Tales of Arise

Tales of Arise
Tales of Arise

De meeste onder jullie kennen zeker en vast Final Fantasy en Dragon Quest als de grote JRPG reeksen die al jaar en dag mee gaan. De Tales reeks is echter ook eentje die al heel wat games en spin-offs heeft gezien over de jaren. Vandaag verwelkomen we eindelijk Tales of Arise, de 17de in de hoofdreeks, nadat we al razend enthousiast waren na de closed bèta en de demo die je momenteel kan spelen. Maar kan de volledige game onze aandacht en interesse ook blijven behouden? Laten we er samen in duiken!

Arise!

300 jaar geleden vielen de Renan, afkomstig van een nabijgelegen planeet Rena, de planeet Dahnan binnen en maakten de bevolking tot hun slaven. Ze verdeelden het land in vijf verschillende gebieden, waarover vijf verschillende Lords hun heerschap mochten uitoefenen. Om de zoveel jaar is er een soort van competitie tussen de Lords met als hoofdprijs gekroond te worden tot heerser van hun moederland Rena. Hiervoor moeten ze zoveel mogelijk energie verzamelen die afkomstig is van de levenskracht van de Dahnan. Des te meer ze lijden en uiteindelijk sterven, des te meer energie er vrij komt. Dit gebeurt door middel van een steen die in de slaven geplaatst wordt, waardoor ze hun nogal negatieve bijnaam de “Embedded” krijgen.

Ons verhaal begint bij een naamloze slaaf die gekend staat als “Iron Mask”, niet verwonderlijk vanwege het ijzeren masker dat hij draagt. Zijn geheugen is hij helaas kwijt, maar hij heeft een erg unieke eigenschap. Namelijk dat hij geen pijn kan voelen. Verder lijkt hij ook geen steen in zijn hand te hebben, wat alvast erg vreemd is. Al snel komt onze volgende protagonist er bij, een Renan die de naam Shionne draagt en neergezet wordt als verraadster van haar eigen volk. Wat er juist allemaal speelt, blijft nog wel een hele tijd een mysterie maar zij wil de Lords ten val brengen voor haar eigen geheimzinnige doelen. Iron Mask, die genoeg heeft van de onderdrukking, sluit zich aan bij het verzet en zo beginnen zij hun tocht om de Lords hun heerschappij te beëindigen. Dit doen ze niet alleen, want gaandeweg sluiten zich mensen uit andere gebieden zich ook aan om de wereld te redden.

Het verhaal begint vanaf het eerste moment al ijzersterk en blijft dezelfde toon goed aanhouden met verschillende twists om het interessant te houden. Wat een beetje jammer is, is dat gebieden vrij thematisch zijn en je gedurende langere periodes dezelfde setting zal doorkruisen. Maar als alles er zo geweldig uitziet als in Tales of Arise, dan heb ik daar alvast weinig problemen mee. Dat we hier met een current gen titel zitten, is wel te merken in ieder geval want grafisch is het smullen en lijkt het soms wel alsof je naar een anime zit te kijken. De voice acting is, voornamelijk in het Japans, dik in orde en de soundtrack ondersteunt het geheel natuurlijk perfect. Als ik een klein minpuntje moet aanmerken op het grafische, dan is het wel dat er geregeld bepaalde zaken in de verte plots verschijnen omdat ze pas ingeladen worden als je dichter bij komt.

A merry band of heroes

Wie al eerdere Tales games gespeeld heeft, weet dat de interactie tussen je teamleden een groot (optioneel) onderdeel is van het spel. Ook hier komen de zogenaamde Skits terug en brengen ze, vaak op humoristische manier, de banden tussen de personages uitstekend naar voor en zie je hoe ze stilaan zelf groeien als persoon maar ook naar elkaar toe groeien. Naast deze Skits kan je ook aan kampvuren, na het koken en voor het slapengaan, kiezen om met een van je metgezellen nog een leuke babbel te slaan waardoor je band ook versterkt en je zo weer toegang krijgt tot andere Skits en dialogen.

Je las zonet ook al dat je kan koken voor het slapen gaan. Ook dit is niets nieuw in de serie en maakt zijn terugkeer waardoor je je team tijdelijke boosts kan geven zoals betere bescherming tegen fysieke aanvallen of bepaalde soorten magie. Koken doe je door recepten te leren, de meeste vind je op je avonturen of krijg je als beloning voor side quests, en door dan de gevraagde ingrediënten te gebruiken die je overal tegenkomt in het spel.

