Tekken 8

Tekken 8
Tekken 8

Tekken viert dit jaar zijn 30ste verjaardag, een nieuwe release mag dus natuurlijk niet ontbreken. In de wereld van vechtgames is de komst van een nieuwe Tekken-game altijd een reden voor een feestje. Fans van de franchise hebben reikhalzend uitgekeken naar het nieuwste deel, Tekken 8, ik kan zonder twijfeld vertellen, dat het niet teleurstelt. Met zijn rijke gameplay, boeiende singleplayer-speltypen en visueel verbluffende graphics zet Tekken 8 een nieuwe standaard voor vechtgames in deze generatie. Tekken kan je ondertussen zonder twijfel een legendarische 3D-fighting-serie noemen. Bij elke nieuwe release wordt de gameplay gefinetuned, en worden er nieuwe elementen toegevoegd, waardoor de reeks, ondanks dat we ondertussen alweer aan deeltje 8 zitten, toch verfrissend, vernieuwend en bovendien leuk blijft aanvoelen.

Story

Het verhaal van Tekken 8 gaat verder waar Tekken 7 is gestopt. Na de dood van Heihachi Mishima, die in deel 7 is verslagen en gedood door zijn zoon Kazuya, gaat Kazuya onverstoord verder in zijn poging de wereld te veroveren. Hij voert samen met het leger van zijn bedrijf, G Corperation, een wereldweide oorlog om te proberen dit te verwezenlijken. De traditie van de Mishima familie, waarbij vader en zoon elkaar haten, wordt ook hier weer verder gezet en deze keer gaan Kazuya Mishima en zijn zoon Jin Kazama elkaar te lijf doorheen het 15 chapters durende verhaal van de Story-mode. Dit gaat gepaard met enkele spectaculaire momenten en gevechten met prachtige cutscenes, die het verhaal van dit deel uit de doeken doen. De cutscenes vloeien trouwens naadloos over van cutscene naar gameplay, waardoor je niet uit het verhaal gezogen wordt en op het puntje van je stoel blijft zitten. Hoewel het verhaal voor het grootste deel boeiend en geloofwaardig overkomt, zijn er toch enkele momenten die mijn wenkbrauwen doen fronsen.

Tekken staat bekend om zijn verhaal met bovennatuurlijke elementen, zie Devil Jin en Devil Kazuya, Ogre uit Tekken 3 en Azazel uit Tekken 6 als enkele voorbeelden. Daar heb ik dan ook absoluut geen problemen mee, maar naar het einde toe is er een stukje van het verhaal waarbij ik het gevoel kreeg naar een Dragonball aflevering te kijken in plaats van Tekken te spelen. Op zich moet ik hier wel de kanttekening bij maken dat deze scenes wel passen bij het verhaal en de gebeurtenissen en escalaties die erin gebeuren. Maar het was net iets te veel over the top en net iets te overdreven en ongeloofwaardig. Nu ja, duivels en andere demonen zijn sowieso natuurlijk niet erg realistisch, maar in dat kleine stukje van het verhaal vond ik het toch net iets te overdreven, waardoor het verhaal echt wel even een eigen “jump the shark” moment had. Het voelde voor mij hierdoor aan alsof men het even te spectaculair wou maken, gewoon omdat het kan en omdat men het zo episch mogelijk wou maken, waarbij ze heel even de eigen stijl en sfeer van Tekken uit het oog verloren. Gelukkig is dit echter maar een klein stukje van het verhaal, waardoor ik dit toch kan vergeven. Vooral het eindgevecht en het laatste stukje verhaal maken alles goed. Dit alles eindigt trouwens in een mooie en boeiende clifhanger, waardoor ik nu alvast benieuwd ben naar wat het verhaal gaat brengen in Tekken 9, die er duidelijk ooit zal komen. Fun fact, wist je trouwens dat Tekken het Guinness Wereldrecord heeft voor langst samenhangende verhaallijn bij games?

Character episodes

Naast het verhaal heb je ook nog de character episodes. Hierin mag je met een gekozen personage aan de slag in The king of Iron Fist tournament, waarin je 5 gevechten mag afwerken om vervolgens getrakteerd te worden op een eind filmpje van je gekozen personage. Deze episodes vertellen het verhaal van alle personages, en zijn al dan niet canon. Waar je in de klassieke Tekken games deze filmpjes nog unlockte in de arcade mode, heeft men hier ervoor gekozen om het in een aparte mode te gieten. Aan het begin van de episode zal je personage geïntroduceerd worden, en wordt meteen duidelijk waarom men meedoet aan het toernooi. De eindfilmpjes zijn een mix van belangrijke stukken verhaal en non canon leuke momenten die de personages mogelijk kunnen meemaken. Ze zijn een mooie extra op de story mode, vooral omdat je hier weer extra te weten komt over jouw favoriete personages.

