The Entropy Centre

The Entropy Centre
The Entropy Centre
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

We doen het niet vaak, maar als je zou stilstaan bij het ‘waarom’ in games, dan zou je de charme al snel uit veel titels halen. Vooral als je je zou beginnen af te vragen waarom bepaalde games vol gezaaid lijken met puzzels op basis van omslachtige elementen en logica die eigenlijk in de realiteit super onpraktisch en ronduit onlogisch zouden zijn. Gelukkig is er wel vaak een uitleg te geven aan de aanwezigheid van verzegelde deuren, complexe situaties waar je slechts op 1 manier door kan of volledige gebouwen of situaties die je niet kan ontvluchten tenzij je een complexe puzzel oplost. Gemakkelijk is het echter niet te noemen, dus respect aan alle schrijvers en ontwikkelaars die het toch maar voor elkaar krijgen. Dus wat denk je dan van een game zoals ‘The Entropy Centre’ die je van begin tot eind de ene puzzel na de andere zal voorschotelen? Ja, dat kan je bijvoorbeeld ook zeggen van een game zoals Dr. Kawashima’s Brain Training of games uit de reeks van professor Layton, maar dit is meer een opsomming of verzameling van raadsels. Wel, geen idee hoe ze het aaneen gaan puzzelen, maar The Entropy Centre is een volwaardig verhaal volgestopt met puzzels. Geen idee hoe dat zal uitdraaien, maar we zoeken het nu uit.

The Centre

Na een onheilspellende introductie, waarop we op een wandelpad van licht lopen en de aarde voor ons zien opblazen, worden we wakker als Aria in een duidelijk verlaten locatie. Aria blijkt zich niets te herinneren van wie, wat, waar, waarom of hoe en begint daarom maar te verkennen in haar omgeving. Aanvankelijk lijken we volkomen alleen te zijn op een plaats die doet denken aan een onderzoekcentrum. We komen een hele hoop bureaus, computers en kantoormateriaal tegen die allemaal al ruime tijd niet meer worden gebruikt. Dit is af te leiden uit de doorbrekende en stilaan overwoekerende plantengroei in je omgeving. Aria vindt allerlei verwijzingen naar het oplossen van puzzels, puzzle operatives en entropy energy. Na enkele minuten verkennen vinden we ASTRA. Dit is een Puzzle exercise assistent die doorheen het Entropy Centre wordt gebruikt door de puzzle operatives voor het uitvoeren van hun job, namelijk het oplossen van puzzels. Ik zou je kunnen verklaren hoe dit een job is en hoe, ondanks de vreemde uitleg die ik nu geef, dit eigenlijk wel tot een plausibel totaalbeeld komt, maar het is deze verkenning en geleidelijke ontdekkingstocht die de charme van de game bepalen. Verken het dus maar lekker zelf. Wat ik wel kan zeggen is dat de toekomst van jezelf en blijkbaar de volledige planeet afhankelijk is van je vooruitgang in het spel. Vooruitgaan is daarom de boodschap en puzzels kraken nog meer. Na een tijdje krijg je de indruk dat je misschien toch niet zo alleen bent als je aanvankelijk dacht, lijkt ASTRA meer zelfbewust dan je aanvankelijk zou denken en kom je defecte onderhoudsrobotjes tegen die je aanzien als een bedreiging. Kortom, we spreken van een deftig uitgewerkt verhaal waarin puzzels succesvol centraal staan.

