The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos

Wat begint op de PC, gaat vaker dan ooit voort op de moderne consoles. Natuurlijk kun je daar alleen maar om juichen aangezien consolegamers meer titels tot hun beschikking krijgen. De laatste titel in mijn collectie die dat traject heeft afgelegd, komt zelfs van een stukje verder. The Dungeon of Naheulbeuk begon ooit als een audio-komedieserie en parodieerde rollenspellen. Die trend blijft de titel zelfs als volwaardige game verder zetten en stort zich op alle clichés van het strategisch rollenspel en alle bijkomende stereotype personages en situaties. Tijd om eens goed te lachen met een groep van hopeloze avonturiers die samen, gedeeltelijk tegen wil en dank, aan een quest beginnen.

The Dungeon of Naheulbeuk draait dus rond 7 personen die samen aan een quest beginnen. Deze party, bestaande uit de ranger, de barbaar, de elf, de dwerg, de magiër, de ogre en de dief, staan voor de moeilijke opdracht om The Dungeon of Naheulbeuk binnen te gaan en op zoek te gaan naar een magisch standbeeld. Ze zijn er van overtuigd dat hier al jaren niemand meer is binnen geweest en dat er roem en rijkdom te verkrijgen valt. De eerste uitdaging die ze echter samen moeten overwinnen is leren samenwerken en bewijzen dat ze meer zijn dan de amateurs en klungels die ze origineel lijken te zijn.

Time to form a party

We maken natuurlijk al snel kennis met onze 7 teamleden. Ik zou ze graag aan je voorstellen maar helaas kan ik weinig of niks over ze vertellen. Onze personages hebben geen namen, geen echte achtergrond en kennen elkaar pas sinds het aannemen van deze quest in opdracht van een verzamelaar. Ze spreken elkaar allemaal aan met hun titel of ras, zoals dwerg, elf of dief, en hebben allemaal duidelijk niet veel interesse om elkaar meer of dieper te leren kennen. De opdrachtgever van de groep wil dat ze een beeldje zoeken en meebrengen uit de dungeon. Zoals elke goede amateuristische samengestelde groep loopt het al redelijk snel mis. Er komt een amulet in het spel genaamd ‘The amulet of Chaos’, wat ervoor zorgt dat er wel vaker een teamlid verdwijnt uit je midden en zich tegen je keert. Ze staan echter nooit alleen tegenover je en zijn altijd vergezeld van duistere handlangers. Gelukkig is dit slechts tijdelijk en krijg je iedereen terug tot zijn zinnen door ze te verslaan. Tijdens deze momenten heb je gelukkig wel altijd hulp van een extern teamlid dat zich in het verhaal mengt en je voorlopig vergezeld. Je party is daardoor altijd met een voltallige 7 personen, maar biedt je toch wat afwisseling aangezien je wel vaker een nieuw lid bij je hebt.

Stand over there

We spelen dus een luchtige en vermakelijke dungeon crawler. De Dungeon of Naheulbeuk blijkt al snel niet zo verlaten te zijn als gedacht en is voorzien van alle middeleeuwse moderniteit en luxe. Zo kom je al snel tot in een taverne en de shops terecht vanwaar je je zoektocht telkens uitbreidt. Als je door de gangen van de dungeon sluipt vind je al snel genoeg animo rond je in de vorm van allerlei typische Dungeon & Dragons stereotypes. Voor je het weet plunder je in het rond, speur je voorzichtig je omgeving af op zoek naar vallen die alleen de dief kan detecteren en ontwikkel je je groep om dit hele proces aangenamer en makkelijker te maken. Zodra je een vijand tegen komt wissel je van speelstijl en kom je in een turn-based battle systeem terecht. Vanaf dat moment bestaat je kaart opeens uit een rooster waarover je je personages kunt verplaatsen en kunt laten vechten.

Je bestuurt beurtelings een personage uit je team dat je zowel kunt laten verplaatsen als een handeling kunt laten uitvoeren. Dit gaat van basishandelingen zoals een verdedigende houding of het gebruik van een item tot persoonlijke skills. Heb je echter nood aan een veilige afstand kan je je handeling ook inwisselen om wat extra terrein af te leggen. Hier toont de game zich al redelijk snel van zijn strategische kant aangezien je omgeving ook invloed kan hebben op je personages. Dit kan door, bijvoorbeeld, in vuur te staan, je schade op te laten lopen door te kort langs vijanden te passeren die je niet zomaar zullen laten gaan of in het zichtveld te komen van iemand die klaar staat om, van op afstand, iedere beweging in zijn zicht veld aan te vallen. Op zich verlopen de battles best gevarieerd en afwisselend, gedeeltelijk dankzij de regelmatige nieuwe party guest, en haal je veel voldoening uit je winst maar er zijn enkele factoren waardoor ik tegen de gevechten aan keek. Eerst en vooral miste ik de mogelijkheid om, op het nodige moment, acties te skippen of door te spoelen. Dit zou de gevechten een stuk vlotter en gestroomlijnder maken. Als tweede vind ik de omvang van je eigen party en je tegenpartij, soms, te groot. Zeker in combinatie met elkaar. Het is niet makkelijk om een doeltreffende en faire strategie uit te werken als het ettelijke beurten duurt eer je terug invloed kunt hebben op dat één personage dat het meest doeltreffend is in die specifieke situatie. Sommige gamers zullen dit echter zien als een aangename moeilijkheidsfactor dus laten we dit in ter midden laten.

Time to gear up

Na elk gevecht moet je toch wat tijd steken in het herstellen en verzorgen van je team. Je HP niet terug herstellen zal je immers duur te staan komen bij een volgende strijd. Natuurlijk heb je hier items voor nodig die je verdient, koopt of vindt in allerlei hoekjes en kantjes van de dungeon. Je leert vanaf dat moment al uitgebreid kennen met het creatief aanbod van items en accessoires van de game. Deze zijn allemaal doordrongen met dezelfde humor als de rest van het spel. De bizarre namen, verwijzingen naar andere games en films en gewoon algemene zottigheid zijn een grote bijdrage aan de sfeer en setting van de game. Daarnaast krijgen je teamleden na elk gevecht een dosis XP, afhankelijk van hun prestaties bij het gevecht. Bij voldoende XP stijg je in level, wat je stats doen groeien en krijg je de kans om je personages van nieuwe skills te voorzien. Deze zijn vaak ook te gebruiken buiten de gevechten om en dienen daarbij om de omgeving uitgebreider en beter te verkennen.

Gamers met een hoek af zullen zich helemaal vinden in deze game. De woordspelingen, grapjes, onderlinge plagerijen en het doorbreken van ‘the fourth wall’ zorgen voor een bijna constante grijns op je gezicht. Daarbij biedt de game je eigenlijk voldoende uitdaging met zijn battles, voldoening tijdens je zoektocht door de dungeon en simpelweg alles wat je nodig hebt om even lekker te genieten van een ontspannende game.

• luchtige funny game
  • stategisch uitdagend en afwisselend

• needs a skip button