Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge doet mij meteen terugdenken aan mijn jonge(ere) tijd, eind jaren 80, begin jaren 90, waarin de originele Teenage Mutant Ninja Turtles tekenfilm op tv werd uitgezonden. De reeks was immens populair bij kinderen waardoor er al snel speelgoed, merchandising en natuurlijk video games volgden.  Sindsdien zijn deze groene helden niet meer weg te denken. Ook nu, meer dan 30 jaar later, zijn ze nog steeds populair in nieuwe animatie reeksen. Echter voor ons oude rotten blijft de klassieke 80’s-versie van de Turtles de beste. Voor ons biedt de game een mooie portie nostalgie, en voor de jongere gamers onder ons een mooie kennismaking met de Turtles uit de jaren 80.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is bedoeld als ode aan deze tijd en de games van toen. En vooral dan naar de  beat ’em ups, die toen razendpopulair waren.  Ontwikkelaar Tribute games is erin geslaagd om deze mooie periode over te brengen naar onze moderne tijd.  Ook ik was destijds gek op de Teenage Mutant Ninja Turtles. Ik herinner me nog heel goed de eerste TMNT game op de NES en de TMNT Arcade game, en diens port die later op de NES is verschenen. Allen games waaraan ik ongetwijfeld veel te veel uurtjes heb aan besteed.  Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge Brengt deze tijd terug naar onze moderne game machines, met dezelfde look en feel als toen, hetzij dan met wat moderne quality of life changes om de games zo aangenaam speelbaar mogelijk te maken.

Bij het starten van de game is het meteen duidelijk, het ontwikkelingsteam heeft heel veel liefde voor het bronmateriaal. Meteen hoor je een moderne versie van de themesong uit de tekenfilmreeks door je speakers knallen, de toon is dus meteen gezet, ik voelde me meteen weer een 6-jarig jongetje dat op een woensdag namiddag van de tekenfilm en games zit te genieten.  Moeilijk te geloven dat dit alweer meer dan 30 jaar geleden is…

Nostalgie

Alles aan deze game ademt dan ook nostalgie uit. De vijanden, de omgevingen, onze helden, alles is herkenbaar uit de games en serie van vroeger. De game is duidelijk ontwikkeld voor iedereen met liefde uit de serie van destijds.  Shredder’s Revenge is een spirituele opvolger van de Turtles van eind jaren 80 en begin jaren 90. Het vertegenwoordigt een tijd waarin bijna  elke populaire film of televisielicentie voer was voor een beat ‘em up. Een genre dat lang uit het oog is gegaan, en tegenwoordig een kleine revival aan het beleven is met remakes of spirituele opvolgers van klassieke games.

In de storymode van het spel kun je vanaf het begin de controle krijgen over Donatello, Michelangelo, Leonardo of  Raphael- en deze keer zelfs over master Splinter en journaliste April O’Neil. Hoewel ze allemaal dezelfde kernvaardigheden hebben, hebben ze elk hun eigen parameters en gameplay-nuances, waardoor het de moeite waard is om ze allemaal te proberen. Alle personages hebben het klassieke arsenaal aan aanvallen, combo’s en specials. De grootste nieuwe toevoeging is de tactische rol, die invincibility frames heeft waardoor deze een cruciaal hulpmiddel tijdens je gevechten is. Shredder’s Revenge heeft een sublieme besturing, die zo is ontworpen dat beginners en jongere spelers meteen kunnen beginnen te genieten van de game met makkelijke moves, terwijl geharde brawler-fans elleboogruimte hebben voor listige combo’s, juggles en wall splats.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge telt maar liefst 16 levels. De game speelt zich af op locaties in New York en daarbuiten, waardoor de actie zich in allerlei verschillende omgevingen afspeelt.  Alle levels doen denken aan locaties uit eerdere games en geven één voor één een sterk nostalgisch gevoel. Sommige locaties hebben ook hun eigen gevaren, zoals spikes of elektriciteit, zodat je je over meer zorgen moet te maken dan alleen de handlangers van Shredder.