Wapens, wapenuitrusting en accessoires kan je kopen maar ook zelf maken bij de verschillende smeden die in de dorpjes te vinden zijn. Hiervoor heb je onderdelen van vijanden nodig en uiteraard ook wat geld. Zoals het een JRPG betaamt zorgen deze nieuwe en sterkere wapens en uitrusting er voor dat je statistieken verhogen en je zo, onder andere, meer schade kan aanrichten en verdragen. De meeste van deze zaken hebben ook een cosmetisch effect, waardoor je personages er geregeld ietswat anders uitzien en zo altijd fris blijven ogen.

A form of Artes

Maar hetgeen een Tales game écht een Tales game maakt is natuurlijk de combat. Geen statische turn-based gevechten maar heuse real-time action gevechten in afgebakende arena’s waar je gewone aanvallen en speciale skills, beter gekend als Artes, aaneen kan schakelen in een soort van “hack ‘n slash” achtige gameplay. Deze Artes leer je door te vechten en andere Artes zoveel mogelijk te gebruiken. Je kan ook Artes leren in het Skill Panel, waar je ook nog permanente boosts en andere interessante perks kan vrijspelen. Je vecht natuurlijk niet alleen en je teamleden doen er alles aan om je zoveel mogelijk te helpen tijdens gevechten. Wanneer hun symbool links onder volledig omtrokken is door een dikke witte lijn kan je een speciale aanval laten uitvoeren door dat personage.

Zolang je een vijand blijft bestoken met aanvallen vul je zijn metertje en komt er “STRIKE” op het beeld te staan waarna je met een van je metgezellen een Boost Strike kan uitvoeren om zo een finishing blow toe te dienen die er heel cool uitzien. Neem je veel schade of voer je perfecte dodges uit, dan zal je in de “Over Limit” modus gaan. Tijdens deze tijdelijke staat kosten je Artes geen AG om te gebruiken en kan je een Mystic Arte gebruiken die enorm veel schade aanricht. Na deze te gebruiken eindigt je “Over Limit” onmiddellijk, het is dus kiezen of je langer gebruik wil maken van het ongelimiteerd je Artes te kunnen gebruiken tot de tijd verstreken is of een extra schadelijke Mystic Arte los te laten.

Ten slotte is er nog iets waar je ook rekening mee moet houden, en dat is je CP aantal. Deze punten worden gebruikt om je party te healen zowel in als buiten gevechten, maar ze worden ook gebruikt om bepaalde acties uit te voeren in de wereld zoals het absorberen van vuur door “Iron Mask” of door gewonde NPC’s te healen die je tegenkomt. Als je een gevecht niet overleeft dan zal je automatisch weer tot leven gebracht worden ten kost van een deel CP om je levenspunten te herstellen. Is je CP totaal uitgeput dan zal je tot leven gebracht worden met slechts 1 HP.

Ik kan hier nog dieper blijven gaan op Tales of Arise, maar dan zitten we hier nog wel een hele poos. Om het nog even kort samen te vatten, deze nieuwe toevoeging in de Tales reeks brengt toffe personages die gaandeweg een diepe band vormen, actievolle gevechten en een fantastisch en meeslepend verhaal met prachtige graphics die mooi overgoten worden met een strakke soundtrack en een geweldige voice acting. Het brengt heel wat nieuws voor veteranen alsook nieuwkomers van de serie terwijl het ook nog steeds gekende zaken uit voorgaande games niet links laat liggen. Naast de main quest zijn er nog een hele boel side quests te vinden en ook een deel extra’s zoals cosmetische voorwerpen te vinden. Deze laatste krijg je als beloning door de gebieden goed te doorzoeken en Hootles, een soort van uil, te vinden. Voldoende dus om je avontuur wat afwisseling te geven en je nog wat extra uren te laten ronddolen in de prachtige omgevingen.

Voor mij is dit zeker en vast een van de beste (action) JRPG’s die we in de afgelopen periode hebben gekregen en ik kan hem alleen maar aanprijzen als fan van de reeks. Persoonlijk is dit voor mij alvast een grote kanshebber voor mijn persoonlijk “Game of the Year”!

• Fantastische graphics
  • Meeslepend verhaal
  • Strakke combat