The King of Fighters XIV

The King of Fighters XIV
The King of Fighters XIV
Release Datum:Genre:Ontwikkelaar:Uitgever:

The King of Fighters XIV is het nieuwste deel uit deze langlopende serie van fighting games. KOF XIV verruild de 2D karakter sprites die tot en met deel XIII gebruikt werd met 3D karakters. Hoewel KOF fans hier even aan zullen moeten wennen draait het in een fighting game natuurlijk om de gameplay, gelukkig is KOF XIV een waardig vervolg geworden.

The King of Fighters XIV is een game die gemakkelijk te leren is maar moeilijk om te masteren. Deze game is daardoor zowel leuk voor beginners als voor de doorgewinterde KOF veteraan. KOF XIV draait nog steeds om zoveel mogelijk sterke combo’s uit te voeren, waarbij uiteraard perfecte timing voor nodig is om de soms toch wel complexe knoppen combinaties in te voeren. Dit is dan ook meteen wat KOF XIV uitdagend maakt voor de hardcore fighting game spelers en KOF veteranen. Niets is bevredigender dan eindelijk die moeilijke maar sterke combo te leren en perfect te gebruiken tegen een tegenstander. Maar vergis je echter niet, ook voor nieuwelingen heeft KOF XIV genoeg te bieden. Want ook zonder al deze combo’s te leren kan de casual speler veel plezier beleven aan deze game.

The King of Fighters XIV heeft namelijk een lagere instapdrempel dan de vorige delen. Speciaal voor beginnende spelers zijn de Rush combo’s toegevoegd. Deze kan je uitvoeren door één enkele knop meerdere malen na elkaar in te drukken. Hoewel deze manier van spelen al in andere fighting games zat, is het een nieuw gegeven voor de King of Fighters reeks. Hierdoor kunnen nieuwe spelers dan ook meteen spectaculair ogende moves gebruiken met alle karakters. Wel is het zo dat deze Rush combo’s erg makkelijk te blokken zijn, en al zeker voor de gevorderde spelers. Maar het geeft nieuwe spelers meteen het gevoel dat ze zelf ook mooie moves uit de personages kunnen tevoorschijn toveren, wat natuurlijk dan weer aanspoort om zodra je de basics kent de betere moves van je favoriete personages te gaan leren.

Voor de nieuwe spelers, en mensen die hun skills wat willen aanscherpen bevat de game tutorial mode, training mode en de trial mode. Tutorial en training mode spreken voor zich natuurlijk, hier kan je zelf op je eigen tempo alle moves van je karakter oefenen en instuderen in de volgorde die je zelf wil. Al vind ik persoonlijk de trial mode hier net iets beter voor geschikt. In trail mode ga je alle moves van een karakter af om deze zo te leren en te oefenen. Deze mode begint natuurlijk bij de meest basics moves om zo verder te gaan tot complexe combo’s. Deze mode is dan ook ideaal voor nieuwe spelers om zo de basics en geavanceerde moves van een personage te leren.

In The King of Fighters kies je standaard niet één personage, maar je stelt hier een team van drie personages samen. Zodra een personage K.O. gaat zal een nieuwe ronde beginnen met een ander personage uit je team, tot dat één van de twee spelers geen personages meer over heeft. Waarna die dan natuurlijk de match wint. Het is dan ook erg leuk zodra je drie karakters hebt gevonden die perfect zijn voor jouw team en speelstijl. Het kan echter wel een tijdje duren voor je alle karakters getest hebt, want KOF XIV heeft een karakter roster van maar liefst 50 personages die ook nog eens stuk voor stuk uniek zijn. De game bevat naast bekende terugkerende personages ook achttien geheel nieuwe personages. Het is dan ook bijna onmogelijk om geen personages te vinden die jij leuk vind.

