Taxi Life: A City Driving Simulator

Taxi Life: A City Driving Simulator
Taxi Life: A City Driving Simulator

Rijden in een taxi zou je rust moeten geven, om van punt A naar punt B te gaan zonder dat je zorgen moet maken dat je er gaat raken of dat je te laat gaat zijn. Is dat ook zo in Taxi Life Waar jij de taxichauffeur speelt in een levende stad vol taken om te doen?

Test?

Je start het spel met een rij-examen. Dit om je de besturing te laten leren in het spel en om je gewoon te maken aan hoe het spel gaat spelen. Je begint op een verlaten parkeerterrein waar je alles uitgelegd wordt en je ook dingen mag doen, en dan de laatste test is een ritje door de stad om je rit alleen te mogen vervolgen en uiteindelijk aan het echte spel te beginnen. De tutorial doet echt alles juist om je alles te leren. Ze leggen alles haarfijn uit en bereiden je voor tot je aan het echte spel begint.

Barcelona!

Het spel zelf is gericht in de stad Barcelona. De stad zelf ziet er fantastisch uit, het rijden erin is iets totaal anders. Alle andere chauffeurs in de stad doen maar wat. Ze blijven staan als hun auto nog maar een pixel geblokkeerd wordt, ze botsen continu tegen jou, waardoor jij de schade mag gaan betalen, want er zit geen verzekering in dit spel. Ze blijven nodeloos lang voor een rood licht staan., … teveel om op te noemen. Het verkeer is een slakkengangetje en omdat je hier zoveel in je auto gaat zitten, wordt het al snel saai.

Passagiers?

Maken de passagiers het dan wat levendig? Spijtig genoeg nee. De conversaties die je hebt zijn meestal drie interacties die je met controller moet uitkiezen. Het gaat op computer dan ook enkel met controller want je kan je knoppen niet aanpassen voor bepaalde nuttige functies zoals links en rechts afslaan of conversaties kiezen, die nog op controller stond ingestelt, ook al speelde ik met muis en keyboard exclusief, dus mijn eerste klant kreeg enkel stilte. Soms vragen ze ook om de radio uit te zetten, terwijl die uitstaat en als je die dan aanzet zijn ze gelukkig. Zo van die rare gevalletjes.

Console?

Het voelt alsof je een spel aan het spelen bent op pc dat eigenlijk voor console bedoeld is, maar niet goed overgebracht is naar pc en daardoor veel schoonheidsfoutjes laat vallen. Het is spijtig, want de trailer gaf je echt een levendig spel met vloeiende conversaties, leuke ritjes door de stad en ik keek er echt naar uit, tot ik echt mijn eerste rit nam in de stad en meer stil stond dan echt te zitten rijden. Wat ook leuk is, is terwijl je de garage wilt ingaan of andere interacties hij weigert je interactie aan te nemen, waardoor je zoveel op je knop kan rammen als je wilt, je verplicht wordt een andere input te gebruiken op pc, omdat het spel gewoon niet wilt aannemen wat je aan het drukken bent.

Boetes?

Wil je echt rondrijden en genieten van de stad, dan zal je al snel wat boetes oplopen, want die zitten natuurlijk in een simulator, maar dat is dan ook de enige manier dat je echt leuk kan rondrijden, als je de regels breekt.

Ook sta je nooit echt stil. Ik weet niet of het een bug is of niet, maar wanneer je ergens moet stilstaan moet je al je handrem opzetten wil je echt stilstaan, wat dan ook een beetje de inleving verbreekt.

Wat als je, bij wijze van test want anders ben ik wel een brave chauffeur, een paar keer door het rood knalt, het verkeerde baanvak kiest, de politie aanrijd en een ongeval veroorzaakt? Stapt er iemand uit? Word je achtervolgd door de politie? Nope. Je krijgt een boete en dat is het. De politie stapt zelfs niet uit, niemand gaat vluchten, ook niet als je met volle vaart op ze af vliegt, niets.

Mensen?

Van een spel met deze prijs verwacht je toch dat de mensen in de stad een beetje levendig zijn, maar niks is minder waar. Ze wandelen rond en proberen een voetpad over te steken ook al staat er een auto dwars over en zullen blijven proberen tot ze over kunnen, al moeten ze een paar keer terugkeren en terug proberen. Het zien gebeuren is wel grappig, maar het breekt de immersie in het spel voor mij, en het was dan ook echt moeilijk om mij in te leven in dit spel.

Verhaal?

Is er dan en verhaal in dit spel dat je leidt door dit spel, dat je toch een beetje een gevoel geeft dat je voortgang maakt en je eigen zaak aan het opstarten bent? Nee. Zodra je de rijtest hebt gedaan en je je eigen ritten mag gaan uitstippelen sta je er alleen voor. Zoals bij andere sims zou je verwachten dat je na de test in een hub terechtkomt, waar je je eigen kantoortje hebt en zo je taken kan aannemen, tot je een dispatcher kan inhuren om die taak voor jou over te nemen, zodat je niet altijd naar de hub terug moet, maar dat is dus niet zo. Alle taken kan je van de map aannemen wat toch wat van de inleving verliest. Geen dispatcher die je je ritten aangeeft, geen telefoontjes met klanten of boze klanten. De conversaties zijn maar enkele lijnen lang en voegen niet echt iets toe aan het spel, buiten dan om je ervaringsmeter te vullen.

Het spel ziet er goed uit, mits je niet naar de mensen kijkt. Het spel speelt leuk, mits je een paar regels breekt en je je eigen verhaal verzint. Het framework rond het spel zit goed, maar in zijn huidige staat is er van een spel niet echt te spreken. Om eerlijk te zijn kan ik het dan ook niet aanraden. Taxi Life kan nog iets worden als de developers er extra tijd instoppen om het uit te breiden en meer toe te voegen zoals een dispatcher en een leuk verhaal om te volgen, maar ik denk niet dat dat nog gaat komen.

• De auto’s waarin je mag rijden zijn heel gedetailleerd
  • Wanneer andere bestuurders niet tegenwerken is rondrijden echt leuk

• Andere bestuurders moeten dringend rijlessen volgen,
  • Rondwandelende mensen zijn van karton en doen domme dingen
  • Je staat meer stil dan dat je aan het rijden bent
  • Geen verhaal
4

Slecht

Mario is niet zo super als zijn naamgenoot, maar komt dicht in de buurt. Natuurlijk speelt hij graag met zichzelf (op Nintendo). Zijn favoriete gamedrank is Lipton Ice tea. Hij houdt van op single player avontuur te gaan, maar knalt graag online alles en iedereen overhoop. Vroeger veel op pc gespeeld, maar zijn gamecarriere is begonnen op de gameboy, dus uiteraard ligt zijn hart nu bij de consoles en vooral xbox.