Voor zij die al eens een sessie van Dungeons & Dragons achter de rug hebben of gewoon een rollenspel á la World of Warcraft gespeeld hebben en zoiets hadden van: “wel, zo een taverne als hier, wil ik ook wel runnen”. Je tijd is gekomen. Tap maar al pintjes en leg de worsten maar al klaar. Je klanten hebben dorst.
De Dorstige Dwerg
Verwacht geen lange inleiding zoals bij andere simulators waarbij een verhaal verteld wordt. Nee, hier word je rechtstreeks in je verlaten taverne gedropt in een ongekend dorp (zodat je je rol en je brein de vrije loop kunt laten gaan). Dan is het tijd om je taverne een naam te geven. Omdat ik nogal fan ben van fantasie dwergen en ze altijd een hart onder de riem wil steken, gaf ik het mijne de naam “The Thirsty Dwarf”.
Opruimen?
Na de naam te hebben gegeven, was het tijd om op te ruimen, want je taverne is in verval geraakt. Wie dat zo achterliet, is mij een wonder, maar het is aan jou om deze vervallen taverne terug nieuw leven in te blazen. Dus… opruimen geblazen. Dit doe je aan de hand van mini-spelletjes die werken zoals deze onder andere in House Flipper, waarbij je een bezem neemt en het vuil opkuist. Alles gebeurd in eerste persoon, wat net dat ietsje meer geeft aan de inleving in het spel.
Pintjes?
Na het opruimen bestel je het bier. Ik weet niet welk merk. Word ook niet gezegd, maar het schuimt lekker en tapt makkelijk, dus dat is goed. Ook hier krijg je een mini-spel voor het tappen van de biertjes, waarbij teveel of te weinig een slecht getapte pint oplevert, waarmee je gasten niet blij zijn. Gelukkig kan je ze ruim op voorhand tappen, zonder dat ze ook maar iets van hun smaak verliezen. Heb nog niet voorgehad dat een pint slecht werd hoe lang op voorhand ik ze ook tapte.
Inleving?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik meermaals vloekte op tooghangers die mijn bar niet proper achterlieten of dat ze met vuile voeten binnenkwamen waardoor ik nog maar eens mijn mop moest bovenhalen. Ook gebeurde het wel eens dat ik “pintje voor de Jos” zei tegen mijzelf toen ik zag wat ze nodig hadden, wat aangeeft dat de inleving echt wel compleet was. Ook helpt het om de omgeving te verkennen, want naast je taverne heb je ook een ruime omgeving om te verkennen die je verborgen schatten voor in je taverne kunnen opleveren. Deze geven bijvoorbeeld fans van World of Warcraft een zekere herkenning.
Paard en kar?
Bij een taverne horen ook meubels, snuisterijen en andere leuke dingen. Deze kan je bestellen via boeken in je kamer, waar je overigens al je administratie doet, om je taverne op te smukken of van voorraad te voorzien. Deze worden dan netjes geleverd met paard-en-kar. Speelt geen rol wanneer je ze besteld, ze worden hoe dan ook binnen de kortste tijd geleverd zodat je nooit in zonder hoeft te zitten.
Graphics?
De grafische stijl is eerder aan de cartoony kant, zoals men ook wel zal herkennen uit World of Warcraft. Het zijn dus geen top graphics. De klanten komen nogal houterig over, maar het heeft een zekere charme, wat wel past bij een spel als deze. Meer realistisch zou me uit de fantasie-wereld getrokken hebben, wat echt wel spijtig had geweest omdat het spel echt wel leuk is. Spijtig is wel de weinige zinnen die ze zeggen en de stemmen, zodat elke klant voelt als de vorige, dus echt een band opbouwen met je favoriete klant zit er niet in.
Progressie?
Progressie in het spel gaat nogal snel naar mijn aanvoelen, en je zit voor je het weet als met een taverne level 4 na een paar dagen (in game) spelen, wat de speeltijd van dit spel nogal kan dempen. Ja, de progressie gaat vlotjes, maar dat zorgt ervoor dat je elke dag wel iets meer kunt vrijspelen waardoor je taverne het pareltje wordt waar jouw avonturiers graag komen uitrusten. Ook kan je feetjes inhuren die voor jou werken en taken voor jou doen, zoals de afwas (wie heeft een afwasmachine nodig als je feetjes kan inhuren?).
Conclusie
Het spel brengt iets unieks naar mijn mening naar het simulatielandschap. Het gaat niet voor realisme, maar slaat de weg in van de fantasie. Geen Farming Simulator waar alles tot in de details gesimuleerd moet zijn, maar gewoon een fijne management simulatie die het leven van een herbergier moet tot leven brengen. Dat doet het goed en zeker voor een klein team. Ik ben benieuwd hoe ze het spel gaan laten evolueren en wat de toekomst nog brengt voor mijn taverne.