The Legend of Heroes: Trails to Azure

The Legend of Heroes: Trails to Azure
The Legend of Heroes: Trails to Azure
Release Datum:, Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Ik twijfel er niet over dat iedereen, net zoals ik, wel eens de vraag krijgt waar ze de tijd vandaan halen om te gamen. Mijn antwoord is zowat altijd hetzelfde: Ik heb geen tijd om te gamen. Ik probeer wel tijd te maken maar met een huishouden, werken, verbouwingen, sociale verplichtingen en meer, is dit niet zo makkelijk. Voor sommige games, zoals Justice League: Cosmic Chaos, was dit absoluut geen probleem. Deze game was in aangename porties te verdelen zonder overzicht, vooruitgang of plezier te missen. Uiteraard kan je dat niet met elke titel doen. Bepaalde titels vragen een deftige hoeveelheid tijd, inzicht en toewijding om echt volwaardig gespeeld te worden. Alle games uit ‘the legend of heroes’-reeks vallen in deze categorie. Uiteraard is dit een gigantisch pluspunt voor deze reeks Story RPGs. Eens kijken of deze heruitgave kan bijdrage aan de wonderlijke wereld van ‘The Legend of Heroes’.

Return to Crossbell

De game is een onmiddellijke verderzetting van The Legend of Heroes: Trails from Zero, die jullie hopelijk nog kennen aangezien ik de titel zo hoog inschat. Bij het opstarten van het spel gaat het verhaal van Lloyd Bannings, die momenteel gescheiden is van zijn team, gewoon verder na het epische slot van Trails from Zero. Lloyd is nog steeds de onofficiële leider van de SSS, de Special Support Section van de politie, waarmee hij bekendheid en respect heeft opgebouwd in zijn omgeving. In het begin van het verhaal merken we een verschuiving in de leden van het team aangezien Randy en Tio beide afwezig zijn door verhaal gebonden redenen. In de plaats daarvan voegen Noel Seeker en Wazy Hemisphere zich bij het team, beide niet onbekend voor de mensen die de voorgaande titel hebben gespeeld. Deze leden hebben, zoals we ondertussen allemaal gewend zijn in ‘The Legend of Heroes’-reeks, een gedetailleerd uitgewerkt karakter dat merkbaar is doorheen het spel. Met deze nieuwe leden zetten we het verhaal van de voorlopende game dus bijna letterlijk voort en wordt er veel al snel zoals vanouds. Na de introductie begeef je je terug naar de stad en begin je terug aan je missies en requests van iedereen die de SSS contacteert om je stad zo te verbeteren.

One big world

Het was al eerder duidelijk gemaakt dat de huidige Legend of Heroes games allemaal in dezelfde wereld afspelen. We maken kennis met dezelfde technologie, wereldgeschiedenis, filosofie en meer waardoor de diepgang van deze game, en al de anderen uit de franchise, niet te ontkennen of onderschatten valt. Hiermee haal ik misschien, eigenlijk nogmaals, de grootste troef van deze gamereeks aan: het indrukwekkende verhaal gecombineerd met een bijna overdreven gedetailleerde wereld. Hoewel dit geweten is, maakte ik toch een klein vreugdesprongetje toen deze samenloop van games nog maar eens duidelijk werd gemaakt door de geliefde studenten van Thors Academy in uniform te zien verschijnen op mijn scherm. Deze game speelt zich echter vooral af in en rond Crossbell waardoor er niet onmiddellijk veel overlapping is met de Trails of Cold Steel serie. Dit hoeft echter niet te gebeuren om duidelijk te maken hoe deze game onderdeel uitmaakt van een groter gebeuren dat op meesterlijke wijze samenkomt wanneer het gepast is. We spreken tijdens het spelen van deze game dus niet over een indrukwekkende grote bereikbare wereld, maar, opnieuw, de diepgang en samenhang van de bredere wereld is wat je zal opvallen en wat impact zal maken op je verhaal en gameplay.

Master Quartz.

Ongetwijfeld zal ondertussen opvallen dat veel zaken, zoals pluspunten en opzet, terug komen in deze game. We moeten echter onthouden dat deze titel origineel voor de ‘Trails of Cold Steel’ reeks is uitgekomen waardoor bepaalde introducties en nieuwigheden feitelijk nieuw horen aan te voelen. Het is en blijft immers een heruitgave van een game uit 2011. Hoe dan ook zijn we geen onbekenden meer met het concept van de Quartz, Sepith, Arts, Craft, Orbments en meer. Voor nieuwe lezers wil ik uiteraard nog even samenvatten wat er allemaal te bespreken valt. Elk personage heeft een Orbment. Dit is een toestel waar je Quartz kan in zetten en Quartz zijn een soort kristallen met bepaalde upgrades voorzien aan je personage. Door deze te combineren komen allerlei Arts ter beschikking die je kan gebruiken tijdens en soms buiten je gevechten. Door verschillende Quartz in je Orbment te installeren ontwikkelen zich een waaier aan Arts die afhankelijk zijn van de sterktes van je Quartz en de gecombineerde kleuren die elk voor een element staan.

Master Quartz is daarbij een grotere, sterkere Quartz dan al de anderen. Deze staat centraal in je Orbment en voorziet je van power ups waarvan je er systematisch meer vrijspeelt door deze master Quartz te doen stijgen in level. Dit maakt dat het invullen van je Orbment soms voor een dilemma zorgt. Kies je er immers voor om een nieuwe master Quartz te installeren die je terug van level 1 moet opbouwen, maar die op termijn indrukwekkender zal uitdraaien of blijf je verder bouwen op de levels die je al hebt verzameld? Dit maakt het spel dat beetje persoonlijker en strategischer aanvoelen.

Conclusie

Deze game neemt de wonderlijke wereld die is opgebouwd in Trails from Zero en zet de magie, spanning en plezier voort in dit tweede deel. Uitzonderlijk moet ik aanraden dat deze game best enkel te spelen is na het spelen van zijn voorloper. Het verhaal gaat immers bijna exact verder waar de vorige game stopt waardoor de opbouw en relatie met de omgeving en iedereen daarin duidelijker en realistischer zal aanvoelen. Alle positieve kanten en eigenschappen van de eerste game zijn daarbij ook volledig van toepassing op dit tweede deel waardoor ik de vorige review en conclusie bijna letterlijk zou willen overnemen om ook deze titel aan te prijzen. De (kleine) verbeteringen die zijn aangebracht maken de game een beetje meer gevarieerd, maar dit betekent niet dat ik de game hoger scoor of meer aanprijs dan zijn voorganger. Lang verhaal kort: laat dat derde deel maar komen.

Good

  • perfecte verzetting
  • combat en missies iets veelzijdiger dan de voorloper

Bad

  • tijdopslorpende game.
9.1

Fantastisch

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password