The Centennial Case: A Shijima Story

The Centennial Case: A Shijima Story
The Centennial Case: A Shijima Story

Niet alle games vereisen een hoop actie en input van gamers om een goede game te zijn die een impact kan maken bij de speler. Visual Novels zijn hier het perfecte voorbeeld van, waar het verhaal centraal staat en de speler weinig tot geen actie dient te ondernemen en gewoon ondergedompeld kan worden in het plot. Het is een genre dat dus zeker niet voor iedereen is weggelegd, maar ik kan het wel smaken. The Centennial Case: A Shijima Story gaat echter een stapje verder door een live-action film te gebruiken waarin je als speler best nog wel wat actie gaat moeten ondernemen. Hoe dit zich uit als game, leg ik graag even uit.

Murders and mysteries

Aangezien we voornamelijk een live-action film te zien krijgen, is het wel vrij belangrijk dat we een boeiend en interessant verhaal krijgen dat ook nog eens goed gebracht is. Gelukkig kunnen we daar wel op rekenen dankzij een uitstekende cast die dan misschien geen blockbuster kwaliteit weten neer te zetten, maar gelukkig ook geen B-film acteerkunsten opleveren. Kies gewoon niet voor de vreselijke Engelse dub, deze haalt de hele ervaring compleet onderuit naar mijn gevoel. Fun-fact, de film is geregisseerd door Koichiro Ito (Metal Gear Solid V) en geproduceerd door Junichi Ehera Junichi Ehara (NieR:Automata)

In het verhaal volgen we de Shijima-familie en de mystery-romanschrijfster Haruka Kagami, die jij als speler soms mag beïnvloeden om het verhaal verder te ontplooien en de mysteries op te lossen. De Shijima-familie heeft in de afgelopen honderd jaar enkele mysterieuze sterfgevallen in hun familie meegemaakt, vier moordzaken om specifieker te zijn, en het is aan Haruka (en jou als speler) om deze te ontrafelen. Om het verhaal nog wat interessanter te maken en meer intriges te betrekken in het plot, is de familie ook al generaties lang betrokken bij de legende van de zogenaamde “Fruit of Youth” die het eeuwige leven zou schenken.

Solve the mystery

Zoals ik al aanhaalde, gaat het hier over een interactie film waarin jij als speler af en toe actie moet ondernemen. Dit deed me initieel wat denken aan games zoals Night Trap of zelfs het iets recentere 428: Shibuya Scramble waar ook live-action beelden gebruikt werden, maar bij die games moest je als speler wel wat meer actie ondernemen. Elk van de chapters in deze game zijn opgedeeld in 3 samenhangende fases: “Incident”, “Reasoning” en ten slotte “Solution”. In de eerste fase ga je vooral kijken en af en toe een keuze mogen maken in de dialoog maar verder is het vooral proberen om het verhaal te volgen. De volgende fases bevatten meer gameplay elementen en het is ook daar dat we controle gaan nemen over de zaak en op zoek gaan naar een oplossing.

In de tweede fase betreden we Haruka’s “Cognitive space”, waar je hints kan gaan zoeken in de stukjes verhaal die je zopas gezien hebt. Je kan terugspoelen en specifieke scènes kiezen om te herbekijken om zo de hints, die zichtbaar zijn als hexagonale tegels, te vinden die je kan gebruiken. Naast de tijdlijn waarin je kan scrollen om scènes te kiezen, heb je ook een bord waar je deze hints als puzzelstukjes in kan leggen om tot een hypothese te komen waarmee je verder kan gaan in het verhaal. Klinkt vrij uitdagend, maar in de praktijk was het een beetje simpeler en kan je gewoon de puzzelstukjes over de verschillende vlakken proberen te leggen tot hij ergens past.

Tenslotte mag je in de laatste fase je hypothesen gebruiken om te proberen het huidige probleem op te lossen. Gebruik je een verkeerde hypothese dan ga je gewoon terug naar de “Cognitive Space” en probeer je gewoon opnieuw met een andere hypothese. Op den duur wordt het dus een beetje trial-and-error en soms zijn bepaalde hypothese en oplossingen wat ver te zoeken en komen ze niet echt overeen met wat je tot dat punt hebt gezien. Fouten maken in dit spel kost je op het einde van de rit enkel wat punten, dus het is geen ramp als je een paar keer opnieuw moet proberen.

The Centennial Case: A Shijima Story is een interessante ervaring, maar eentje die niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Als speler heb je heel vaak het idee dat je keuzes en acties weinig bijdragen aan het verhaal, zeker wanneer je af en toe een optie krijgt maar het verhaal toch verder gaat met de optie waar je niet voor koos. Toch is het leuk om wat interactieve stukken te hebben zoals de “Reasoning” en “Solution” fases, ook al kan je hier niet echt heel veel fout doen. Al bij al blijft het wel een leuke ervaring en is het wel aan te raden voor fans van live-action drama en Visual Novel games.

• Interessant verhaal
  • Uitstekende cast

• Weinig invloed op het verhaal of verloop