Tennis World Tour

Tennis World Tour
Tennis World Tour
Release Datum:Genre:, Platform:, , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Links een slag, rechts een tik, links een kreun, rechts een zucht… Yup je leest het goed, we spelen hier een tennis game. Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een goede tennis game had gespeeld, dus ik dook dan ook met erg veel plezier in deze veelbelovende tennis game. Op de vorige generatie consoles was ik alvast een groot liefhebber van games als Virtua Tennis en Top Spin. Vooral met deze laatste titel heb ik mij bij elk deel weer erg goed vermaakt. Een deel van het team van ontwikkelaar Breakpoint Studio werkte eerder aan Top Spin. Groot was dan ook mijn vreugde wanneer ik deze game eindelijk eens kon testen. Helaas maakte mijn vreugde al snel plaats voor een teleurgesteld gevoel…

Het eerste dat mij opviel wanneer ik deze game opstartte was dat het grafisch niet zo indrukwekkend bleek te zijn. Goed, op zich is dat geen probleem zolang de gameplay maar deftig is. Maar toch was ik hierdoor alvast een beetje teleurgesteld, aangezien de recentere tennis games meestal zeer mooie graphics hadden. Het leek dan ook alsof deze game voor de vorige generatie consoles was bedoeld. En zelfs daarop zou het zeker niet de mooiste game zijn. Jammer, maar goed, even slikken en verder maar, want de animaties en gameplay zullen vast wel in orde zijn… toch?

Goedkoop en onafgewerkt

Nope, dat is helaas niet het geval in Tennis World Tour. Naast de mindere visuals zijn ook de animaties niet van top niveau. Alle spelers bewegen vrij houterig, en de animaties lopen niet vloeiend in elkaar over. Telkens voor je opslaat zal je speler even een tergend lange en een niet over te slagen animatie uitvoeren. Normaal verwacht je dan dat deze animatie smooth overgaat naar de volgende, maar niets is minder waar. De animatie stopt abrupt en je personage neemt plots een andere pose aan, alsof er enkele frames ontbreken. Dit haalt je dan ook meteen uit de sfeer en voelt bovenal goedkoop en onafgewerkt aan. Dit zijn natuurlijk allemaal dingen die op te lossen zouden zijn met een patch, maar eerlijk? In deze staat release je geen game… Hopelijk is het met de gameplay beter gesteld.

Slaat de bal mis

Ook dat is dus niet het geval. De besturing is een rommeltje. Zo zal het meermaals voorvallen dat je personage de verkeerde kant op beweegt, alsof het spel zelf even beslist waarheen te lopen om de bal te kunnen onderscheppen. Hierdoor is het gevoel van controle dan ook absoluut niet aanwezig. Hetzelfde gebeurd na een slag. Het is natuurlijk de bedoeling dat je kan mikken naar waar je de bal zal slaan, helaas werkt dit niet altijd goed. Af en toe met een beetje geluk zal de game naar je luisteren en de tennisbal de juiste richting opsturen. Alleen gebeurd het hier maar al te vaak dat net zoals je personage, de tennis bal zijn eigen willetje heeft. Vaak mik je links, waarna de bal rechts of zelfs gewoonweg rechtdoor vliegt. Weg controle met andere woorden, en laat dat nu net iets heel belangrijk zijn in een tennis game (nu ja, in elke game eigenlijk…).

Dat is trouwens niet het enige euvel. Maar al te vaak zie je erg duidelijk dat je tennis racket de bal absoluut niet raakt, en toch wordt deze geretourneerd naar de andere speler. Dit terwijl je enkel en alleen maar een gat in de lucht hebt geslagen. Waar slaat dat nu weer op! Deze dingen zijn trouwens niet de enige vreemde voorvallen. Ook de uitspraken van de commentator zijn vreemd en slaan vaak op niets. Zo mepte ik de bal bij mijn return in het net, waarna de commentator mij het volgende wist te vertellen: “That’s what’s called tennis perfection”. Eeeh pardon? Een bal in het net slaan tennis perfectie? Ik weet niet waar deze commentator zijn vak heeft geleerd maar voor mij is hij gebuisd. Want dit is toch echt wel een dikke vette fail. Zowel van mij als van de commentator trouwens. Of was hij stiekem mij gewoon aan het uitlachen?

Gamemodi

Op vlak van game modi is Tennis World Tour niet zo uitgebreid. Je hebt de standaard career mode waarin jij met een eigen gemaakt personage een carrière moet zien op te bouwen. Hier zal je gaandeweg skill points en abilities verdienen, – een beetje zoals in een rpg – waarna jou personage steeds beter zal worden. Je zal ook een coach kunnen inhuren die je zal moeten trainen, en een agent om je andere zaakjes te regelen. Tenslotte kan je ook nieuwe gear unlocken om te equippen, welke telkens weer andere statistieken bieden, al merk je daar in de praktijk niet veel verschil op.

Verder beschikt de game ook over een exhibition mode waarin je zelf matches naar keuze kan spelen, en zelfs een toernooi kan opzetten. Oefenen kan je dan weer in de tennis school mode, waarin je alle controls en technieken van deze game kan leren. Tennis World Tour slaat echter de bal mis met de online mode. Deze staat duidelijk zichtbaar in het menu, maar is vooralsnog niet beschikbaar… En volgens de ontwikkelaar en uitgever zal deze op een latere niet nader bepaalde datum worden toegevoegd. Sorry, maar adverteer de game dan niet alsof er een online modus beschikbaar is wanneer deze nog niet klaar is. Of wacht dan op zijn minst met deze game uit te brengen als al je zaakjes nog niet op orde zijn.

Het valt ook op trouwens dat er weinig echte spelers beschikbaar zijn, ook zijn er maar vijf speelbare vrouwen aanwezig in de game. Dit versterkt dan ook mijn gevoel dat Breakpoint Studio maar een beperkt budget heeft gekregen van uitgever Big Ben, of dat het geld ondertussen op was, dat kan ook natuurlijk. Ook een personage aanmaken is absoluut niet uitgebreid en veel te beperkt. Je hebt amper opties om uit te kiezen, en uiteindelijk eindig je met een vrij generiek personage. De character creation voelt hierdoor zeer primitief aan.

Het is nogal duidelijk dat de game veel te vroeg is verschenen, want de game is alles behalve klaar voor release. De game had minstens nog 6 maanden extra ontwikkelingstijd kunnen gebruiken, en zelfs een jaar extra zou geen overbodige luxe zijn geweest. De game speelt en oogt zeer gebrekkig, en dankzij de willekeurige controls heb je vaak geen gevoel van controle, iets dat toch essentieel is in een game als deze. Het ontbreken van een online mode, terwijl deze toch echt in het menu staat kan ook absoluut niet door de beugel. De game heeft absoluut potentie, maar dan zal er toch nog hard gewerkt moeten worden aan enkele broodnodige patches, want in deze staat is het vrij duidelijk dat de game absoluut nog niet klaar was voor een release.

• Carrièremodus

• Online multiplayer ontbreekt
  • Geen doubles