The Great Ace Attorney Chronicles

The Great Ace Attorney Chronicles
The Great Ace Attorney Chronicles

Veel games verwachten wel wat talent en skill. Precisie, oog-hand coordinatie, reflexen, timing, … allemaal aspecten die goed getraind worden tijdens gamesessies. Dit is wat van gamen zo’n gevarieerd gebeuren maakt en wat gamers meestal aanspreekt. Er zijn echter games, zelfs volledige genres van games, waar al die aspecten niet aan bod komen. Ik heb het bijvoorbeeld over de visual novel games waarin je grotendeels moet ondergaan en slechts miniem of matig moet bijsturen of bijstaan in raad en daad.

Enkele hiervan hebben zelfs al ware reeksen voort gebracht en zijn populair bij een groter publiek. Ik denk daarbij vooral aan de games van Phoenix Wright waarin je een advocaat speelt die zijn avonturen op de rechtbank met ons deelt. Hoe avontuurlijk kan een rechtszaak zijn denk je dan? Wel, afhankelijk van de vormgeving, muziek en sfeerbeelden kan de spanning te snijden zijn. Dat was toch alvast het geval voor Phoenix Wright. Maar telt dit ook voor de prequel die ons meeneemt naar zijn voorlopers?

I’m a lawyer

De opzet is dus al wat uitgelegd. Jij bent een advocaat in de rechtbank en doet je best om je client zijn onschuld te bewijzen. Uiteraard omdat je client ook effectief onschuldig is en jij de enige bent die zijn best wilt doen om dit te bewijzen. We hebben echter 2 titels onder de loep met deze titel en reizen tijdens hun verhaal tussen het verre oosten en bekendere westen. Om te slagen op 2 locaties moet je de regels van beide locaties kennen. Het grootste verschil zit hem vooral in de manier van schulduitspraken. In het Japanse hof spreekt de rechter op basis van het verloop van het proces zijn vonnis uit. In het westen daarentegen maken we gebruik van een jury. Dit wordt in de game visueel gepresenteerd door een weegschaal die hangt in de ruimte. Natuurlijk moet je deze overhalen naar jouw kant en zo de jury en dus het proces winnen. Je tegenpartij, de aanklager, probeert dit natuurlijk naar zijn kant te doen. Deze aanklager heeft uiteraard zijn beschuldigingen met de nodige bewijzen en bijpassende getuigen waarvan jij moet achterhalen of ze wel de waarheid vertellen. Het is niet altijd een kwestie van leugens en valse beschuldigingen, maar soms ook gewoon de kwestie van overhaaste conclusies en ondoordachte beslissingen. Het verloop van de zaak is meestal zowat hetzelfde: het overlopen van de aanklacht, bewijsmateriaal en getuigenissen waarna je de getuigen in een kruisverhoor mag aanspreken, vragen stellen en zelfs confronteren met contradicties met andere getuigenissen en bewijsmateriaal. Hoewel dit je op bepaalde momenten wel voor een hoop mogelijkheden zet, is het spel grotendeels eerder ondergaan en opletten zodat je effectief kan aantonen waar het schoentje wringt tussen bepaalde elementen.

Objection!

Zoals gezegd is het aan jou om onjuistheden in de zaak aan te duiden en bespreekbaar te maken. Doorheen de verklaringen en het overlopen van bewijsmateriaal is het echter niet mogelijk, ook al heb je dan al vaak door waar het schoentje knelt. Je hebt echter te wachten tot tijdens het kruisverhoor eer je punten kan en mag voorleggen en zo getuigenissen kunt opschroeven en bewijsmateriaal kunt verduidelijken. Het is soms echter wat zoeken naar het geschikte moment om actie te ondernemen en de elementen samen te gooien. Elke getuigenis is immers opgesplitst in zekere delen en je moet tijdens het exacte deel, op de correcte manier, het juiste bewijsmateriaal boven halen. Gelukkig valt het kruisverhoor in een soort cyclus en herbegint deze, indien je geen verandering brengt in de vooruitgang van de zaak, gewoon opnieuw om je de kans te blijven gunnen. Kansen krijg je dus tot je effectief vooruitgang boekt. De game heeft zelfs een extra storymode die je kan activeren en je het spel kan doorlopen als een soort film. Het spel kiest dan zelf alle oplossingen en correcte momenten om ze voor te leggen zodat je enkel nog hoeft te zitten en kan waarnemen hoe alles wordt opgelost.

Tension

De game is rijkelijk voorzien van spanning. De zaken die je voorgeschoteld krijgt hebben al hun natuurlijke spannende bijdrage aangezien me er immers weinig zo stressvol lijkt als beschuldigd worden van een zware misdaad. Daarnaast doet de game enorm zijn best om zowel visueel als auditief bij te dragen aan de sfeer. Dit lukt trouwens erg goed waardoor keerpunten, zoals de momenten waarop je een zaak helemaal op zijn kop zet door nieuw bewijsmateriaal te ontdekken, eens zo intensief overkomen. Daarnaast komen er, wanneer dit in het verhaal past, de juryleden aan te pas die elk hun opvallende persoonlijkheid hebben. Ook hier zoek je weer naar gaten en fouten in redeneringen en manieren om hun te overtuigen.

2D meets 3D

De game speelt met 3D personages op een 2D achtergrond. Het merendeel van het spel speel je in dezelfde ruimte waardoor de achtergrond en setting weinig tot geen impact of aandacht verdient. We zouden immers kunnen zeggen dat het ‘maar’ een rechtbank is. De animaties en acties die de personages echter doen zijn opvallend, kleurrijk en dragen bij aan de betrokkenheid van de speler aan het spel. Het hele gebeuren zit trouwens vol opvallende maar onverwachte wendingen die dit serieuze spel met zijn zware onderwerpen en situaties, nog steeds doet aanvoelen als een spel.

Deze game is als een lange film waar je, met momenten, een deel van kunt uitmaken. De spanningsopbouw, bijna komische visuele verrassingen en overtuigende keerpunten in de rechtszaken komen samen tot een geslaagde combinatie en evenwicht dat de game tegelijk vermakelijk als intensief maakt. De game voelt soms wat traag aan door zijn opbouw en het onvermogen om delen te skippen. Hier zal je immers wel soms achter zoeken omdat je de oplossing al relatief vroeg en vlot voor ogen hebt en wilt doorgaan tot het punt dat het kan voorleggen aan je tegenpartij, getuigen en de jury. Desondanks moet je al snel erkennen dat een skip button eigenlijk geen meerwaarde zou zijn aangezien je de hele opbouw van spanning en verhaal teniet zou doen door het simpelweg over te slaan. De 2 verhalen zijn een plezier om te doorlopen en vormen samen een aangenaam en passend geheel wat van de game gewoonweg een genot maakt.

• spannende verhalen
  • leuke personages
  • goede spanningsopbouw