The Evil Within 2

The Evil Within 2
The Evil Within 2

Vrijdag de 13de, er wordt geklopt op de deur… Ik open de deur, en het enige wat ik zie in mijn ooghoek is een pakje voor de deur. Bij het openen van het pakje zie ik een game waarvan ik nu al weet dat het de game zal worden waarmee ik dit jaar mijn vaste traditie kan voortzetten. Welke traditie? Het spelen van een echte goede horror game tijdens Halloween. Voldoet deze game aan mijn eisen? Of is het gewoon de zoveelste poging tot een scary survival horror?

Back into the looking glass

Deze game is een direct vervolg (nuja, het speelt zich enkele jaren later af) op de vorige Evil Within, en wederom speel je met de detective Sebastian Castellanos. Het is niet noodzakelijk om het verhaal van de vorige game te kennen, maar je mist hierdoor wel enkele references die tijdens het verhaal gegeven worden over de wereld waarin je terecht komt.

Los daarvan is het verhaal eentje dat je heerlijk meesleept en, telkens je je controller weer weglegt, doet verlangen naar meer. De game is grafisch zeer sterk, wat uiteraard ook helpt met de juiste sfeer neer te zetten. Ik ben iemand die wel wat gewoon is als het op horror en gore aankomt, en deze game voldoet voor mij ruimschoots in deze departementen. Het is ook vrij duidelijk dat ze zich veel hebben laten beïnvloeden door Japanse horror, met hier en daar een leuke jump scare.

Het spel speelt zich af in Union, een stadje in de gedachten van een persoon. Dit wordt verwezenlijkt via een systeem genaamd STEM, iets waar MOBIUS al jaren aan werkt. STEM en MOBIUS zijn terugkerende termen uit The Evil Within. Het belangrijkste om te weten, is dat iedereen die geconnecteerd is met STEM invloed heeft op wat er gebeurd in de wereld die gevormd werd. Helaas voor ons personage, zijn dit meestal gruwelijke dingen.

Trick or treat

Een van de nieuwigheden die je, vrij snel, krijgt is de communicator. Met deze communicator kan je signalen opvangen in de wereld. Deze signalen plaatsen markers op je kaart (welke je ook kan bekijken via de communicator). Het eerste wat opvalt, is dat je hierdoor side missions kunt starten. Je krijgt dus volledig de keuze of je zo snel mogelijk je hoofddoel wilt bereiken. Of je kan, net zoals mij, eerst proberen overal side missions te doen en zoveel mogelijk items zoeken die je leven wat aangenamer maken in deze onaangename wereld.

En daar schuilt de pracht van deze game nu eenmaal. De wereld is vrij uitgebreid, met voldoende zaken om te doen als je daar zin in hebt. Ik heb de eerste uren voornamelijk rond gelopen op zoek naar items om mijn wapens te upgraden, green gel om mijn skills te upgraden en uiteraard resources om nieuwe zaken te maken. Dat brengt ons bij het volgende punt…

Tinkering with scraps

Zoals eerder vermeld, is er een hoop wat je kan vinden in de wereld. Elk item heeft zo zijn eigen nut. We zullen beginnen bij de meest interessante, de green gel. Met de green gel kan je, volledig in dezelfde stijl als in de vorige game, je skills upgraden. Je hebt meerdere skill trees waarin je kan groeien. Dit kan invloed hebben op je sneaking of combat skills, maar ook op je athletic en health statistieken. Af en toe heb je wel een red gel nodig om verder te kunnen gaan binnen een bepaalde skill tree. Deze gels zijn veel moeilijker te vinden, en vereisen dus dat je toch wel wat rondzoekt in de wereld.

Daarnaast kan je een hele boel components vinden waarmee je andere items kan craften. Zo vind je bijvoorbeeld gunpowder waarmee je kogels kan maken, of metalen pijpen om crossbow bolts te maken. Ook voor helende items, zoals de syringes, vind je components (in de vorm van herbs). Sommige items vereisen meer components, dus zoek zeker overal.

Geregeld kom je weapon parts tegen, deze kan je gebruiken aan een workbench om je wapens te upgraden. Ook hier zijn er weer verschillende mogelijkheden. Meer vuurkracht? Sneller herladen? Meer kogels voor je moet herladen? Genoeg keuzes om je eigen speelstijl te ontwikkelen. Nieuwe wapens vind je overigens ook door het volgen van side missions. En geloof me, je kan al die extra vuurkracht echt wel gebruiken.

De toegang voor al deze upgrade mogelijkheden zijn altijd te vinden in de safe houses. Soms kom je ook wel een mogelijkheid tegen buiten een safe house, maar ik koos vaker het hazenpad terug naar een safe house om mijn upgrades te doen. Daar staat overigens een koffie machine (waarmee je je levens volledig hersteld) en een toestel waardoor je kan saven.

What do you fear, little one?

Gedurende het spel wordt een psychologisch spelletje met jou, de speler, gespeeld. Gelukkig hebben ze ook geleerd uit hun fouten van de vorige game, en zijn de zwarte balken boven en onder het beeld, waardoor je je nog meer in de game getrokken voelt.

Grote delen voelen ook alsof je interactief bezig bent met een echte horror film. Wetende dat je ergens beter niet binnen gaat, en tegen beter weten toch verder gaan omdat er eventueel iets ligt wat je leven weer makkelijker maakt in deze wrede wereld.

Oh en heb je schrik van vrouwen met lang sluik zwart haar die, gewapend met absurd grote zagen en wapens, maniakaal lachend op je afstormen? Then you are in for a treat!

Vanaf de eerste cutscene tot de laatste kogel die ik door een vijand jaagde, vooraleer ik weer terug spurtte naar een safe house om mijn vooruitgang op te slagen en te stoppen voor de avond, heb ik genoten van de game. Visueel is het een streling voor het oog. Een prachtig vervolg op de eerste Evil Within, maar dan eens zo uitgebreid, met zoveel extra content om door te gaan. Het is ook een zaligheid om de verbeteringen te zien die ze erin gestoken hebben, zoals het verwijderen van de zwarte balken boven en onder het beeld. En uiteraard het toevoegen van de communicator om de map te bekijken en gemakkelijk je doelen te vinden. Ik kan vol overtuiging zeggen dat deze game mij wel door de Halloween avond van 2017 zal krijgen, en een ere plaats krijgen in mijn traditionele Halloween game avond.

• Geen zwarte balken boven en onder meer
  • Handige kaart via de communicator
  • Side quests voor meer speelpezier