The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III & IV

Als je je onderdompelt in de wereld van The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III en IV, begin je aan een epische reis vol tactische gevechten, intrigerende verhaallijnen en complexe relaties tussen personages. Deze geliefde titels, die een stevige voet aan de grond hebben gekregen in de wereld van Japanse role-playing games, bieden een meeslepende spelervaring die een blijvende indruk achterlaat.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III en IV, ontwikkeld door Nihon Falcom en uitgegeven door NIS America, zijn het derde en vierde deel in de Trails of Cold Steel-serie. Deze titels zijn onlangs geport naar de PlayStation 5-console en bieden spelers een verbeterde spelervaring. Het zijn meteen ook de eerste twee games uit deze serie die naar de PlayStation 5 komen. De fysieke release bevat zowel The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III & IV, digitaal kan je beide games dan weer afzonderlijk aanschaffen. Beiden games verschenen eerder al respectievelijk in 2019 en 2020 in Europa, en bieden dus een “upgrade” op de PS4 versies. Als upgrade heeft deze nieuwe PS5-versie een paar welkome prestatieverbeteringen en laadt hij iets sneller, maar verder is het een marginale grafische upgrade. Het lijkt er ook op dat de PS5-versie een iets donkerder, minder verzadigd kleurenpalet heeft. Het grootste pluspunt van de PS5-versie is zeker dat alle DLC is inbegrepen, wat een heleboel nieuwe outfits, cosmetica en voorwerpen toevoegt die Rean en Class VII kunnen gebruiken.

De verhaallijn van deze titels begint enkele jaren na de gebeurtenissen in de eerste twee delen. Ze volgen de avonturen van Rean Schwarzer, een oorlogsheld die instructeur is geworden op een afdeling van de Thors Militaire Academie, en zijn studenten. Het verhaal ontvouwt zich terwijl ze worstelen met de nasleep van de Ereboniaanse burgeroorlog en nieuwe dreigingen.

Trails of Cold Steel III

In Trails of Cold Steel III is de verhaallijn ongetwijfeld een van de krachtigste aspecten van de game. Het plot weeft zich ingewikkeld door talloze goed ontwikkelde personages en hun complexe onderlinge relaties. Rean, de hoofdpersoon, wordt niet alleen geconfronteerd met de uitdagingen van zijn nieuwe leven als militair instructeur, maar ook met zijn duistere verleden en zijn connecties met de invloedrijke figuren van Erebonia. De interpersoonlijke dynamiek speelt een cruciale rol in het verhaal en voegt diepte en complexiteit toe aan de plot.

Vanuit het oogpunt van gameplay biedt Trails of Cold Steel III een diepgaand turn-based gevechtssysteem. Spelers kunnen een team samenstellen van personages met unieke vaardigheden en verschillende tactieken, en optimaal gebruik maken van hun onderlinge synergie om verschillende tegenstanders te verslaan. De game bevat een “link”-systeem waarmee personages elkaar kunnen ondersteunen tijdens gevechten, wat nog een laag strategie toevoegt. Het opbouwen van een goed samengesteld team van personages met verschillende vaardigheden is cruciaal voor het overwinnen van uitdagingen, nog versterkt door functies als de “Brave Order” en het “Break System”, die extra diepte aan strategie en tactiek toevoegen aan gevechten. Bovendien zorgen verschillende extra activiteiten zoals zijmissies, minigames en verzamelobjecten ervoor dat je genoeg afwisseling te verwerken krijgt doorheen het avontuur.

De graphics in deze PS5-versie van Trails of Cold Steel III zijn verbeterd ten opzichte van de voorgangers, met gedetailleerde omgevingen en goed geanimeerde personages. Daarnaast is de soundtrack geslaagd, met nummers die perfect passen bij de sfeer van het spel en de speler een meeslepende ervaring bieden.

Trails of Cold Steel IV

Trails of Cold Steel IV brengt veel van de verhaallijnen en relaties die in eerdere hoofdstukken zijn ontwikkeld tot bloei. De game gaat verder met het verkennen van thema’s als oorlog, vriendschap en opoffering, waarbij de personages de gevolgen van hun acties moeten dragen. De personages, elk met hun unieke verhaal en motivaties, staan centraal en hun relaties worden verder uitgediept.

Trails of Cold Steel IV biedt een vergelijkbare spelervaring als zijn voorganger, met een diep en tactisch gevechtssysteem dat de vaardigheden van de speler op de proef stelt. De game introduceert echter ook nieuwe elementen en speelbare personages, waardoor de gevechtsstrategieën nog gevarieerder worden. Het verhaal speelt zich af in een land dat op de rand van een conflict staat en blijft Rean en zijn kameraden volgen, terwijl ze vechten om een nieuw gevaar voor Erebonia te voorkomen. De personages, elk met hun eigen unieke achtergronden en redenen, blijven op de voorgrond en hun banden worden nog sterker. Qua gameplay biedt Trails of Cold Steel IV een vergelijkbare ervaring als zijn voorganger, met een complex en strategisch vechtsysteem dat de vaardigheden van de speler op de proef stelt. De game bevat echter ook nieuwe toevoegingen en speelbare personages, waardoor de ervaring nog wat gevarieerder wordt.

Op grafisch gebied handhaaft Trails of Cold Steel IV de hoge standaard van de serie met gedetailleerde omgevingen en vloeiende animaties. Het schiet echter tekort ten opzichte van Triple A producties, met name in de conversie voor de PlayStation 5. De soundtrack blijft een sterk punt, maar heeft misschien niet die memorabele nummers die je van een dergelijke ervaring zou verwachten.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III en IV zijn twee goed uitgewerkte hoofdstukken van een serie die nu al wordt geprezen. Versterkt door een leuk verhaal, diepgaande gameplay en een goed gemaakte weergave, zullen de twee titels zeker intrigerend zijn voor fans van de serie. Ze bieden echter misschien geen niet te missen ervaring voor degenen die niet bekend zijn met de serie en deze samen met de lancering van dit combo pack benaderen. Wil je het verhaal volledig kunnen volgen van deze titels zal je toch echt eerst het eerste en tweede deel even moeten doorspelen, waardoor de commitment voor dit pakket al meteen heel groot wordt voor nieuwe spelers.

• 2 games + alle DLC in 1 pakket
  • Vele uren RPG plezier
  • Grote cast