The Grinch: Christmas Adventures

The Grinch: Christmas Adventures
The Grinch: Christmas Adventures

Het is weer bijna zover… Kerstmis komt eraan. Voor de ene is Kerst een fantastische periode vol cadeaus, lekker eten en gezellige feestjes, maar voor de andere heeft er een complete haat-liefde verhouding mee, maar dan zonder het liefde-stuk. Tot die laatste categorie mag je The Grinch rekenen. Het hoofdpersonage in deze game haat Kerst en wil eigenlijk Kerstmis stelen, samen met de hulp van zijn hondje max. De game is, ondanks zijn wat minder vrolijke thema, eentje voor de allerkleinsten. Of ik me ook heb weten vermaken met deze jeugdige platformer vertel ik je zo.

Verhaaltje vertellen

Dat de game echt voor de kleinsten onder ons gamers is, wordt al snel duidelijk. De start van het verhaal in deze game voelt wel heel kinderlijk aan, maar klopt wel volledig voor de doelgroep.  Alles wordt kinderlijk eenvoudig maar leuk aan elkaar gerijmd.

The Grinch wil Kerstmis stelen en heeft daarbij hulp van zijn hondje Max. Max moet in het eerste level nog wel gevonden worden door The Grinch. Moeilijk is dit eerste level totaal niet maar dient wel als heldere tutorial voor de allerkleinsten.

Cadeau´s en puzzelstukken

De game speelt zich af in drie locaties met elk zes verschillende levels. Tijdens deze levels moet je cadeaus en puzzelstukken verzamelen. Heb je voldoende puzzelstukken verzameld dan mag je de puzzel ook effectief proberen maken. Ook dit is goed gedaan voor de jonge garde die deze game zal spelen. Het begint eenvoudig met een simpele puzzel maar wordt gaandeweg toch ietsje moeilijker. De besturing is intuïtief en de puzzels hebben een groter doel. Kan je een puzzel volledig maken dan speel je een speciale vaardigheid vrij die The Grinch nodig zal hebben op zijn avontuur. Leuk bedacht en zelfs ik bleef op zoek gaan naar elk puzzelstukje. Geloof me, ze lagen echt niet zomaar voor het oprapen en papa en mama mogen zoon- of dochterlief best een beetje helpen.

Uiteindelijk krijgt The Grinch heel wat vaardigheden zoals een dubbele sprong, zwieren aan een lasso, een jetpack en nog zo veel meer op voorwaarde natuurlijk dat er voldoende puzzelstukjes gevonden worden. Ergens wel jammer dat de cadeaus die je verzameld eigenlijk geen echt belang hebben in de game, buiten natuurlijk het stelen van Kerstmis en alles wat daar bij hoort.

Platformidabel

De game is een echte 2D, 2’5D platformer die echt heel leuk speelt. Wat ik misschien wel wat jammer vond waren de vele rijmpjes die je te horen krijgt tijdens het spelen. Deels leuk natuurlijk voor de kleintjes, maar voor mezelf haalde dit het tempo soms echt wel uit het spel. Moeilijk in te schatten hoe het voor kinderen zal aanvoelen, al zullen zij zich ook wel eens ergeren wanneer er net een tekstvak in beeld verschijnt wanneer ze willen springen of zwieren aan een touw.

De game wordt geleidelijk aan moeilijker zonder ooit te lastig te worden.  Zo moet je naarmate het verhaal vordert vijanden verschalken, voorwerpen ontwijken, op trampoline springen enz. Dit zorgt er voor dat de game uitdagend en boeiend blijft en durf ik met zekerheid zeggen dat The Grinch de kids zal amuseren tot het laatste level. Dit allerkleinsten zullen af en toe wel wat hulp nodig hebben van de ouders of grote broer of zus.  Het zoeken naar de puzzelstukken is meer dan voldoende uitdagend. Ik had soms ook een tweede playthrough van een level nodig om ze allemaal te vinden.

Sfeervol

The Grinch Christmas Adventures heeft een leuke sfeer. Waggelende koekjes die naar je op zoek gaan, je vrolijke hondje Max, speelgoedfiguurtjes als vijanden, mooie, kleurrijke en afwisselende locaties. Alles ademt Kerstmis en ziet er grafisch meer dan in orde uit. De levels worden mooi aan elkaar gelijmd via leuke tussenfilmpjes en een vertelstem die de kerstsfeer voor kinderen in huis haalt.

Controls

Als volwassene met jarenlange game-ervaring voelen de controls heel vertrouwd aan, maar ook voor kinderen zijn deze perfect. Nieuwe vaardigheden en spelelementen worden met het juiste tempo geïntroduceerd zodat de allerkleinsten zeker voldoende tijd krijgen om de controls onder de knietjes te krijgen en te memoriseren. Ook het puzzelen verloopt kinderlijk eenvoudig en vind ik qua spelelement perfect passen voor de doelgroep.

The Grinch of zijn viervoeter

Ondanks dat er voor The Grinch de absolute hoofdrol is weggelegd heeft zijn trouwe viervoeter Max ook zeker zijn aandeel. Zo kan Max op plaatsen komen waar het voor The Grinch onmogelijk is. Zo kan hij kruipen onder obstakels waar The Grinch niet bij kan en helpt zo puzzelstukken te verzamelen, deuren te openen enz. Ook kan hij verder cadeaus verzamelen wanneer The Grinch bv. In een kast verstopt zit terwijl koekjes hem achterna zitten.

Voor volwassenen is deze game kinderlijk eenvoudig, maar voor kinderen is dit best een volwassen platformer. De controls en nieuwe vaardigheden worden geleidelijk geïntroduceerd en bieden de kids voldoende tijd om deze te beheersen. Ook het wisselen tussen The Grinch en Max is duidelijk. Dit zal zeker de allerkleinsten aan het denken zetten en wat is er nu leuker dan zowel met een groen mannetje te spelen als met diens hondje. Zo zie ik deze game bv. perfect gespeeld worden door een 4- en 6-jarige die de krachten bundelen om door deze leuke game te raken.

Het idee van de puzzelstukken is een leuk idee dat er voor zorgt dat de levels de nodige herspeelbaarheid hebben. Ze liggen zeker niet altijd en overal voor het oprapen en wil je nieuwe vaardigheden verwerven dan zal je ze allemaal moeten vinden. Het puzzelen zelf is intuïtief en leuk. De extra vaardigheden die je hierdoor verwerft zijn een mooie beloning en zorgen ervoor dat je meer mogelijkheden krijgt om door een level te raken.

De audiovisuele sfeer zit goed in deze game en vooral de verhalende stem maken het zeker voor de allerkleinsten heel leuk. Enkel de balken tekst die tijdens het spelen vond ik irritant. Ze halen het tempo vaak uit de game maar deze tussendoor rijmpjes zijn vaak grappig voor kinderen dus zij vinden dit waarschijnlijk wel leuk. Ouders zullen hun kroost zeker zien genieten van deze game en mogen de Kerstman zeker vragen om The Grinch Christmas Adventures bij hen onder de boom te leggen.

• Game ademt kerstsfeer
  • Leuke platformer voor kinderen
  • Afwisselend spelen met The Grinch en Max