The Elder Scrolls Legends

The Elder Scrolls Legends
The Elder Scrolls Legends

Gewapend met niets meer dan mijn oude en trouwe metgezel, mijn iPad air, trotseer ik de gevaren die mijn kant uitgespeeld worden in de nieuwe game uit de Elder Scrolls series. Volg mij in een nieuw avontuur waar de kaarten rond je oren vliegen, en waar je als avonturier eens niet moet uitkijken voor pijlen die op je knie gericht kunnen worden.

Free to play, but Khajiit has cards if you have coin

Deze game is uitgekomen op 9 maart 2017 voor de pc, maar sinds kort (23 maart) kunnen iPad gebruikers de game hier ook op spelen. Verder staan er ook Android en Smarthphone releases geplanned, zodat je van eender welk platform kunt deelnemen aan het avontuur. Uiteraard is het spel volledig gratis te spelen. De in-game aankopen die er zijn, zijn uitbreidingen op je kaarten. Net zoals je vroeger (en eigenlijk nu nog steeds) boosterpacks ging kopen voor card games zoals Pokémon, Yu-Gi-Oh en anderen, kan je card packs aankopen (deze bevatten ook Premium cards, welke sterkere variaties zijn op de in game kaarten). Voor deze review kregen we maar liefst 20 extra packs om ons avontuur zo aangenaam mogelijk te maken, en er zaten wel wat toffe kaarten bij. Je kan overigens ook daily quests doen (na chapter 8) waar je gold verdient. Met genoeg gold kan je ook booster packs aanschaffen.

De arena is je thuis, avonturier

Het spel begint met enkele tussenfilmpjes (prachtige artwork stillframes met best goede voice acting). Daarna mag je een ras kiezen. Elk ras heeft bepaalde perks (voordelen) waardoor je je keuze toch wel even moet overwegen. Keuze genoeg, maar ikzelf verkoos (om astetische redenen) het ras “Dark Elf”. Daarna start de single player campaign. De eerste chapters zijn tutorial levels om je wat familiair te maken met de spelregels. Na zo een 8 chapters krijg je de mogelijkheid om zelf je decks samen te stellen, en worden de extra modi opengesteld. Vanaf dat moment heb je de keuze om de campaign verder te zetten (er zijn 20 chapters in totaal) of om online te spelen waar je tegen willekeurige spelers kan spelen. Je kan ook vrienden toevoegen, en hen uitdagen om te spelen.

Ervaring opdoen en keuzes maken

Na elk gevecht krijg je experience points, waardoor je kan levellen. Op sommige levels zorgt dit er voor dat je kaarten sterker worden. Voor bepaalde kaarten wordt je ook voor een keuze geplaatst, kies je er voor je kaart meer aanvalskracht te geven? Of wil je meer verdediging? Soms kan je er ook voor kiezen om de kaart te upgraden naar een support kaart. Niet alleen daar maak je keuzes, maar ook in de single player mode. Zo krijg je bijvoorbeeld de kans om iemand te sparen, of te doden. Elk van de opties levert je een unieke kaart op, aan jou de keuze welke het best past in je speelstijl.

Vechten is altijd leuker met twee

In de online modus heb je de keuze om deel te nemen aan casual gevechten of ranked gevechten. De eerste zijn uiteraard puur voor het plezier, en hebben geen invloed op je ranking. Deze modus is ideaal om je skills te testen tegen andere mensen online. De ranked modus laat je vechten om te stijgen (of te dalen) in de ranking. Deze gevechten kan je dus maar beter serieus nemen! Het matchen gaat meestal vrij snel, wat een goed teken is. De community is zeer levendig, en ik heb tijdens mijn match making nooit lang moeten wachten.

Geloof in het hart van de kaarten

De spelregels zijn niet al te uitgebreidt of moeilijk. Het voelt een beetje aan als Heartstone (cardgame van Blizzard), maar dan toch met dat tikkeltje meer. Je start (buiten enkele single player chapters) met 30 levenspunten, net zoals je tegenstander. Het doel is om de levenspunten van je tegenstander tot 0 of minder te krijgen.

Je begint het spel met 3 kaarten in je hand, en 1 mana punt om kaarten te spelen. Elke kaart heeft een bepaald aantal mana punten nodig om gespeeld te kunnen worden. Na elke ronde verkrijg je een extra mana punt, zodat je na enkele rondes veel hogere (of meerdere lage) kaarten kan spelen.

Het speelveld is opgedeeld in 2 zogenoemde “lanes”. Kaarten op de linkse lane kunnen enkel kaarten aanvallen op dezelfde lane, of rechtstreeks je tegenstander aanvallen om zijn levenspunten te doen verminderen. De lanes kunnen ook speciale eigenschappen hebben, zoals volledig gehuld te zijn in schaduw. Kaarten gespeeld in een “shadow lane” zijn de eerste beurt nadat ze gespeeld zijn niet aan te vallen (met uitzondering van enkele speciale kaarten en aanvallen).

Je hebt ook “guard cards”. Deze kaarten zorgen er voor dat vijanden uit die lane jou niet rechtstreeks kunnen aanvallen, maar verplicht eerst de guard moeten uitschakelen. Strategisch spelen is dus de boodschap.

Conclusie:

Al bij al moet ik zeggen dat het, voor een free to play game, vrij uitgebreid is. Een ideaal spel om de dode momenten mee te passeren. Het enige jammere is wel dat je het enkel kan bovenhalen als er voldoende wifi is, of als je bereid bent om ja mobiele data op te offeren.
Hoe dan ook, ik raad het zeker aan om deze game eens te proberen. Op zich heb je niets te verliezen. Dus zie ik je verschijnen in Tamriel? Hopelijk tot snel.

• Daily quests voor extra goud
  • Achievements in de vorm van titles