Arcade Quest

Naast de verhalende modi heb je in Tekken 8 de nieuwe Arcade Quest mode. Hier mag je een eigen avatar creëren om de arcade scene te verkennen. De modus biedt een extra verhaaltje voor je avatar, waarin jij in een arcade nieuwe vrienden maakt en samen met hen het competitief gaat opnemen tegen andere arcades en de locale Tekken spelers van die arcade. Het uiteindelijke doel is om aan enkele toernooien mee te doen om uiteindelijk gekwalificeerd te raken om mee te doen aan de echt bestaande Tekken World Tour, het wereldkampioenschap Tekken.

Het is een leuk extraatje, al voelt het eerder aan als een veredelde tutorial mode. Deze mode zal nieuwkomers alles leren wat er te leren valt over Tekken, waardoor je in mum van tijd omgetoverd wordt tot een volleerde speler. Ben je echter al een Tekken Pro? Ook dan valt er nog plezier te beleven in deze mode, want de gevechten zijn een goede training op het echte werk in de online-mode. Je kan tevens de tutorials gewoon overslaan, waardoor je lekker in de flow blijft van deze mode. Wanneer je de laatste arcade uitspeelt, unlock je trouwens ook de Ghost Battle mode, reden te meer dus om de Arcade Quest modus volledig uit te spelen.

Ghost battle

In Ghost battle neem je het op tegen ghosts die gebaseerd zijn op AI learning van je eigen gameplay en van andere spelers. Wanneer je online speelt of in de Arcade Quest modus wordt je eigen AI personage getraind, waarna je het tegen je eigen ghost kan opnemen. Op die manier kan je uittesten hoe je het ervanaf brengt tegen jezelf. Natuurlijk kan je meer doen hier dan enkel tegen je eigen ghost te vechten, je kan het hier ook opnemen tegen ghosts die je kan downloaden van andere spelers, of tegen de ghosts van de ontwikkelaars.

Zo kan je uittesten of je het zou kunnen halen van de “godfather of Tekken”: Harada. Ghost battle is dus de perfecte mode om je skills op te krikken en jezelf klaar te stomen voor de online-mode. Daarnaast is het ook de plek om wat extra customisation items te unlocken. Je zal hier ook ghosts tegenkomen waar een icoontje van een schatkist bijstaat, dit betekent dat wanneer je deze verslaat, je een nieuw kostuum of kledingstuk zal unlocken voor het personage waarmee je tegenstander speelde.

Tekken Ball

Jawel, je leest het goed, Tekken Ball, de uiterst geliefde mode uit Tekken 3 keer eindelijk weer terug in Tekken 8. De bedoeling in deze mode is om de bal zo hard mogelijk naar je tegenstander te slaan of schoppen, om zo schade te veroorzaken. Je tegenstander slaan zal hier niet helpen, want daarvoor zijn ze in deze mode immuun. Je kan ze enkel schade toebrengen door hen hard met de bal te raken, of door te zorgen dat de bal aan hun kant van het veld de grond raakt.

Het is de perfecte mode om even rust te nemen van alle intense gevechten, en bovendien leer je hier spelenderwijs om te jugglen. Voor de leken onder ons, Jugling, wordt over het algemeen gedefinieerd als een tegenstander in de lucht houden met combo’s en op zo’n manier slaan dat hij weer wegvliegt, waardoor je veel schade kan veroorzaken zonder dat de andere speler dit kan blokken. Bovendien kan je deze mode voor het eerst ook online spelen, waardoor je deze mode voortaan tegen mensen over heel de wereld kan spelen. Een mooie afwisseling dus voor de intense gevechten die je ongetwijfeld zal aangaan in Tekken 8.

Gameplay

Op vlak van gameplay vindt Tekken 8 het wiel niet opnieuw uit. En dat is trouwens niet meteen iets slecht. De gameplay van Tekken staat al jaren als een huis, het zou dus niet goed voelen om deze volledig over de schop te gooien. Natuurlijk zijn er wel wat tweaks en nieuwigheden toegevoegd aan de game. Een nieuwigheid in Tekken 8 is “Heat”. Tijdens elke rond kan je een Heat Burst activeren, waarna al je moves chip damage zullen veroorzaken wanneer een tegenstander blokt. Chip damage kan je trouwens terug recoveren door goed te spelen, wanneer je een speler schade toebrengt, of een blokkende speler raakt, zal je deze chip damage terug recoveren. Wanneer je heat burst activeert krijg je trouwens meteen de toegang tot enkele nieuwe en andere moves en combo’s, die er nog spectaculairder uitzien en nog meer schade veroorzaken dan de standaard moves van je personage.

