The Elder Scrolls Online: Blackwood

The Elder Scrolls Online: Blackwood
The Elder Scrolls Online: Blackwood
Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Een nieuwe maand, dus nieuwe games die we kunnen reviewen. Meestal als ik een code in mijn mailbox krijg, voel ik toch ergens een spanning en hoop ik echt dat ik een spel krijg waar ik vol lof over kan schrijven. Maar toen ik ESO: Blackwood zag staan in mijn inbox, moet ik toch even toegeven dat het angstzweet mij uitbrak. Een review schrijven over de nieuwste DLC van een MMO die al sinds 2014/2015 meedraait en elk jaar groter en groter is geworden. Een MMO waar ik letterlijk nul seconden ervaring mee heb. Maar omdat ik geen enkele uitdaging uit de weg ga, ben ik met goede moed begonnen met het creëren van een personage om me te verdiepen in de wereld van Tamriel.

Welkom in Blackwood

Om te beginnen moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast was toen ik mijn eerste stappen zette in de wereld van The Elder Scrolls Online. Na een goede 45 minuten in de character creation te hebben gezeten om uiteindelijk toch maar te kiezen voor een Dark Elf Necromancer (origineel, ik weet het), stond ik plots in Blackwood omringd door level 800 spelers die er toch best wel imponerend uitzagen. Maar goed, tijd om te beginnen met wat je altijd in een Elder Scrolls spel doet en dat is natuurlijk verkennen. Wie Oblivion heeft gespeeld zal dit gedeelte hier en daar herkennen. Blackwood is een enorm moerasachtig gebied dat ten Zuiden ligt van Cyrodiil, met als havenstadje Leyawiin. Deze stad dient hier dan ook als de centrale hub en zal je het meeste tijd doorbrengen. Hier aangekomen begin ik ook ineens aan de main quest van de DLC en merk ik dat, zelfs al ben ik maar een level één personage, perfect kan meedraaien in het nieuwe verhaal dat Blackwood te bieden heeft. Vol goede moed loop ik naar mijn eerste objective en, oh kijk daar, een sidequest. En nog één, en nog één. Je kan het waarschijnlijk al raden, Blackwood zit vol met geheimen en afleidingen die klaar staan om ontdekt te worden.

De terugkeer van oude/nieuwe bekende

Wie uiteindelijk toch aan de main quest geraakt zal zeker wat oude bekende herkennen. Of in dit geval nieuwe, aangezien Blackwood zich een paar honderd jaar afspeelt voor de gebeurtenissen van Oblivion. Hier probeer je te verhinderen dat volgelingen van de Daedric Prince Mehrunes Dagon vier “Ambitions” kunnen verzamelen. Een klassiek verhaal, maar met net genoeg plot twists om het interessant te kunnen houden. Het volledige verhaal is opgedeeld in zeven verschillende quests, wat op zich niet zo heel lang is. Maar reken daar de tal van side quests en collectibles bij en je bent toch zeker een goed aantal uren bezig.

Speel nooit meer alleen

Na een korte vergelijking met de rest van het spel, merkte ik wel al snel dat de meeste missies heel hard op elkaar lijken. Hierdoor werd de dialoog al snel geskipt en begon het eindeloze grinden voor loot en betere gear. Maar er is toch één ding wat Blackwood onderscheidt van de andere DLC’s, namelijk de companions. Deze NPC’s deinzen nergens voor terug en zorgen ervoor dat je overal veilig aankomt. Momenteel zijn het er nog maar twee, maar ik gok dat er na verloop van tijd meer bij zullen komen. De companions zijn echter niet zo simpel te verkrijgen en verwachten eerst dat je hun helpt met elk een originele questline. Maar eens je er één hebt vrijgespeeld is deze meer dan welkom. Zeker voor de mensen, zoals ik, die meer alleen spelen dan in groep. Elke companion beschikt ook over een eigen skillset die je compleet kan aanpassen naar hoe jij wilt spelen. Wil je liever een healer of ga je voor een volledige tank ? De keuze ligt bij jou.

Op het einde van de dag biedt deze DLC weer wat extra uren aan speelplezier in deze al reeds langlopende MMO. Het doet wat het moet doen in de zin van nieuwe quests en items, maar ook niet meer dan dat. De companions zijn een leuke extra feature die meer dan welkom is voor mensen die liever alleen spelen, maar zet de wereld hier ook niet voor op zijn kop. Het verhaal is ondanks zijn plot twists redelijk kort, maar de humor die je vooral terug vindt in de sidequests zorgen voor de nodige charmes. Hoewel ik een hele grote fan van The Elder Scrolls moet ik wel toegeven dat het MMO gegeven niet mijn ding is en dat deze DLC mij ook niet heeft kunnen overtuigen.

• Mooie nieuwe omgeving
  • Tal van Sidequests
  • Companions