The Entropy

Aria blijkt dus aangewezen om allerlei puzzels op te lossen. ASTRA ondersteunt hierbij door aan te geven welke nieuwe elementen er gaandeweg in de puzzels worden verwerkt en hoe deze kunnen worden gebruikt. Daarnaast is en blijft ASTRA een soort geweer. Je schiet echter geen kogels af maar beinvloed ermee de tijd van bepaalde items of plaatsen. Door de tijd te beïnvloeden kan ASTRA helpen om vooruit te raken in de omgeving maar ook, en eigenlijk voornamelijk, bij het oplossen van de puzzels. Het beïnvloeden van de tijd en de mysterieuze Entropy energy blijken immers gelinkt aan elkaar. Al snel begrijp je dat je geen andere keuze hebt dan vooruit te gaan en je van puzzel naar puzzel te begeven. Naast het spelen met tijd zal je ook continue met drukknoppen, schakelaars, platformen en allerlei andere klassieke puzzelelementen aan de slag gaan. Hoewel dit allemaal best standaard in de oren kan klinken zal je al snel merken dat de puzzels je van je meest creatieve en vindingrijke kant verwachten. Natuurlijk zijn er gamers die hier erg vlot in zijn en de game pas in latere delen van het verhaal pas uitdagend zullen vinden, maar anderen zullen vanaf het begin al merken dat het gebruik van tijd in puzzels best tricky kan zijn.

Natuurlijk had de game meer elementen dan enkel de puzzels en kreeg ik al snel een Bioshock-vibe in het spel. Ergens alleen zijn, of ben je het toch niet, het krijgen en verbreden van bovennatuurlijke mogelijkheden en een onheilspellend vervallen locatie, … jullie snappen het wel. Ik wil deze vergelijking echter niet te ver doordrijven want The Entropy Centre speelt heel andere troeven uit dan Bioshock. Ik maakte zelf de fout door initieel meer te verwachten op vlak van spanning nadat Aria dacht iets of iemand te zien in de verte, maar dit bleek een bijna verwaarloosbaar element in het spel en verhaal te worden. Daarbij bouwt de spanning in The Entropy Centre op een heel andere manier op dan je zou verwachten. Ja, je moet duidelijk verder in het verhaal, maar het gevoel van tijdsdruk, spanning en naderende ondergang van jezelf of je omgeving biedt zich niet zo vaak aan. Dit is gelukkig geen gemis want de troeven van het spel, namelijk de creatieve puzzels en het best origineel concept, zijn zeker merkbaar aanwezig.

Het is belangrijk om te onthouden dat de game je echt nodig heeft om puzzels op te lossen en je niet uitkijkt naar andere elementen die je, door andere ervaringen, zou verwachten in de game. Eenmaal je dit inziet en het verhaal echt een beeld begint te schetsen van je situatie en doel zal je dit probleemloos los laten aangezien je effectief doel en het bijhorende verhaal genoeg is om van The Entropy Centre een boeiend spel te maken. Daar wil ik nochtans bij vermelden dat ik in de game graag wat meer elementen en interactie had ervaren. Je omgeving is geloofwaardig aangekleed, dus een trappenhal is gewoon een trappenhal en je onderzoekcentrum lijkt inderdaad best professioneel en praktisch, maar er is met bijna niets interactie mogelijk buiten je puzzels. Her en der vind je wel eens een computer die nog aanstaat waardoor je de gebruiker zijn berichten kan lezen. Dit is langs ene kant wel vermakelijk aangezien je een inzicht krijgt in hoe het centrum ooit functioneerde en evolueerde tijdens zijn hoogdagen, maar het is te weinig naar mijn zin. ASTRA reageert enkel op puzzelelementen en andere items die je moet opnemen of terugdraaien in de tijd om vooruit te raken maar verder niets. Heel graag had ik iets gevonden in de vele kantoren en gangen waarmee ik eender wat kon doen.

The Entropy Centre is gaaf. Ik kan het niet anders zeggen. De puzzels zijn origineel, creatief en vragen je echt om te stoppen en na te denken met momenten. Het verhaal is ver gegrepen maar voelt niet onmogelijk of belachelijk aan en zorgt ervoor dat je wel begrijpt waarom Aria verder blijft zoeken en verkennen. Misschien had het spel iets meer mogen aanbieden qua interacties met omgeving tussen de puzzels door waardoor het centrum wat levendiger of voller zou aanvoelen, maar als je je focus op het verhaal houdt, is dit slechts een belachelijk klein gemis. Ik ben momenteel nog niet volledig door het verhaal van het spel uit, maar ik vermoed dat ik deze game wel ga uitspelen om te ontdekken of het einde de richting uit gaat die ik momenteel in gedachten heb.

• creatief concept
  • goed verhaal
  • mooi totaal