Ondanks het gebruik van 3D rendered personages zijn alle bekende personages nog steeds erg herkenbaar, echter voelen ze af en toe wat minder charismatisch aan dan hun 2D versies uit de vorige games. Maar dit heeft gelukkig geen impact op de gameplay. Hoewel er ondertussen meerdere fighting games zijn verschenen die er veel beter uitzien, ziet KOF XIV er gelukkig goed genoeg uit, al had het natuurlijk beter gekund. Dit is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan het feit dat het ontwikkelingsteam niet erg veel ervaring heeft met 3D graphics, (Dit heeft SNK zelf ook al toegegeven) maar men wou met het oog op de toekomst toch reeds overschakelen naar 3D graphics om in de toekomst toch mee te kunnen met moderne graphics. Ik verwacht dan ook dat een eventueel vervolg er wel indrukwekkend zal gaan uitzien. Begrijp me echter niet verkeerd, hoewel het zeker niet de mooiste fighting game is, zijn de graphics niet slecht, maar het had er ongetwijfeld veel beter kunnen uitzien met meer ervaring op het vlak van 3D graphics. De stages vind ik dan weer wel geslaagd. Deze ogen stuk voor stuk erg spectaculair en aantrekkelijk. Er zitten in totaal een negentien stages in de game die allen erg sfeervol zijn weergegeven, deze zijn in tegenstelling tot de iets wat minder charismatische personages prachtig weergegeven. De game draait erg vlot op 60FPS, ik heb dan ook geen enkele keer framedrops opgemerkt. Ook de menu’s zijn vlot en overzichtelijk weergegeven, wat natuurlijk altijd een pluspunt is.

In tegenstelling tot Street Fighter V bevat KOF XIV wel vanaf de launch een story mode. in de story mode krijg je af en toe tussen de gevechten door een korte cutscene die ene deel van het verhaal uit de doeken doet. Ook zullen personages af en toe met hun tegenstanders converseren wanneer deze op één of andere manier met elkaar te maken hebben. Verwacht je echter niet aan een uitgebreide story mode zoals in Mortal Kombat X of Street Fighter V ( na de story update…). De story mode van KOF XIV is in feite de klassieke arcade mode zoals je deze kent uit de oudere delen en andere klassieke fighters. Wanneer je deze met een team hebt uitgespeeld krijg je dan ook een cut-scene dat met dit team te maken heeft te zien, deze vertellen dan ook wat meer over de impact van het toernooi bij het gekozen team.  Naast de Story en training modes waar ik het eerder al heb over gehad bevat de game ook nog enkele andere standaard offline modes zoals je die in andere klassieke fighting games ook kan terugvinden. Denk hierbij aan time attack, survival en versus mode.

Tenslotte heb je dan nog de online mode, wat natuurlijk het aantrekkelijkste zal zijn voor de hardcore KOF fans en de competitieve spelers. De servers lopen erg vlot en stabiel, en ik heb online geen enkele keer last gehad van lag. Waardoor het online even vlot speelde als offline. Online kan je kiezen om ranked matches te spelen of om unranked lobby’s te joinen. De lobby’s bieden plaats aan twaalf spelers. In de lobby’s is ruimte voor meerdere rooms, waardoor jij een slot kan kiezen waar je zelf speelt, waarna mensen jouw kunnen joinen om alvast te vechten in plaats van te wachten tot het jouw beurt is in de main room van de lobby. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om aan te schuiven om tegen de winnaar van een gevecht te spelen.

Conclusie:

King of Fighters XIV is een zeer sterke fighting game geworden die leuk is voor zowel casual als hardcore spelers. Mede dankzij het grote roster met 50 personages zit er voor iedereen enkele geschikte personages in KOF XIV. Ondanks dat de game gekozen heeft voor 3D karakter modellen in plaats van 2D sprites speelt KOF XIV nog steeds zoals een echte King of Fighters game die makkelijk te leren is maar moeilijk is om te masteren, waardoor deze game een waardig vervolg geworden is.

 

Good

  • Gevarieerd roster van 50 personages
  • Makkelijk te leren
  • Moeilijk te masteren

Bad

  • Niet al te indrukwekkende graphics
8

Geweldig

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password