Je hebt verder ook de mogelijkheid om een Heat Dash uit te voeren, wanneer je dit activeert bij het begin van een Heat combo, beweeg je jezelf snel voorwaarts naar je tegenstander toe, om zo een nog stevigere combo uit te kunnen voeren. Tot slot kan je zolang je nog Heat hebt ook een Heat Smash uitvoeren, dit kan op elk moment wanneer je Heat is geactiveerd, wanneer je de heat smash gebruikt voer je een spectaculair ogende aanval uit die best veel schade veroorzaakt. Let er echter wel op dat je deze zeker op het juiste moment gebruikt, want deze zijn te blokken, en wanneer je hier gebruik van maakt, zal je heat status voor de rest van de ronde onbruikbaar zijn. Hoewel ik in het begin vrij sceptisch was over het Heat systeem, blijkt bij het spelen, dat dit een erg mooie toevoeging is die de matches nog spannender maakt. Het is een mooie mechanic om nog net wat agressiever te kunnen spelen en wat spectaculaire moves uit de mouwen te toveren, daarnaast is het ook een mooie come-back mechanic, want je kan hiermee het tij keren wanneer je onder druk gezet wordt tijdens een ronde en dreigt te verliezen. Met een beetje geluk slaag je er zo in om jezelf even wat tijd te geven om te recoveren en hopelijk, jezelf een betere kans te geven.

Rage en Rage arts die respectievelijk in Tekken 6 en Tekken 7 zijn geïntroduceerd keren ook terug. Rage wordt geactiveerd wanneer je niet veel health meer overhebt. Zodra rage geactiveerd is doen al je aanvallen meer schade. Daarnaast kan je wederom een rage art uitvoeren, waarna je een special move uitvoert die erg veel schade veroorzaakt bij je tegenstander. Het klinkt tamelijk overpowered, maar rage arts zijn vrij makkelijk te blokken, tenzij je natuurlijk al een input voor een aanval hebt gedaan wanneer je vijand deze activeert, dan ben je een vogel voor de kat. In Tekken 8 zijn rage arts trouwens nog makkelijker om te punishen, want als je deze weet te blokken of te ontwijken kan, je tegenstander een erg korte tijd niet blokken en zelfs niet uit throws raken, waardoor je zijn mislukte rage art hard kan afstraffen.

Een laatste nieuwe toevoeging is de Special Style control schema. Deze is speciaal toegevoegd voor beginners, zodat ze het makkelijker kunnen opnemen tegen gevorderde spelers. Met deze control modus kan je makkelijk je aanvallen uitvoeren, zonder dat je alle ingewikkelde knoppencombinaties moet kennen. Hierdoor kan je focussen op je timing, om zo zelfs zonder ervaring een mooi gevecht te beleven. Toch is dit geen vervanging voor echte skills en heb je er nog steeds baat bij om goed te leren spelen en je personage goed te leren kennen op vlak van moves. Een ervaren speler kan namelijk erg makkelijk inschatten wat er gaat komen, waardoor deze makkelijk de inkomende aanvallen kan inschatten en blokken. Knoppencombinaties worden hierbij trouwens op het scherm weergegeven, waardoor je makkelijk je versimpelde combo’s kan uitvoeren. Ook goed om te weten is dat, wanneer je de special controls gebruikt, je minder schade zal doen bij je tegenstander, en zelf meer schade opneemt. Je hebt er dus baat bij om de game goed te leren om mee te kunnen tegen andere spelers. Al is deze optie natuurlijk perfect om timing en afstanden te leren voor je aanvallen.

Online

In Tekken mag natuurlijk ook geen Online modus ontbreken, want hier begint natuurlijk het echte werk. Het is hier dat je je skills kan uittesten tegen andere spelers over heel de wereld, in een poging om een zo hoog mogelijke ranking te behalen, en te kijken hoe goed jij bent vergeleken met de rest van de wereld. Dankzij de rollback netcode speelt de online mode erg vlot weg, waardoor je amper last hebt van lag, tenzij je natuurlijk tegen iemand speelt die een aardappel als router gebruikt. Naar goede gewoonte kan je hier zowel casual matches spelen als ranked matches, waardoor je zelf kan kiezen of je voor de fun of net competitief wenst te spelen.

