrij bewegen. Verder werd er natuurlijk een grafische upgrade gedaan en, zeker niet onbelangrijk, krijg je de optie om zonder de motion controls te spelen zoals ik eerder al aangaf. Als je het origineel hebt gespeeld zal je zeker en vast nog wel enkele cosmetische verbeteringen zien in de menu’s.

Om terug te komen op de vraag: Ja! Absoluut een dikke ja! The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is een pracht van een game, met enkele van de interessantste gimmicks en dungeons. De meeste van deze gimmicks stoorde me mateloos in de Wii versie, vanwege de manier waarop de motion controls werkten. Gelukkig werken ze zoveel beter op de Switch versie en, als je echt nog steeds een hekel hebt aan zwiepen met je controllers, zelfs met een gewone controller speelt het nu redelijk vlot. Geloof het of niet, ik verkoos nu wel de motion controls boven een gewone controller terwijl ik net er naar uit keek om eindelijk de game gewoon te kunnen spelen zonder in het wilde weg te meppen met mijn controllers. Het verhaal van deze game behoort tot een van de beste in de reeks en wordt in volle harmonie ondersteund door de prachtige soundtrack. Bij deze mag Skyward Sword, ook al lost deze HD versie nog steeds niet alle issues op, zich aan de top bijvoegen in de lijst van beste Zelda games!

Mocht je je trouwens afvragen wat de amiibo net doet en of het belangrijk is om deze te hebben: de amiibo functioneert als een fast-warp punt. Als je deze gebruikt ergens op het oppervlak, zoals in Faron Woods, dan zal je automatisch naar de lucht getransporteerd worden zonder via een save standbeeld dit te moeten doen. Ga je dan ergens anders naartoe boven de lucht zoals Skyloft bijvoorbeeld en gebruik je de amiibo opnieuw, warp je naar je vorige punt (in dit geval naar Faron Woods).
Ik ga niet ontkennen dat dit een zeer handige functie is die eigenlijk niet achter een bijkomende kost had mogen zitten, maar het is geen groot gemis als je het niet hebt. De keuze is aan jou, maar het is sowieso wel een prachtige amiibo.

• Geweldig verhaal met een van de beste soundtracks in de reeks
  • Heel wat quality-of-life verbeteringen
  • Fantastische designs van de dungeons