Alleen of met vrienden

De story en arcade mode zijn zowel in je eentje te spelen als samen met andere spelers. Dit zowel thuis vanuit je luie zetel als via een online lobby waarin je vrienden kunt uitnodigen om op afstand samen te spelen. Dit laatste heb ik dan ook meteen gedaan, wat samen met 1 van mijn vrienden een erg leuke en  bijna onvergetelijke nostalgische avond heeft opgeleverd. Het leuke is ook dat als je met meer spelers speelt er ook meer vijanden zullen verschijnen, waardoor de game niet plots te gemakkelijk wordt wanneer je met meerdere spelers speelt.

Het is trouwens ook mogelijk twee versies van het spel te spelen, Arcade of Campaign. De Arcade mode is net als een muntautomaat of een cartridge-gebaseerd spel dat geen saves had. Spelers gaan door elk level, vechten van baas naar baas, en proberen niet dood te gaan voordat hun leven op is. De campagnemodus bevat een levelkeuze op basis van een wereldkaart en een simplistische set upgrades. Als een personage genoeg punten verdient, gaat hij een level omhoog en verdient het een extra hitpoint, een extra leven, een nieuwe speciale move of een extra balk ninjapower.  Als je level 10 bereikt, kom je in de ‘Radical Mode’ terecht, waarin je drie balkjes ninjakracht kunt gebruiken om voor een beperkte tijd meer schade aan te richten. In de Arcade-mode zijn deze upgrades al vrijgespeeld. Tijdens de campagne komen spelers ook nevenpersonages tegen die vragen om een bepaald aantal verborgen verzamelobjecten die door de levels verspreid liggen. Als je hun gunsten vervult, krijg je een brok XP om zo je vaardigheden sneller te unlocken.

Kort en krachtig.

Een belangrijk detail is dat de game op een kleine 2 uur is uit te spelen. Hoewel dit kort klinkt, is dit voor een beat ‘em upzeker lang genoeg. Zeker omdat je de game met elk personage wel eens een keertje wil uitspelen om zo het einde van elk personage te unlocken. Het zorgt er ook meteen voor dat je op een avondje samen met vrienden de game meteen kunt uitspelen. Je kan voor elke run ook de moeilijkheidsgraad kiezen, waardoor het steeds leuk blijft om een nieuwe run te doen. Ook al veranderd er tijdens de runs niet veel aan de games, de game blijft dankzij de strakke controls leuk om te herspelen met de andere personages.

Waar Shredder’s Revenge echter het meest schittert, is in zijn persoonlijkheid, met behulp van geweldige pixel animaties om leven en charme te geven aan de personages en hun wereld. Het zijn de kleine dingen die de sfeer maken, zoals maffe achtergrondpersonages en knipoogjes naar eerdere TMNT-games, -shows en -films. In plaats van te gaan voor de meest gedetailleerde pixel art, proberen de kunstenaars van Tribute de stijl van oudere arcades nauwgezet na te bootsen. Hierin zijn ze erg in geslaagd, want de game ziet er uit alsof je echt een game uit de jaren 80 aan het spelen bent, hetzij dan in een veel hogere resolutie. Hierdoor ziet de game er prachtig en authentiek uit.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge is een fantastische beat-‘em-up met een geweldige throwback naar de tekenfilms en arcade games uit de jaren 80 en begin jaren 90. Dit terwijl de gameplay op alle vlakken is gemoderniseert. Met soepele controls, een prachtige presentatie en ijzersterke multiplayer levert de game een superleuke ervaring op. Hoewel het verhaal kort is, biedt deze toch genoeg herspeelbaarheid. De game is een must-play voor ieder die uit nostalgie weer verlangt naar de simpelere tijden uit de  jaren 80 & 90.

• Prachtige pixel art
  • Strakke controls
  • 6-player Co-up