Nieuw in de online mode is de Fight lounge. Hier kan je met je eigen avatar, die je ook gebruikt in Arcade Quest, in een sociale omgeving vertoeven, waarin je andere spelers kan uitdagen tot een gevecht in Tekken. Het is ook hier dat je toegang hebt tot de online versie van Tekken ball. Je kan hier opteren om samen met vrienden enkel in groep te spelen, of deel te nemen aan casual matches en zelfs ranked matches. Mocht je dit toch omslachtig vinden, je kan al deze opties ook gewoon opstarten vanuit het hoofdmenu, zonder dat je de Fight Lounge moet betreden. Al voegt de Fight Lounge natuurlijk wel een leuk sociaal aspect met een arcade hal gevoel toe aan de game. Een andere nieuwigheid en tevens verbetering is dat Tekken 8 ook over crossplay beschikt, waardoor je tegen spelers die op een ander toestel spelen kan vechten. Mocht je dit toch niet willen, dan kan je crossplay gewoonweg uitzetten in options.

Customisation

Naar goede gewoonte kan je ook in dit deel weer je personage naar wens aanpassen door de kleding en kapsels aan te passen. Hierdoor kan je proberen een unieke look te creëren om zo wat harder op te vallen online, in je eigen stijltje te vechten, of je online tegenstander af te leiden met je unieke outfits. Hoewel het leuk is om je favoriete personage zelf aan te kleden, zijn de opties momenteel nog vrij beperkt. Elk personage beschikt over dezelfde kledingstukken, en er zijn niet zo heel veel verschillende tops en broeken beschikbaar, waardoor je vaak dezelfde kledingstukken zal tegenkomen online. Goed, je kan ze wel aanpassen van kleur, maar momenteel zijn de customisation opties niet enorm spectaculair.

Audiovisueel

Tekken 8 maakt gebruik van de Unreal 5 engine, waardoor de game prachtig oogt. De game is zonder twijfel de mooiste fighting game die op de markt is, en ik vermoed dat dit nog wel een tijdje zo zal blijven. Alle personages ogen scherp en gedetailleerd en zien er prachtig uit. Daarnaast heeft de game zijn grafische stijl wat geüpdatet, waardoor veel personages een nieuwe look hebben gekregen en er nog realistischer uitzien. Ook de stages zien er spectaculair en prachtig uit, waardoor de hele game een visueel feestje is. Ook op vlak van geluid mogen we niet klagen, de stages hebben allemaal mooie muziek theme’s, en ook de geluidseffecten klinken mooi en krachtig zoals je zou verwachten. Ook het stemmen werk is zeer goed uitgevoerd, je hoort dat de stemacteurs zich erg vermaakten tijdens de opnames, waardoor ze een sterk stemmenwerk hebben neergezet. Mocht je bepaalde stage muziekjes toch niet geweldig vinden, of mocht je zin hebben in een retro vibe, dan kan je de stage muziek naar wens aanpassen. Tekken 8 beschikt op elk systeem over een jukebox mode, waar je kan kiezen om alle stage muziek aan te passen naar muziek uit alle voorgaande delen.

Tekken 8 heeft de lat weer hoger gezet voor fighting games op vlak van gameplay, fun en toegankelijkheid. Hoewel het verhaal naar het einde toe enkele bedenkelijke stukjes heeft, biedt deze voor het overgrote deel een boeiend en spannend verhaal en zet het de vete van de Mishima familie wederom mooi in de kijker. Samen met de online mode, Tekken Ball, Arcade Quest en de andere modi zorgt Tekken tevens voor meer inhoud dan het voorgaande deel, waardoor je je niet snel zal moeten vervelen in Tekken 8. Combineer dit met prachtige graphcis dankzij Unreal Engine 5, en je hebt een game die zowel vlot speelt als indrukwekkend oogt. Of je nu een veteraan bent, een casual Tekken speler of een nieuwkomer, de game biedt voor elk wat wils. Dankzij de toevoeging van special controls kunnen nieuwkomers meteen mee met gevorderde spelers, zonder dat ze eerste alle mechanics en personages moeten leren. Hierdoor is Tekken 8 de perfecte release om als nieuwkomer te beginnen aan Tekken of om voor het eerst een fighting game te spelen. Dit zonder dat de game inboet aan inhoud en complexiteit waardoor de game ook voor Tekken veteranen ongetwijfeld lang zal blijven boeien.

• Prachtige graphics
  • Boeiende story mode
  • Tekken Ball